måndag 24 april 2017

En snabb vecka



I lördags morse gick jag upp klockan fem på morgonen. Anledningen till det var att jag skulle fixa frukost så Luxemburgresenärerna fick något till livs innan de gav sig av. Det är drygt 100 mil att köra, och det tar några timmar. Zoé kom upp och var pigg och glad. Jag avundades henne. Så har jag aldrig känt mig vid den tiden på dygnet, och kommer säkerligen aldrig att göra heller. Rasmus, som också sovit över här, var inte riktigt lika pigg, men det tog inte Zoé någon hänsyn till. Hon tyckte han kunde hjälpa henne med att ta på strumpor och tröja, även om hon normalt alltid klarar det själv. Det var ju sista chansen på ett tag att få vara så nära honom som möjligt.

Hon har följt med mig varje dag och hämtat Rasmus när han slutat skolan. Han fick snällt sätta sig i baksätet bredvid henne och skolväskan fick stå i framsätet. När vi sen kom hem så var det dags för mellis och då var det väldigt noga att Rasmus och hon satt bredvid varandra. Hon har verkligen talets gåva. Det var inte tyst en sekund så länge hon var vaken. Skillnaden är väldigt stor nu. Det känns nästan lite kusligt. Rasmus stannade kvar här över helgen, men han gör inte mycket väsen av sig.

Tyvärr har inte vädret varit det bästa under veckan, men det har ändå gått att vara ute lite varje dag. Nu dröjer det ända till augusti innan kosan ställs till Sverige igen, och då ska det förhoppningsvis vara varmt och skönt. Tanken är att Zoé ska vara här själv en vecka innan hennes föräldrar börjar sin semester, precis som i fjor. Det ska bli jättekul. Den här veckan har bara svischat förbi i raketfart, så innan man vet ordet av är det kanske augusti.

24 kommentarer:

  1. Låter som en intensiv men rolig vecka.
    Kan tänka mig att det är litet tyst hos er nu. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit intensivt men väldigt kul.

      Radera
  2. Så mysigt ni har haft det. Det kommer bara att blixtra till så har vi augusti här.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig vecka ni har haft men tiden går ju så fort. Så augusti är inte långt borta även om det känns så nu...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden rusar iväg och ibland känns det bra.

      Radera
  4. Precis så är det också! Mitt i allt så är det augusti och du har Zoe där igen. Tystnaden brukar var öronbedövande när alla har rest sin väg. Känner väl igen det. Tur att vardagen tar över och allt börjar löpa på som vanligt igen, man känner sig ju så tom utan sina små kärlekar.
    Jag fattar inte att hon är så stor redan, hon kom ju alldeles nyss till världen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väldigt lång. Det märks varje gång vi ses att hon blir större och större och har så mycket att berätta.

      Radera
  5. ...och nu ör det vardag igen. Hoppas minnet lever kvar och räcker ända till agusti.
    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns onekligen lite konstigt när det bara är Göran och jag i huset nu.

      Radera
  6. Jag förstår att det är saknesamt nu när Zoé och de andra har åkt hem igen, men du har ju augusti att se fram emot.
    Ha en skön sista aprilvecka!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det får bli lite Skype under tiden.

      Radera
  7. Åh, vilken härlig vecka ni har haft! Men jag förstår saknaden och tomheten nu....men snart är det augusti och ni får rå om varandra igen :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mycket skoj att tänka tillbaka på.

      Radera
  8. Sakta i backarna, först tar vi sommar, sol och lite varmare väder.
    Trevligt med barnbarns besök och som du skriver så kommer nog augusti fortare än vi kan ana.
    Härlig bild.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också att sommaren ska vara så länge som möjligt. Det här kalla vädret har jag fått nog av nu.

      Radera
  9. Förstår att du ser fram emot att få ha Zoe en hel vecka.
    S..Ja man får roa sig själv.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har mycket kul tillsammans med barn.

      Radera
  10. Åh, så härligt med en barnbarnvecka. Allra roligast när inte föräldrarna är med, faktaiskt. Då har man tid för endast den unga generationen, men väldigt intensivt blir det förstås. Jag misstänker att du tar det lugnt och vilar mycket ett tag nu!? :-)

    SvaraRadera
  11. Tiden rusar ju alltid snabbt och när man har roligt verkar den rusa ännu snabbare. Så inte undra på att din vecka med barnbarnen tycktes alldeles för kort. Det kommer att gå snabbt även till augusti.
    Man önskar att någon kunde uppfinna ett stoppur för tiden. Och då menar jag ett som verkligen STOPPAR tiden. Där är utmaningen för alla Uppfinnarjockar! Än är minsann inte allt uppfunnet. ;)
    Tänkte på att Zoés familj hade 100 mil till Luxemburg. Precis samma avstånd som vi har till Stockholm. :)
    I natt kom det 1-1,5 dm nysnö här. Med drygt 4 minusgrader så blev den till ett skyddande täcke ovanpå våra fortfarande rejäla drivor. Men nysnön tinade så småningom under dagen. Näe, nu får vintern ge sig!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu nöjer jag mig med regn. Snön får gärna missa Skåne.

      Radera
  12. Ni verkar ha haft en fin vecka! Underbart att få vara med barnbarnen :)
    Kram

    SvaraRadera