fredag 3 juni 2016

Serenad


I natt eller i morse vaknade jag kvart över 3 av "skönsång". Koltrasten envisas med att varje morgon sitta på grannens tak och sjunga (föra oväsen). Jag måste erkänna att han sjunger vackert, men vid den tiden på dygnet får ordet skönsång en lite annan betydelse. Han har i alla år suttit på samma plats och sjungit, nämligen på andra taknocksplattan från ytterkanten. Jag försökte ta reda på hur gammal en koltrast kunde bli och uppgifterna varierade mellan 16-21 år. Det betyder alltså att det kan inte vara samma koltrast som suttit på granntaket och drillat under alla de 43 år vi bott i vårt hus. Det verkar mer som det finns en RESERVERAD-skylt på taknocken. Ungefär som när man kör runt på en parkeringsplats för att leta upp nånstans att ställa bilen. Det lättaste att hitta är alla reserverade platser. Tyvärr är inte människor lika laglydiga som fåglarna, för jag har aldrig sett någon annan fågelart sitta på just den platsen.

Jag borde kanske vara glad att jag blir väckt av en serenad. Tänk så många vackra kvinnor som har blivit det. Jag tänker först och främst på Julia i Verona. I många äldre filmer minns jag att det ofta stod en mandolinspelande karl nedanför en balkong och sjöng för sin dam. Det är kanske det som är förklaringen till att jag aldrig blivit väckt av en mänsklig sångare. Man måste bo så att man har balkong och helst inte för högt upp utan att karlen kan klättra upp längs väggen som Spindelmannen. När jag bodde i hyreshus så bodde jag på fjärde våningen utan balkong och efter det har jag alltid hållit mig i marknivå.

För att kunna sova i sovrummet nu när det är så varmt går det inte att ha fönstret stängt. Jag kanske borde bädda i bäddsoffan nere i källaren i stället och sova där i natt. Då kan koltrasten drilla bäst han vill utan att jag vaknar.

25 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Jag har inte heller haft några karlar som klättrat upp längs vägarna.Men jag har haft en man som sjöng för mej.Numera får jag nöja med koltrasten som sitter på granens tak.Och den njuter jag av!
    SV:.. Man ska bra ha en liten skiva citron i vattenglaset inte hela citronen.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag njuter också av koltrastens sång, men inte kvart över tre på morgonen.

      Radera
  2. Förstår om du inte gillar den vackra sången, vid den tidpunkten, då är det inte ens morgon, utan fortfarande natt.
    Morgonsol och fågelkvitter, och sen alla dessa ljuvliga dofter på morgonen är annars härligt.
    Jag lyssnar mycket på ljudböcker, så blir jag väckt av ett ljud innan det är uppstigningsdags pluggar jag i öronen, sätter på ljudboken, sen sover jag gott.
    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gav upp halv fem i morse och steg upp i stället. Jag har faktiskt hunnit med massor för det har varit så behagligt väder att jobba i. Men det bör nog inte upprepas för ofta.

      Radera
  3. Usch ja... Koltrasten sjunger vackert men inget man vill lyssna på mitt i natten. Vi har måsjävlar (ursäkta uttrycket) på hustaket intill och de är inte nådiga. Nu är det ju ingen skönsång precis... 😠 ha en skön dag 💙

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle finnas en knapp så man kunde skruvat ner ljudet.

      Radera
  4. Ja, visst är det irriterande att bli väckt så tidigt...hur vacker sången än är!
    På fredagar väcks vi vid fem sex tiden av att marknadsfolket här nere på gatan börjar sätta upp sina stånd!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tas ingen hänsyn till trötta människor någonstans, tydligen.

      Radera
  5. Försöker minnas om jag har haft någon serenadsångare i mitt liv men minnet sviker mig. Koltrasten är nog den som har sjungit för mig också....
    och vackert sjunger den men när man ska sova vill man ha det tyst runtomkring sig. Undrar om koltrasten på takpannan har boet där någonstans under pannorna?
    Hoppas du får sova ostört i natt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har boet i thujahäcken som vi har som gräns in emot grannen.

      Radera
  6. vi njuter av koltrasten - bättre än trafikbuller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inget trafikbuller någon tid på dygnet alls, så det enda som stör här är koltrasten. Jag njuter av koltrasten på dagtid. Det tycker jag räcker.

      Radera
  7. Mitt i natten SKA det vara tyst! Man uppskattar inte sång av vare sig koltrastar, näktergalar, Jussi Björling, Elvis eller någon annan skönsjungare vid den tiden på dygnet. Det enda man önskar då är tystnad så man får sova i lugn och ro.
    Går det att sätta upp något glittrande och fladdrande i någon buske i närheten? Men det skrämmer väl förstås bara en gång eller två. I bästa fall. Att sussa i källaren är nog en bra idé.
    Tack och lov har jag helt serenad-fria nätter! :)
    Trevlig dubbelhelg! Med god sömn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får nog bli källaren några nätter. Där är det behagligt svalt också.

      Radera
  8. De sista nätterna har jag också varit tvungen att ha en vädringslucka öppen. Men peppar, peppar så håller koltrasten till på andra sidan huset. Jag har alltså inte blivit störd. I natt blir det nog en tropisk natt, för temperaturer över 30 gr brukar följas av en sådan.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt och sova i den här värmen trots att vi har fläktar igång dygnet runt.

      Radera
  9. Här finns det nästan bara sparvar och skator och de är tydligen inte vakna så tidigt på morgonen. Du får väl trösta dig med att han slutar drilla till midsommar. Efter det har jag aldrig hört några fågeldrillar.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag orkar nog inte vara vaken så tidigt varje morgon ända fram till midsommar. Får fundera ut en lösning.

      Radera
  10. Vi fick in en skata i huset förrgår morse. Han flög runt och skvätte ner fönstret. Med skatskit, rättare sagt. Hunden ut i trädgården och skatan in. De möttes aldrig som tur var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fy! En sån gäst skulle inte jag heller bli överlycklig att få in.

      Radera
  11. Inte har jag blivit uppvaktad av någon serenad i mitt liv, o lika bra kanske det är. Ingen jätteromantisk flicka detta, alldeles för krass och realistisk för det...
    Men fågelsång tackar jag gärna för, jag sover med öppet sovrumsfönster, en liten gardin håller både sommarljuset och myggen borta, och det är så svalt och skönt. Nu har det blivit svalare här och liten hund kryper upp på min kudde på natten och lägger sig tätt intill för att få lite värme. Finns inget mysigare...Ha en fin nationaldag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten vovve på huvudkudden skulle jag också kunna tänka mig.

      Radera
  12. Där vi bodde innan vi flyttade hit fanns det massor med näktergal som började sjunga när det var sovdags för oss människor ... och en koloni skrattmåsar som tog vid när "näktergalningarna" började tröttna vid tretiden på morgonen. Kan bara säga att koltrastens sång är ljuv musik jämfört med nämnda... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får jag nog hålla med dig om.

      Radera
  13. Någonting positivt, koltrasten måste ändå vara bättre än skator och kajor...
    Vet du hur många gånger jag får klicka på "bildspelet" innan jag får lämna en kommentar på din blogg? Ja, det är inte få, tiotals minst...

    SvaraRadera