torsdag 2 juni 2016

Då går jag ner i min källare


Även om bilden är samma så är inlägget nytt. Jag ville bara visa hur jag såg ut igår. Tillbakalutad mot en massa mjuka kuddar tillbringade jag en del av dagen. Det var runt 30 grader här och väldigt kvavt. Jag satt inte och snurrade på en parasoll utan jag satte igång takfläkten. Inte för att det gjorde mycket nytta, men man testar allt. De högklackade skorna hörde inte till min mundering igår. Jag var barfota, och det skulle man behövt vara över hela kroppen, för det var nästan äckligt kvavt.

Givetvis ska man inte gnälla över värmen när den nu äntligen kommit, men det betyder ju inte att man tåler den bättre bara för att den är efterlängtad. När jag var yngre kunde jag tillbringa timmar i solen och kände inget obehag av det alls. Jag tyckte mina fastrar var några konstiga figurer för de satt alltid i skuggan. När de hjälpte farfar ute på åkrarna klädde de sig i långa byxor, långärmade skjortor och huckle. Den ena av mina fastrar var extrem. Hon tog tidningspapper och satte runt hucklet så solen inte skulle komma åt att skina på ansiktet. Det ansågs inte fint, tyckte hon, att vara solbränd. Man skulle vara blek och skön. Blek var hon verkligen.

Jag väljer att inte vistas i solen den varmaste tiden på dagen, men igår hade vi 28 grader ända fram till klockan sju på kvällen, och så länge ville jag inte halvligga som en pascha. I stället gick jag ner i källaren. Det är rena paradiset att vara där. Det är svalt ock skönt och jag får världens energi att jobba. Jag har tvättstugan där nere så det var bara till att ladda maskinen och sen skötte den sig själv. Mangling och strykning hanns också med och det blev även några timmar framför symaskinen. Alltså en helt vanlig dag i källaren.

17 kommentarer:

  1. Jag tillbringade gårdagen under ett parasoll och ibland nere i den svala källaren.Nu 0822 är det 22,7+ .
    Röd ginst tycker jag är vackrare än gul.
    Ha en bra dag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanonvarmt här med. Jag är ingen ginstfantast, men man ändrar smak med åren.

      Radera
  2. Så härligt att ni har fått riktig sommar där hemma :)
    Men visst är det skönt att kunna gå ner i källaren för att få lite svalka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt med källare på huset både sådana här heta dagar och av andraanledningar. Själv har jag inte satt ut näsan knappt än idag så det där med solen , kan det vara något som har med åldern att göra. Den där huvudvärken som ligger på lur kan tyda på åska. Du får ha det så gott både i källaren och när det blir lagom att gå ut en sväng. Kram!

      Radera
    2. Ami: Svalka behövs emellanåt, men jag tycker det är bättre att solen skiner som nu än att ha regn och blåst. Jag går ner i källaren när jag tycker det blir för hett.

      Radera
  3. Nu blev det ju svar på Amis svar. Var inte meningen. Solsting eller värmeslag ...?

    SvaraRadera
  4. Oj, riktig högsommarvärme i försommartid. Det är varmt, lite väl varmt även för min del som gärna söker skugga framom gassande solsken.
    Så varmt har vi inte haft här men några grader över tjugo har det nog varit som mest. Alla blommor blommar, även de som ska blomma senare. Men kommer det värme av det här slaget så blir det som det blir.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige brukar kallas för landet Lagom, men det är sällan som vädret är lagom.

      Radera
  5. Vid trettio plusgrader är källaren bästa platsen. Eller stormarknadens avdelning för frukt- och grönt. ;) Jag avskyr när det blir så varmt, det känns som min hjärna kokar och mina fettceller (de överflödiga!) börjar smälta. (Vilket i och för sig kanske vore bra ...) Jag har alltid varit en skuggsökande person, har aldrig kunnat ligga i solen.
    Här har det - än så länge! - varit runt behagliga 20. Då är tillvaron som bäst!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det är bättre när det är lite svalare. Jag fungerar inte som människa när det blir den här värmen.

      Radera
  6. Tänk då hur skönt jag har det under sommaren, jag som bor i en källare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga du! Jag har en bäddsoffa i mitt ena syrum, så när det blir för extremt varmt på ovanvåningen så har vi i varje fall ett alternativ. Jag känner att det hade varit skönt och sovit där i natt, för jag har varit vaken femtioelva gånger i natt.

      Radera
  7. Jag önskar att jag hade en källare inför helgens värmebölja. Det utlovas kanske runt +35-40 grader och jag och många med mig i Mt Shasta-området har ingen luftkonditionering.
    Man mår inte bra av alltför hög värme. Kan jag komma till dig? ;)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen hit. Du hade kanske t.o.m. tyckt det varit behagligt med bara 30 grader ute.

      Radera
  8. Ja, "barfota över hela kroppen" (haha!) skulle vara skönt i högsommarvärmen, men hur skulle det se ut! :D
    Jag skulle ju kunna klättra ner i min jordhåla, men där finns inte så mycket mer att göra än att konversera ett bortglömt vitkålshuvud och det blir rätt enahanda mycket snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Kanske inte är den intressantaste samtalspartnern.

      Radera