tisdag 28 juni 2016

Humlen runt hörnet


Jag fick tag på en snygg klätterställning till min humle. Nu slingrar den sig för egen maskin runt, runt. Någon enstaka gång får jag hjälpa till och peta in en rymling som försöker krama om någon av perennerna bredvid. Den har redan nått toppen på konen, och är på väg neråt igen. Sen ska jag försöka få den att snurra sig runt konen på tvären med, så man inte kommer att se själva ställningen till sist. Jag gillar sådana här tåliga växter. Humlen såg väldigt sjavig ut när jag planterade om den på det nya stället, men helt plötsligt så satte den fart att växa. Nu ser jag fram emot att det ska bildas små humlekottar. Det är dem som jag egentligen är mest intresserad av. De är lätta att torka som eterneller och blir väldigt snyggt att blanda in i buketter.

Öltillverkning, som humlen är känd för, är inget för mig. Jag dricker inte öl. I så fall ska det vara väldigt mörk öl, men eftersom jag dricker så ytterst lite, så är det ingen idé att starta nån tillverkning. Vår dagstidning hade reportage om olika ölsorter. Det var någon kunnig person som hade testat och nu ville berätta vad han tyckte om de olika sorterna. Det brukar alltid vara karlar som står för de här testerna både när det gäller öl och vin. Lite underligt faktiskt, eftersom det hade fungerat lika bra att en kvinna hade fått ge sitt omdöme. Då hade kanske förklaringen av smakerna blivit lite lättare att förstå, för nu blir jag lite konfunderad när de beskriver ölen. De smaker det pratas om har jag aldrig testat och jag undrar om någon levande människa har gjort det. Tveksamt! Jag fastnade för en ölsort....inte för att jag för mitt liv vill provsmaka den....men för beskrivningen av den.

Bärnstensfärgad, lätt grumlig.........bärnsten är en fin färg, men det där grumliga låter inte gott.

Blommig doft med inslag av ananas och tall.........ananas luktar friskt, så det låter helt ok.

Smak av päron.......mmmmm,

tallbarr.......???????

blomjord........tvi!

och lite get......på ett bra sätt......... jag struntar i om det smakar get på ett bra eller dåligt sätt.....blir jag bjuden på det ölet så häller jag det direkt i slasken.

Tacka vet jag kallt kranvatten!

26 kommentarer:

  1. Fruktöl eller suröl, typiska tjejöl, men då finns det cider istället.
    Ska det vara öl, så ska det vara den heliga ölen.
    I värmen kan det vara gott med en kall öl.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit förtjust i öl. Det är ytterst få sorter jag smakat som jag gillat, och då har det alltid varit mörka sorter.

      Radera
  2. Friskt kallt kranvatten är bäst!
    SV:..Man får köra försiktig slalom mellan maskinerna!
    HA en bra dag
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårt vatten är jättegott, men det finns klart olika kvalitet på kranvatten med.

      Radera
  3. Humle en fint, jag har en lime-färgad.

    SvaraRadera
  4. Ja, kallt kranvatten är ju det allra bästa! Men öl som smakar get vet jag inte heller om jag skulle vilja prova....
    Så fin din humleställning blev :)
    Ha en trevlig tisdag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar hur länge det dröjer innan ställningen är helt täckt.

      Radera
  5. En jättesnygg klätterställning för humlen att "leka" och växa i. Humlen är vacker, och, som du skriver, fin att torka.
    Öl finns inte på min drickalista. Jag har smakat men tycker det är blää. Jag dricker till 99% bara kranvatten, bästa drycken! Lyckligtvis har vi fantastiskt friskt, kallt och gott kranvatten även här.
    Må väl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick hjälpa humlen att snurra sig runt idag för den växer så det knakar och spretar hit och dit.

      Radera
  6. Håller med dig, vatten är gott. Öl tycker jag inte är gott.
    Fin klätterställning du har fått tag i.
    Humle hade vi vid verandan i vårt barndomshem, det var så mysigt och vackert.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humle lär vara en mycket gammal växt.

      Radera
  7. Öl kan allt vara väldigt gott det. När man landat och är på väg till hotellet per fots. Då brukar vi sätta oss ner på första bästa och beställa varsin demi. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vin är gott, men öl.....näääää.

      Radera
  8. Jag dricker väldigt sällan öl jag med. Dricker hellre vin eller cider :)
    Vilken bra ställning till humlen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humlen slingrar sig snyggare tunt denna ställningen än den vi hade i fjor.

      Radera
  9. Vi bryggde egen öl, gotlandsdricke, förr i tiden och då skulle det minsann humle till. Jag gillade aldrig den där dricken, men maken var väldigt förtjust i det och all dricke smakar olika. Till jul kunde vi ha 5-6 dunkar från olika håll och det var ett evigt provsmakande och betygssättande.
    Det blir jättefint när din ställning är helt inklädd av humlen.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört talas om Gotlandsdricka men aldrig smakat det.

      Radera
  10. Annars är det nog just till "ytterst lite" som din humle möjligen kan bidra med öl. :) Men jag skulle göra som du; välja kranvatten som dryck och spara på de ljuvliga små kottarna för ögonfägnad. Humle är en underbar växt. Fint växtstöd har den också fått. Härligt inslag i gröna rummet.
    Önskar dig en fin dag!
    Kram Mia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att ha något högväxande i rabatten som verkligen syns på långt håll.

      Radera
  11. Det blir supersnyggt med humlen som slingrar sig runt runt! Jag är heller ingen älskare av öl. Jag tycker att all öl smakar likadant! Det är som att kasta pärlor för svin om man ger mig öl. Hahaha! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller en sån som känner nån större smakskillnad...förutom att det inte smakar gott.

      Radera
  12. en väldigt fin "humlestör". är heller ingen större öldrickande, klarar av dom riktig ljusa sorterna. vatten är definitivt godare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vatten är absolut den bästa drycken.

      Radera
  13. När vi flyttade till Oxie för drygt 40 år sen, så planterade jag en humle vid terass-staketet. Tröttnade på den, den blommade ju inte. Grävde upp den, planterade den vid sommarstugans terass-staket. Där växer den så det knakar! Där får den vara ifred!
    Jag tror att dessa plantor kan bli gamla!
    Kramar och en fin fortsättning på söndagen!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag läst att de klarar sig ganska många år.

      Radera