torsdag 16 juni 2016

Onödigt arbete



Vi har köpt pelargonier som ska planteras i blomsterlådan utanför sovrumsfönstret. Mina fönster är sådana som jag snurrar runt som en karusell för att kunna tvätta dem på utsidan. Praktiskt att kunna stå inne och tvätta alla sidorna. Efter att blommorna kommit på plats i lådan går det inte att snurra runt dem längre. Då ryker blommorna. Därför bestämde jag mig för att tvätta dem innan Göran hunnit plantera något. Nytvättade fönster får mig alltid på gott humör.....en kort stund. Det slår aldrig fel. Det kan ha varit snustorrt i veckor, men så fort jag har plockat fram fönsterputsargrejerna så börjar regnmolnen dra ihop sig. Mycket riktigt så började det både åska och regna rejält några timmar senare. Vad är det som gör det, tro? Finns det kanske ett ämne i fönsterputsarmedlet jag använder som drar till sig elektriska laddningar?

Jag har funderat på att skriva till SMHI och fråga om de är intresserade av att anställa mig. Det får bli jobb på distans då, men det är ganska vanligt idag. Då kunde jag meddela dem när jag putsat fönster, så de för en gångs skull kunde lämna en 100% säker väderprognos.

24 kommentarer:

  1. SMHI anställer dig säkert. Idag har vi regn, det kommer väldigt stilla, och fint. Det är mycket välbehövligt.
    Lycka till med din ansökan! hihi Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag läste i tidningen idag att det varit översvämningar på gatorna i samhällena runt ikring Åstorp. Det störtegnade en lång stund så det är inte underligt.

      Radera
  2. Din fönsterputsning verkar minsann vara en säkrare prognos än vad meteorologerna ofta presenterar. Du borde bli välbetald på SMHI. :) Du vet inget annat sätt, som åstadkommer sol? Då du, blir du verkligen eftertraktad och synnerligen högavlönad. :)
    Sommarkram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kommit på något solknep än.

      Radera
  3. Yes, du får ta och gå ut med skrapan och skrapa bort regnet ifrån dina rutor. Hahahihi

    SvaraRadera
  4. Haha, jag kanske kan bli anställd jag också. Det slår aldrig fel för mig heller. Men då kanske jag skulle vara tvungen att tvätta fönstren oftare än en gång i halvåret eller så. När vi gjorde om vårt kök köpte vi en hög praktisk kran över diskhon. Den är placerad vid fönstret så jag kan inte svänga upp det som förr utan måste gå ut och tvätta det utanför. Inte tänker man på sånt? Fast du gjorde det tydligen :-).
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det var jag som tänkte så mycket på det. Tror det var Göran som jobbade som byggnadssnickare då.

      Radera
  5. Här regnar det idag och jag putsade ju fönster igår. Jag är glad att det hjälpte, för regn behöver vi och jag har haft tur hitintills, för det blåser inte utan regnet faller lugnt och stilla rakt ner. Ännu har inte en droppe hamnat på mitt köksfönster.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har då verkligen tur. Regnet behövdes här med och nu regnar det så lugnt och försiktigt så det är en fröjd att se. Hade ändå bestämt mig för att ta en innedag idag.

      Radera
  6. AHA!! Nu vet vi vem som ställer till det så att det regnar .Låt bli att putsa fönster!!
    Du... det finns många klokord!Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får kanske nöja mig med ett litet titthål.

      Radera
  7. Haha!Ja, det slår aldrig fel...regnet kommer alltid när man tänker putsa fönsterna :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att det finns nåt man kan lita på.

      Radera
  8. precis på pricken! stämmer alltid. nyputsade fönster, så kommer regnet! som amen i kyrkan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är tydligen många som har samma erfarenhet.

      Radera
  9. då får man sitta ute och njuta om fönstrena inte duger längre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerar ju bra om det är uppehållsväder.

      Radera
  10. Biltvätt brukar också fungera som regnmagnet. Tvätta fönster är ju bland det tråkigaste man kan göra överhuvudtaget och dessutom så otacksamt. Det ska göras igen och igen. Jag undviker sysslan så mycket som möjligt - och låtsas som det regnar.
    Är det något SMHI behöver så är det TROVÄRDIGA vädersiare! Du kommer att bli jättepopulär!
    Hörde en intervju idag i radions P4 med en motorcykelhandlare i Skåne som fått hela verksamheten ödelagd p.g.a. ösregnet. Vi är så beroende av vädret, många mer än andra, och både regn- och torrperioder kan förstöra mycket.
    Önskar dig lagom mycket av både sol och regn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit stora översvämningar runt ikring i samhällena, men Åstorp klarade sig bra denna gången. En del villaägare har haft 185cm högt med vatten i sina källare. Jag ska nog sluta putsa fönster.

      Radera
  11. Testade fönsterputs för en vecka sedan ... försenad reaktion från vädergudarna gav mig 6 mm igår :)

    SvaraRadera
  12. Ja, eller också kan du åka till Öland och putsa några, de har ju vattenbrist har jag läst! :)

    SvaraRadera