onsdag 15 juni 2016

Att fasta


Ätning förbjuden!

Det är ingen ny bantningsmetod jag har börjat på även om det låter så. Det är bara det att jag hade tid hos läkaren igår för att ta blodprov. Jag tar medicin för bl.a. låg ämnesomsättning och det var nu dags att förnya recepten. I många år har jag varit listad på en läkarmottagning i Helsingborg, men jag tyckte det kunde vara bekvämare att ha en läkare hemmavid. Alltså listade jag om mig till en mottagning här i samhället. Eftersom jag sällan är sjuk så att jag behöver läkarvård, så har jag ännu inte besökt den här nya doktorn. När jag nu skulle förnya recepten ville hon först undersöka mig och ta nya blodprover. Det lät vettigt, tyckte jag. 

En tid för provtagning bestämdes med sjuksköterskan och jag fick besked på att jag skulle vara fastande. Under sommartid öppnar de redan halv 8 och jag var där tidigt, så jag kom in som nr 1. När jag satt mig i undersökningsstolen sa sköterskan: "Jaha, och du är fastande?" NEJ! Det hade jag totalt glömt bort. Kan jag tro skylla på att hos den förra läkaren var det aldrig tal om några fastande blodprover? Naturligtvis inte. Det är min förvirrade hjärna och mitt dåliga minne som får ta på sig skulden. Det var bara att åka hem igen.

Så fort jag kom hem skrev jag stora lappar med texten FASTANDE på. De tejpade jag på kylskåp, spis och köksbord. Nu fanns det ingen chans att jag skulle glömma bort det. Snart ska jag åka ner och bli "tappad" på blod. Det känns nästan så, tycker jag. Jag blir alltid lite svimfärdig när de måste sticka i armvecket. Det ska bli skönt när det är klart så jag kan åka hem och laga havregrynsgröt och känna mig som en människa igen. Att fasta är inte min melodi. 

24 kommentarer:

  1. Det är lätt att glömma sig, man har ju morgonens rutiner. Du är varken den första eller sista som missar detta.
    Jag har hemsk sprut och nål fobi. Då jag tar blodprover måste jag ligga på en brits. Personalen på VC vet om detta, så då jag kommer tar de sin lilla vagn, och en värmedyna, så traskar vi till ett annat rum. Jag är ju väldigt svårstucken också.
    Lycka till med ditt fastande och provtagningen! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Provtagningen gick bra och nu är det dags för frukost. Äntligen!

      Radera
  2. Jag hoppas att proverna är bra!
    jag äter också havregröt på morgonen!
    SVAR:..Det är en golf turbo diesel 4 år och inte körd så mycket så Liss är så nöjd!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska på läkarbesök i morgon, men alla proverna är troligtvis inte klara då.

      Radera
  3. Livet är lite omständigt ibland. Det där med att glömma bort har jag blivit en fena på. Man kan bli bra på så mycket. Här hänger lappar lite överallt för att jag ska komma ihåg. Fast det hjälper knappt men lite grann i alla fall.
    Hoppas proverna blir till belåtenhet!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skriver också lappar och sätter överallt....men ibland glömmer jag att läsa dem.

      Radera
  4. Det är lätt att glömma sig när det gäller saker som man gör dagligen! Hoppas du kan gå dit lika tidigt nästa gång så du slipper vara utan mat alltför länge!
    Kram och trevlig dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åkte dit tidigt i morse så jag har hunnit äta frukost nu.

      Radera
  5. men så trist att du glömde. åka dit igen är ju inte så kul. annars funkar fastande för mig på förmiddan eftersom jag inte äter frukost. en kopp kaffe och en banan räcker. och det är ju lätt att låta bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är som mest hungrig på morgonen.

      Radera
  6. Havregrynsgröt. När du har fastat så länge. Vore det inte lite festligare med rödspätta och färskpotatis. Och skirat smör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väldigt gott, men kanske inte så tidigt på morgonen.

      Radera
  7. Har aldrig hört talas om att man måste fasta för att ta ett blodprov. Måste vara en ung läkare som har fått lära sig det, eller?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det finns en del blodprov som man måste var fastande för.

      Radera
  8. Fasta är inte min melodi heller, blir svimfärdig! Men i en sån här situation har man ju inte så mycket val...

    SvaraRadera
  9. Under årens lopp har jag genomlevt många fastande morgnar p.g.a. provtagning. Ibland 12 timmars fasta, ibland 8, beroende på vilket prov som ska tas. Jag är sällan hungrig på morgonen - utom just dessa morgnar. Säkert "pyssologiskt". ;)
    Men fasta går bra, jag har långfastat flera gånger i mitt liv, en gång 25 dagar och en gång 19 dagar. Men det gäller att få i sig vätska. Jag har aldrig varit så pigg och mått så bra som under dessa fastor. Dag 21 promenerade jag en dryg mil och mådde toppen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en riktig superkvinna, tycker jag. Jag har också försökt fasta åtskilliga gånger, men jag var nästan en fara för allmänheten de gångerna. Tyvärr så vaknar jag alltid hungrig som en varg på morgonen och fungerar inte normalt innan jag fått i mig frukost.

      Radera
  10. Tja, det var jag som kommenterade som anonym. Ser inte ut som den gick fram!?

    Jag skrev att det är mycket att tänka på när man har vården att göra! Mycket rutiner och "ordningar"... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. (Jag kollade om den hamnat i skräpposten, men det fanns inte där.) Jag är glad att jag inte behöver anlita sjukvården så mycket.

      Radera
  11. Jag har inga problem att fasta en halv eller till och med en hel dag, men roligt är det ju inte och inte är det roligt att lämna blodprov heller. Hoppas att det går bra för dig när det blir så dags!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att lämna blodprov är bland det värsta jag vet, och att sen behöva fasta innan gör det inte bättre.

      Radera
  12. maken fastar ibland - och han cyklar till doktorn, det går bra.

    SvaraRadera
  13. Att cykla till doktorn skulle jag med kunnat klara av för det är enbart nedförsbacke.......besvärligare dock att ta sig hem igen.

    SvaraRadera