onsdag 5 juni 2013

Helt sjukt



Att ha småbarn betyder ofta att man har "sjukt" i familjen med jämna mellanrum. Alla mina tre barnbarn prickade in en sjukperiod ungefär samtidigt. I USA är det inte tal om några sjukdagar man kan ta ut för vård av barn, så det blir semestern som ryker där. Samma är det i Luxemburg. Antingen det eller så får man vara hemma utan betalning. Har man otur kan det bli en dyr historia, för semesterdagarna räcker inte i evighet. Det finns mycket i Sverige som kunde bli bättre, men det att det går att stanna hemma när barnen är sjuka...med betalning och ingen karensdag.....är nog ganska unikt. Och helt i sin ordning, tycker jag. Det är inget nytt att barn ofta är sjuka, och alla har inte möjlighet att få hjälp av någon utomstående.

Daniel blev ganska snabbt frisk den här gången, men för Zoé tog det lite längre tid. Jag fick ett sms vid midnatt häromdagen att hon skulle läggas in på lasarettet, men efter en timmes tid var beskedet ett annat, som tur var. När jag skypade med henne nyss verkade hon pigg och glad som vanligt.

I morse ringde Rasmus mamma och undrade om jag kunde vara hos honom idag för han mådde inte bra. Då kunde hon ändå åka till jobb. Jag satte mig i akutbilen och körde iväg för att vabba= vård av barnbarn. Det är det bara mor och farföräldrar som kan göra. Föräldrar bara vabar= vård av barn.




16 kommentarer:

  1. Vissa saker är faktiskt riktigt bra... som att man kan "vabba" t.e.x. Skönt att Zoé inte behövde läggas in i alla fall.
    Du är så snäll Gunnel - tänk att jag får vara din turistbroschyr... tack för det :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man oroar sig lika mycket om inte mer för barnbarnen.

      Radera
  2. Roligt att höra lite om hur det är att leva i andra länder. Sånt hör man sällan som turist i ett land./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blir verkligen annorlunda när man umgås med de som bor i landet. Då ser man helt andra saker.

      Radera
  3. en del saker är bättre i Sverige som just det att man kan vara hemma med sjukt barn
    kramar

    SvaraRadera
  4. Visst är det en förmån. Barn är värda något i Sverige. Ändå så är det nästan nödvändigt att ha mor/far föräldrar i närheten. Har fått höra av min sonhustru att det gnisslas när hon är hemma.
    Lite skönt är det att vara behövd ibland
    Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir det gnissel på många arbetsplatser. Det är skönt när man bor så nära att man kan hjälpa till.

      Radera
  5. Hej Gunnel..
    Ja så rätt du har att det finns mycket i Sverige som är så bra..
    Måste vara väldigt svårt med sjuka barn om ekonomin blir lidande..
    Men nu önskar jag dig 3 friska barnbarn och en härlig Nationaldag..
    Och givetvis en fin helg också.. Massor av kramar från mig som inte hinner svara så ofta på kommenarer för tillfället men bättre sent än aldrig... // Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är ganska bortskämda i vårt land om vi jämför med andra länder. Men trots det så finns det saker och ting som kan bli ännu bättre.

      Radera
  6. Vi har det fortfarande riktigt bra i vårt avlånga land. Vilken tur att du har en snabb akutbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är alltid redo...precis som jag.

      Radera
  7. Det borde finnas fler barnsamariter, som åker hem och tar hand om de sjuka barnen så föräldrarna kan jobba. Det fanns såna tidigare och jag jobbade ett år som barnsamarit när jag var ung för över 30 år sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade underlättat för många familjer. Jag har för mig att jag läst om att det finns i en del kommuner.

      Radera
  8. Jag är stolt över att Sverige är ett land som månar om barnen. Man skulle önska att föräldrar i alla länder kunde få de här möjligheterna som vi har här. Det är oerhört värdefullt för barnen, både att föräldrarna kan vara hemma med de små så länge och att kunna vara hemma vid sjukt. Och tänk att det finns typ mormorspeng också. Fast jag lär aldrig kunna utnyttja det med barnbarn så långt bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra ordnat för barnfamiljer i Sverige.

      Radera