tisdag 30 mars 2021

TV har inte spårat ur helt

Efter att På spåret var slut har fredagskvällarna hängt lite i luften. Det har inte funnits något program som kunde fånga min uppmärksamhet lika mycket som just det tävlingsprogrammet. Därför var det med stor förväntan jag satte mig i TV-soffan i fredags kväll för att se det nya programmet som det gjorts så mycket reklam för. Jag menar givetvis Masked singer. Programidéen kommer tydligen från  Korea. I vilket fall som helst så var det 6 personer som var utklädda och dessutom bar mask så ansiktet inte syntes. En del av de maskerade figurerna var riktigt skickliga sångare. Jag tyckte det var svårt att gissa och ledtrådarna som gavs hjälpte mig inte mycket. Pernilla blev överlägsen vinnare denna gången och prickade in Sven Melander som pingvin.

Jag blev glatt överraskad av programmet. Framför allt imponerades jag av de tjusiga dräkterna som artisterna bar, men jag har ju alltid intresserat mig för scenkläder och dekor. Det är lika viktigt för skådespelet som artisterna. 


På lördagen var det åter dags för Let´s dance och det är ett program som jag har följt i många år. Det är riktigt roligt att se hur en del som från början knappt kan hålla takten utvecklas och blir riktigt dansanta. Några av deltagarna är väldigt talangfulla och har säkert större förutsättningar än övriga. Domarna tittar och bedömer steg och takt, men jag tittar minst lika mycket på klänningarna. För mig är det ett riktigt må-bra-program där jag bara kan njuta av musik och vackra kläder. 

Båda programidéerna har kommit från utlandet, men det hindrar inte att man hade satt ett svenskt namn på dem när de visas i svensk TV. Alla vet klart vad det betyder utan att behöva använda en ordbok, så det är inte det jag reagerar på utan ofoget att alltid använda engelska uttryck när det finns fullgoda svenska översättningar. Det är ännu värre när svenska ord översätts till engelska och blandas in i vårt språk. Så urvattnat svenska språket kommer att bli! Om nu programmakarna mot förmodan haft svårt med översättningen så går det ju att använda Google translate. Det är normalt ett översättningsprogram som inte håller så hög standard, men denna gången fick det godkänt. Let´s dance översattes till Låt oss dansa och Masked singer blev Maskerad sångare. Det är väl full begripligt för de flesta tittare?

24 kommentarer:

  1. Tyckte om första programmet av Masked Singer. Många duktiga sångare. Och vilka masker!
    Lets Dance är inget som tilltalar mig. Är väl inte intresserad att kolla på dans helt enkelt. Ser Muren i SvT i stället. Kram och God tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är så olika. Muren har jag aldrig sett så jag vet inte alls vad programmet handlar om.

      Radera
  2. Vi tittar aldrig på Let´s dance. I brist på annat så tittar vi på apple-tv´n. Det finns många program under veckan som sänds för sent för min del, så det finns alltid någon serie att titta på.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ytterst få program jag följer, men jag gillar dansprogram.

      Radera
  3. Jag såg inte masked singer, men eftersom du rekommenderar det ska jag ge programmet en chans. Let´s Dance tittar jag på så där från och till.
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sådana program som man bara kan sitta och slötitta på och det är ganska skönt en fredag-lördag.

      Radera
  4. Älskar dans så givetvis tittar jag på Låt oss dansa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker deltagarna är modiga som ställer upp där.

      Radera
  5. Detta var precis det som jag och Mysingen pratade om i lördags kväll. Varför alla dessa engelska ord i vårt språk. Kommer svenskan att finnas kvar om 20 år eller har den förändrats till något blandat språk, värre än nu. Jag gillar inte den tanken.
    Men, jag gillar Låt oss dansa, ett trevligt program och jag älskar som du att njuta av kläderna, nästan lika mycket som dansen.
    Trevlig tisdag.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det programmet missade jag helt men däremot så såg vi "Veckans ord" med Luuk. Småtrevligt tyckte jag. Båda översättningarna hade väl fungerat alldeles utmärkt men det mesta ska vara på engelska tydligen.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att svenska språket inte räknas som "fint" tillräckligt.

      Radera
  7. Jag såg masked singer och tyckte det var sevärt!
    En sån söt musfångare vill nog många ha.
    ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska absolut titta nästa fredag också.

      Radera
  8. Jag är en dålig TV-tittare, har helt tappat lusten. Det är många vad jag kallar flabbprogran, de har väl skrämt bort mig. Men nu ska jag ge programmen du nämner en chans och hoppas att tycke uppstår!
    Ha det gott! Vi har haft en underbar vårdag, upp till 18 grader varmt nu på sena eftermiddagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också haft en strålande fin vårdag.

      Radera
  9. Har inte sett nåt av programmen, men såklart har jag zappat på ursnygga Martin Meli. Vet inte om han var duktig på att dansa, men ögongodis var han i Robinson och nu i Let's dance.

    Älskar Google translate - får ett gott skratt varje gång jag slänger en norsk kommentar/inlägg i programmet. Väl värt ett försök... och skratt:-)

    PS. I Frankrike är det ju förbjudet att "förengelska" franskan. De har lyckats och därmed bevarat sitt språk. Frågan är bara om det är så bra, för det är ju inte många fransmän som går att lyssna på när det försöker sig på engelsnka...

    SvaraRadera
  10. Nu börjar det bli fler och fler intressanta TV-program. Dels de du nämner och så ska ju Kontrapunkt och Fråga Lund börja om. Dem ser jag fram emot, tycker om båda.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för väl att det äntligen kommer några program som man kan titta på.

      Radera
  11. Jag har också grunnat på varför man inte mer på tv använder sig av svenskan. DEt är ju i Sverige vi vistas. Jag såg "Maskerad sångare" och tyckte det var roligt att gissa. Men super svårt. Såg även "dansen" som jag följt i många år. Tyckte här att det var trist att Janne Josefsson åkte ut. Fanns i alla fall en annan som i mitt tycke borde ha fått lämnat.
    Kommer sakna "Carina Bergfeldt" . PÅ Spåret har vi följt men nu lämnar jag Luuk därhän ett tag.
    Kram och trevlig fortsatt vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte med att någon annan "förtjänade" mer att åka ut från dansen. Carina Bergfeldts program var bra. Jag gillade henne bättre än Skavlan. Han var ingen bra intervjuare.

      Radera
  12. Du har en poäng där. Jag ska börja använda den svenska översättningen hädanefter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är definitivt lättare att säga det på svenska...speciellt för alla äldre som aldrig fick lära sig engelska i skolan.

      Radera