torsdag 1 april 2021

Påskfin

 

Eftersom det är den första april idag är det fullt tillåtet för mig att påstå att fotot här öven föreställer mig. Kanske inte årets bästa aprilskämt.......det är knappast någon som blir lurad. En sån hårman har jag aldrig haft och kommer aldrig att få. Jo...vänta....när jag var ung hade jag både postisch och peruk. Postischen använde jag på mitt bröllop så det såg ut som om mitt hår var uppsatt i nacken. 

Peruk skaffade jag några år senare och sen gjorde jag som Dolly Parton....lämnade in håret hos frisören och körde hem och gjorde något annat. Jag var alltid snygg i håret på den tiden, men milda makter så varmt det var på sommaren. När barnen blev större fick de överta peruken och hade den bland sina klä-ut-grejer. Det är drygt 5 månader sen jag klippte mig och nu börjar topparna se rejält slitna ut. Det hade inte skadat med lite färg i kalufsen heller. idag ska vi få vår andra spruta och sen kan jag tryggt ringa min frisör och beställa en tid. 

Jag beklagade mig för Katarina att jag fick ingen fason på frisyren, men hon skickade ett foto på Zoé för att visa hur jag kunna piffa upp mig. Zoé hade satt fast långa flätor i olika färger. Jag tyckte hon passade jättebra i det, men när Katarina erbjöd att köpa liknande till mig och skicka upp, så tackade jag nej. Då hade jag säkert chockat hela grannskapet. Fast nu till påsk kunde jag kanske sätta en liten fjäder bak örat.

Jag önskar alla som tittar in här en riktigt

GLAD PÅSK

25 kommentarer:

  1. Tycker att du ska ta emot erbjudandet med färggranna flätor. Sedan kan du ju sätta i en fjäder eller två som kronan på verket. Ingen lär tänka på det naturliga håret, hur det ser ut.
    Har aldrig haft långt hår. Tycker att jag har bättre hår nu än då jag var ung. Och det är ju bra. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det blir kanske en glad påsk då.

      Radera
  2. Jag har långt hår men tyvärr så är jag en av dom som tappade massor av hår efter Corona.. Ungefär två månader efter att jag blev frisk.. Nu är det tunt och det går dessutom av så på sidorna har det mesta gått av under öronen ungefär..
    Det ser för jävligt ut och det kommer ta tid innan det blir normalt igen.. Inget som går att åtgärda enligt läkarna.. Kram..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, så obehagligt! Den biverkningen skrivs det inte mycket om. Jag undrar hur pass vanlig den är.

      Radera
  3. Med en skenande "fandemon" behövs extra allt av sådant som kan muntra upp. Gärna färg och skratt! Med de fina flätorna blev du en riktig glädjespridare. Jag är övertygad om att du skulle få applåder av förbipasserande. :)
    Glad Påsk-kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag ska kanske testa det och se vad resultatet blir.

      Radera
  4. Fina bilder av härliga hårsvall, men kanske fejk.
    Zoé så stor hon har blivit, men jag tycker att erbjudandet hon ger har sin poäng. Varför inte göra andra glada? Kanske du trivs i det.
    Jag har inte varit till en hårfrisörska sedan november 2019. Det är verkligen dags att klippa nu, som du såg på min bild.
    Härligt att ni ska få er andra spruta idag. Toppen, ett lite friare liv väntar runt hörnet.
    Trevlig Påskhelg.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Det känns onekligen bra att snart vara färdigvaccinerad.

      Radera
  5. Vilken fin bild på Zoe och hon passar verkligen bra i sin uppiffning! Själv hade jag nog inte sett klok ut. Jag har inte varit hos frisören på ett år så nej, bra ser det inte ut.

    Kram och ha en fin skärtorsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jag längtar verkligen efter att få se lite mänsklig ut i håret, för just nu liknar jag ett troll.

      Radera
  6. Oj, så stor Zoe har blivit. Så synd att du inte ville ha så fina flätor som hon har. Tror att det hade klätt dig, Allt klär en skönhet heter det ju!
    Önskar er en Glad Påsk! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Haha! Jag tror inte jag passat i den frisyren.

      Radera
  7. Tänk så stor lilla Zoé har blivit!
    Jag tror att du skulle bli jättesöt i lite färgade flätor. Nu till påsk kan man väl få skoja till det lite.
    Ha en riktigt Glad Påsk!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Ja, Zoé är väldigt lång för sin ålder.

      Radera
  8. Troll är söta, och med en fjäder här och där blir det ju ännu bättre! Skulle också önska mig lite färg i håret, men sen tänker jag på hur ofta man får bättra på det, och då avstår jag. Fjädrar var nog ett bra tips! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har färgat mitt hår sen jag var tonåring så det dröjer nog innan jag slutar upp med det.

      Radera
  9. Tack för ett härligt och uppiggande inlägg. Du är fenomenal på att få till dessa.
    Långt hår, en bit nedanför axlarna hade jag när jag var mellan 19 och 24 år. Men inga lockar- Tror nog att håret i första bilden är förstärkt med ett antal "extensions". Peruk har jag inte haft men däremot hade jag en "postish" vid högtidliga tillfällen så att jag kunde få håret uppsatt. Har varit på ett på ett par Nobelfester i yngre ålder och då var det perfekt.
    Vad gäller att färga håret så har jag aldrig gjort det men däremot har jag gjort slingor. Har fortfarande mitt ljusblonda hår kvar. Men några grå stänk finns.
    Så fin Zoé är i sina flätor. Är säker på att liknande passat dig också. Men kanske kan du ta några fjädrar.
    Härligt att ni snart får spruta nr2. Här har maken fått en och jag hoppas på nästa vecka.
    Önskar dig en fin påsk.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, Ditte! Det är ett problem med hår och frisyrer. det är alltid så snyggt när man kommer från frisören, men jag får det aldrig på samma vis när jag gör det hemma.

      Radera
  10. Glad Påsk till dig med:-)

    Postisch fick jag googla. Jo, en sådan hade min mamma, fast uppe på huvudet som en rundel. Det var rätt snyggt faktiskt. Hon hade väldigt tunt hår så den postischen gjorde att det såg lite fylligare ut.
    Du är den tredje bloggaren jag följer som fick sin andra spruta idag. Å ni bor alla tre långt ifrån nollåttaland. Japp, huvudstaden ligger efter - som vanligt. Vilket vaccin fick ni?

    Gillar väskan som ditt barnbarn har gjort. Den är ju hur läcker som helst och så proffsigt gjort!

    Du är nog inte ensam om antingen utväxt om du brukar färga håret eller slitna toppar. Många har inte satt sin fot hos frisören på över ett år. Å det tycker jag är faktiskt nåt jag reagerar mest negativt på under det gångna året, nämligen att både kvinnor och män mellan 65 och 85 har gått ned sig totalt - vad gäller håret och klädsel alltså.

    Det roligaste/konstigaste var att just frisören tillsammans med husläkarmottagningen var de mest coronasäkra ställen man kunde önska sig. Där var folktomt. På båda alltså. Så det jag lärt mig - besök restauranger, frisör., ICA, bank, läkare efter klockan 14:00 och du är helt ensam. Man lär sig den "hårda" vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också väldigt tunt och babyflygigt hår, så en postisch gjorde att det såg riktigt tjusigt ut. När det är trist för övrigt är det väldigt viktigt att kunna unna sig lite vardagslyx som lite nya kläder eller ett frisörbesök, så jag håller fullständigt ed dig om att det är inte bar risken för smitta som har gjort att vi mått sämre.

      Radera
    2. Jag glömde skriva att vi fått Pfizer.

      Radera
  11. Glad Påsk! Ta du lite fjädrar =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsaamma! Ska se hur jag klär i det.

      Radera