tisdag 6 april 2021

En enarmad Pantertant

Vi är färdigvaccinerade nu både Göran och jag, och det känns riktigt bra. Innan vi fick sista sprutan, sa sköterskan att det var många som fått obehag i armen efter sista dosen. Efter första sprutan märkte ingen av oss något konstigt, och Göran kände inget efter andra dosen heller. Jag däremot fick en rejäl huvudvärk denna gången...i stil med migrän....och det varade nästan 2 dagar. Dessutom kände jag mig febrig och hade frossa. Någon feber hade jag emellertid inte. Det bara kändes så. Efter två dagar försvann huvudvärken och i stället blev jag yr. I och för sig bättre, men inte så kul ändå. När omgivningen slutade snurra började det värka i armen från axeln och ut i fingrarna. Det håller fortfarande i sig och jag får lugna mig några dagar till, sen ringer jag så jag får veta vad jag har att vänta. Jag är högerhänt, men har upptäckt de här dagarna att jag använder vänsterarmen minst lika mycket, eller i varje fall skulle jag vilja göra det, men när jag lyfter en pryl gör det så ont att jag tappar den direkt.

Det sägs att en olycka kommer sällan ensam och det stämmer till 100%. Igår eftermiddag började det blåsa enormt och sen drösade snöflingorna ner här. Hela gräsmattan blev vit. Det var det mest onödiga som kunde hända. På kvällen var allt borta igen, men kylan stannade kvar. I morgon ska jag byta till sommardäck på min bil och det kan jag lugnt göra för trots gårdagens vädermiss är vintern över i Skåne för den här gången.. 

33 kommentarer:

  1. Skönt att vara färdigvaccinerad förstår jag men jobbigt med obehaget efter sprutan. Jag får alltid migrän och ont i armen efter den årliga influensaprutan så jag anar att jag kommer att få det av dom här också, när jag nu kommer att få dom. Det verkar ligga långt bort men förhoppningsvis i mitten av maj. Jag är vänsterhänt och minns ett år då jag tog sprutan i fel arm ... det var inte alls kul. Hoppas nu att du blir bättre illa kvickt.
    Snö ... jo, jo, det hade vi här också. När vi var ute och promenerade var det mer som jul än påsk. Typisk aprilväder anar jag men det gör det inte roligare. Idag skiner solen, snön är borta men vinden är isande kall så mössa och vinterjacka är fortfarande ett måste. Hoppas bytet till sommardäck går bra och att värken i armen försvinner.

    Kram och fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värken bör väl försvinna så småningom. Bara känslan av att få byta till sommardäck gör att humöret höjs.

      Radera
  2. Vad skönt att ni är färdigvaccinerade. Hoppas nu värken i armen försvinner....ja och vintern också! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det haglade i morse och vi ska visst få blötsnö i eftermiddag, men som tur är försvinner det igen illa kvickt.

      Radera
  3. Ingen snö här och ingen spruta heller ännu, men snart så. Biverkningar eller inte, det är sånt man inte vet innan. Sen sägs det också, får man biverkningar så har vaccinet tagit.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt ok med lite biverkningar tycker jag. De försvinner ju efter ett tag och sen känns tillvaron lite säkrare.

      Radera
  4. Skönt att ni är färdig vaccinerade för den här gången....men biverkningarna du har låter ju inget vidare. Här är bara blåst än så länge idag och +2 men himlen ser lurig ut kanske får man borsta av bilen då jag jobbat klart.....jag vill ha riktig vår!
    Skulle gissa att vi får våra sprutor i slutet av juni eller i mitten av juli....Mamma och pappa ska få sina första doser imorgon, om nu allt funkar som det ska.....
    Ps. visst är hon en lekfull katt för att till sommaren fylla 7år och jag hörde att hennes ena syster är precis likadan =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är visst väldigt olika från region till region vilka prioriteringar som görs. Det känns riktigt bra att kunna koppla av från allt sånt nu.

      Radera
  5. Så bra att ni fått era båda sprutor, men tråkigt att du har fått besvär. Jag kände mig lite smådålig dagen efter den första, men bara så där att jag var lite frusen och ruggig. Sen har jag inte märkt någonting. Du ska absolut prata med vården och rapportera biverkningen du fått.
    Och så det där med snön - så totalt onödigt!
    Krya på dig!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var snövädret onödigt, och som grädde på moset kom det en liten drös i förmiddags med.

      Radera
  6. Skönt att ni är vaccinerade! Men att vara enarmad efteråt är besvärligt. Jag hade också besvär efter andra sprutan men det gick över på några dagar, Hoppas nyttan överstiger sveda och värk! Har provat på att vara enarmad tidigare , fraktur på vänster överarm 2008 och sedan hå höger 2015. Och det var riktigt besvärligt!
    Idag blåser det ordentligt men solen skiner igen så det finns hopp om att våren inte har gett upp. Gårdagens snö försvann snabbt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förutsätter att jag ska kunna använda båda armarna utan besvär ganska snart.

      Radera
  7. Det var märkligt att du fick så många olika biverkningar. Men, det kan tydligen bli en del för vissa. Jag har bara fått en spruta en så länge och av den märkte jag inget speciellt. Hoppas att det går över för dig snart. Att inte kunna hålla i något, det verkar jobbigt.
    Trevligt med din lilla filmsnutt. Det såg ut ungefär som här hos oss igår, men den snön har också försvunnit nu.
    Krya på dig.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar aldrig känna av några biverkningar annars när jag blir vaccinerad, men man kan klart inte ha tur alltid.

      Radera
  8. Så bra att ni är färdigvaccinerade - här väntar vi fortfarande ...
    Snön känns onödig ... vi fick också en släng av sleven igår. Idag soligt men kallt.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så skönt att ni är färdigvaccinerade nu. Hoppas bara att armen skärper till sig snabbare än snabbt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det dröjer länge innan jag är ok.

      Radera
  10. Ja, biverkningar kan man säkert få. Men dina var i mesta läget. Hoppas att det bättrat sig nu.
    Hoppas att få första sprutan inom några veckor. Här har 70+ börjat vaccineras, så vi som ligger steget under borde snart komma i fråga. Ska bli lite intressant att se hur man reagerar...
    Bytte till sommardäck för ett par veckor sedan. Också ett vårtecken. Kram och krya på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ikväll känns det mycket bättre så jag gissar att det värsta är över för denna gången.

      Radera
  11. Kan trösta dig med att min (snygga) husläkare fick ungefär samma biverkningar av vaccinet redan efter första dosen. Han fick AstraZeneca och väntar nu på besked om och/eller när han som är 51 år ska få sin andra spruta... Så håll i, håll ut.
    Minns förresten dina biverkningar. Fick samma besvär men med "riktig" feber efter vaccinationen mot svinflunsan 2009. Var "sjuk" i två dagar.
    Nu hoppas jag att du återhämtar dig snabbt. Dina biverkningar är ju ändå "okej". Det hade varit värre med blodproppar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det är lindrigt det jag råkat ut för, och idag känns armen nästan helt ok. Jag brukar aldrig få några biverkningar efter vaccinationer i vanliga fall.

      Radera
  12. Skönt att ha vaccinationen avklarad.
    Vi fick också snö i förgår, men här låg den kvar i går, men smälte snabbt bort.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framför allt känns det lite tryggare.

      Radera
  13. Stackars dig. Hoppas verkligen det känns bättre idag. Annars får du ringa och berätta.
    Här kom snön på tvären i morse. Men nu är det vatten på gatan istället. Aprilväder.
    Styrkekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det blir bättre och bättre.

      Radera
  14. Usch, alla dessa biverkningar som man aldrig kan förutse. Hoppas du snarast är tvåarmad igen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, nu är allt som vanligt igen.

      Radera
  15. Fint att ni är vaccinerade men trist att du skulle få sådana obehag. Jag har dock förstått att en hel del som fått vaccin blivit dåliga. Men tycker nog att dina besvär suttit i väl länge. Kanske bäst att slå en signal och höra efter.
    Trist med snön och till vilken nytta. Lite kom det hos oss häromdagen och det var helt onödigt.
    Kram och tankar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på väg att ringa, men då började jag helt plötsligt känna mig bättre och nu verkar allt vara som vanligt igen.

      Radera
  16. jahadu... du skickade snövädret till mig? För precis så ser det ut här just nu. Det var inet så snällt... bytt till sommardäck på bilen har jag också. Äsch, jag håller mig inne idag och kanske snön har töat bort i morgon. Men är det april så är det.
    Skönt för er att ni är färdiga med vaccineringen. Jag ska få min första spruta på onsdag. Är så glad för det. Hoppas på att allt går bra. Hoppas också att dina besvär efter den andra sprutan går över snabbt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Besvären varade bar knappt en vecka.

      Radera