torsdag 8 april 2021

Jag vill ha en egen brandman

 

Ja, gärna en hel brandstyrka undanstoppad nånstans här hemma. Då slapp jag de där irriterande manickerna i taket. Jag menar givetvis brandvarnarna. Vi har en placerad precis utanför köket och en nere i tvättstugan. De är sammankopplade så när den ena börjar tjuta sätter även "kompisen" igång och sen väsnas de i stereo. Ljudet kan väcka döda. Jag blir lika "stissig" varje gång det händer och eftersom jag inte är så lång måste jag ha en stege för att nå upp och stänga av dem. Till saken hör att jag blir ganska yr när jag kommer upp ett par trappsteg, så det känns inte alls säkert. Någon gång har jag stått där och vajat fram och tillbaka och till sist fått tag i brandvarnaren och dragit ner den helt. 

Mer än en gång har jag sagt att jag vill inte ha kvar dem, men Ulrika och Bo protesterar vilt och säger att det måste vi ha. Lätt för dem att säga som är viga. Jag får försöka fundera ut ett enkelt sätt för mig att nå upp till dem. Igår satte de igång för fullt när jag lagade middag. Jag hade lite för hög värme på spisen så det började ryka en aning. I tidningskorgen låg en IKEA-katalog och den fick jag snabbt upp och började vifta med. Till min förvåning blev det tyst. Antagligen var det inte så mycket rök denna gången kanske. 

Kanske brandvarnarna vill säga mig något? De tjuter aldrig när någon annan har hand om matlagningen. Det kan bara betyda en sak. Nämligen att jag inte passar att stå framför spisen. Trist..... men för husfridens skull ska jag i framtiden hålla mig på behörigt avstånd från köket. 

27 kommentarer:

  1. Visst är det irriterande när de piper de där manickerna1!
    Fin bild på Rasmus ... minns att han gillade brandbilar :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han ville ju bli brandman när han var liten.

      Radera
  2. Inte ska du ta bort brandvarnarnarna. Hade vi inte haft fungerande brandvarnare skulle förmodligen inte Stenstugu finnas kvar i dag. I alla fall inte i det skick det befinner sig nu.
    http://stenstugu.com/wp/det-gick-illa-for-oss/
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det är en säkerhet att ha dem, men de är väldans irriterande när de tjuter.

      Radera
  3. Händer då och då här också att en brandvarnare börjar tjuta när just JAG lagar mat. Lätta att plocka ner och att få tyst på, men väldigt irriterande. Så det är nog som du skriver, jag passar inte heller vid spisen. Iaf inte om plattorna ska användas. Ugnen funkar bra! Krsm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hålla oss till kallskuret.

      Radera
  4. Brandvarnare måste man ha, helt rätt. Nästa gång tar du och öppnar dörren och fläktar med en större bricka eller ugnsplåt så slipper du klättra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska testa det, och jag får komma på nåt sätt att nå upp som känns ok för mig.

      Radera
  5. Brandvarnare är självklart helt nödvändigt och det måste du ha. Sedan vore det inte helt fel med en sådan söt liten brandman också. Utan brandvarnare skulle jag inte våga vara. Tack och lov så brukar inte liknande hända hos oss. Fördelen är i alla fall att du vet att era fungerar ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!Ja, jag får börja tänka positivt.

      Radera
  6. Brandvarnare måste man ha. Men jag har inget minne av att mina föräldrar hade det. En brandsläckare hade de dock. I husvagnen hade vi med en portabel liten sak.
    Men irriterande ljud, det ska vi inte prata om, ajaj.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har brandsläckare också, men den gör aldrig så mycket väsen av sig, och det är klart bra.

      Radera
  7. Brandvarnarna är ett måste. Vi har en i varje sovrum, en i hallen uppe i trappan, och en i hallen precis utanför pannrumsdörren. Däremot så har vi bara en brandsläckare, under trappan här nere, skulle ha en uppe i hallen också, kan man tycka. Då tjejerna flyttade hemifrån så fick de varsin brandsläckare. Nu har de hus och sover på övervåningen de också, så förra julen fick de en till. Bra att ha både uppe och nere. Trist att laga mat och få igång brandvarnaren, men som sagt, det går att vifta med en tidning så förhoppningsvis så tystnar den.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att jag måste ha brandvarnare men jag kan inte låta bli att irritera mig på dem när de går igång.....även om det är jag som orsakar det.

      Radera
  8. Hahaha! Nästan en win-win situation här. Vi har lagt våra brandvarnare i bokhyllor. Har samma problem som du och är rädd om min lårbenshals - bland annat. Ingen av dom har någonsin "sagt" ett ljud. Kanske dags att kolla batterierna;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus är väldigt noga med att batterierna byts varje år till 1:a advent, så de är alltid på alerten här.

      Radera
  9. Era brandvarnare kanske är hypersensibla. Naturligtvis bra att de larmar, det är ju därför man har dem, men vanlig matlagning ska de ju tåla. Mina två brandvarnare har tjutit en gång när mikron var på för länge och omvandlade ett par bullar till något oidentifierbart. T.o.m. fatet de låg på sprack. Det luktade rök i flera timmar. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror våra brandvarnare piper för minsta lilla rökdoft.

      Radera
  10. Tack för ett gott skratt. Detta fick mig nämligen att skratta ohejdat en lång stund. Jag såg dig framför mig, och, kände igen mig, på pricken.
    Det är inte lämpligt att skratta i alla situationer, men jag hoppas att du förlåter mig.
    Trevlig helg.
    Varm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också skrattat om jag sett någon hålla på som jag gjorde, men just då såg jag inte det roliga i det.

      Radera
  11. Rasmus är bra att ha i alla lägen.

    SvaraRadera
  12. Heja! Strålande idé att någon annan tar hand om köket. Har du någon på lut? Kanske kan du uppfinna en brandvarnare med snöre så man kan stå på golvet och stänga av den genom att just dra i snöret.
    Men en egen brandkår på plats i huset vore ju än säkrare. Tänk, dessutom så trevligt. Kanske kan de även ta hand om maten.
    Tack för ett gott skratt.
    Kram och trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tusen tack för alla superbra tips och idéer!

      Radera
  13. Oj vilket gott skratt du har gett mig nu! Det värsta är att man måste få av dom snabbt också, så man inte blir alldeles lomhörd. Och nu har IKEA-koncernen beslutat att inte skicka ut några nya kataloger! Så håll hårt i den du har! Ha en ypperlig helg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, nu blir IKEA-katalogen extra värdefull.

      Radera
  14. Hej, hittade hit genom "lillasyster".

    Vi har samma problem här, börjar de tjuta när endast frugan är hemma så får hon inte stopp på dem utan får ta en kvast och slå ner dem till golvet.
    Har inga uppe längre utan har fått beställa nya som vi kan ha på väggen inom armavstånd för frugan, inte optimalt men bättre än ingenting.

    En lösning är ju att beställa mat på Foodora ;)

    Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Jag får fundera på Foodora.

      Radera