torsdag 4 mars 2021

Hesa Fredrik

I måndags var det spöklikt tyst lite varstans i Skåne. Hade det hänt något med Fredrik? Han är visserligen alltid lite hes, men nu tycktes han ha tappat rösten helt. Dagen efter kunde vi andas ut. Det var någon i Räddningstjänsten som glömt bort att trycka på knappen för VMA. Jag kan tycka det verkar lite gammalmodigt i dagens datoriserade samhälle. Nog borde man kunna programmera in så signalen ljuder precis som man ställer en väckarklocka för alarm.

Larmet testades första gången 1931och även om det officiella namnet är Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) blev det snabbt omdöpt. Krönikören Oscar Fredrik Rydqvist på Dagens Nyheter tyckte att den nya larmsignalen lät lika hes som han själv och uttrycket spred sig snart. 

Det var framför allt under andra världskriget och de närmaste åren därefter som Hesa Fredrik fick en stor roll, liksom radiosändningarna efter signalen. Man tänker mest att det är en varning för krig eller terrorattacker, men det är mycket vanligare vid lokala väderfenomen eller storbränder. 

Jag tyckte när jag var barn att signalen hördes varje månad, och det stämmer delvis. Det görs tester första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, och det har gjorts så sedan länge. Under andra världskriget testades larmet varje månad. Efter krigets slut har det bara hörts kvartalsvis. Jag är född den 5 augusti 1945, men jag tror knappast jag har så många minnen från åren närmast efter kriget. Det är nog i stället så att mina föräldrar kom ihåg det och berättade om det. 

30 kommentarer:

  1. Ja, det kan tyckas vara konstigt att man måste trycka på en knapp för att få igång hesa Fredrik! Härute på landet hörs han inte.
    Kram Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har minne av att ha hört den här signalen sen innan jag började skolan.

      Radera
  2. Kommer ihåg att jag hört någon gång för länge sedan. Blev jätterädd. Visste inte vad det var.
    Är man lantis, så är man väldigt lite bekant med den h

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var barn kändes det lite skrämmande, men idag konstaterar jag bara att...jaha nu var det dags igen.

      Radera
  3. Hesa Fredrik kom av sig inte bara på att glömma trycka på knappen så hesen kom ut. På tisdag, alltså dagen efter klockan 14, kom ett sms från SOS appen om att första måndagen i mars kl. 13 skulle Hesa Fredrik låta enligt ett visst mönster. ????
    Tiden är ur led :-)
    Roligt få en återblick på historien bakom.
    Speciellt att bli född strax efter krigets slut.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag år född dagen innan atombomben föll över Hiroshima.

      Radera
  4. Aha, är det därifrån uttrycket "Hesa Fredrik" kommit. Visste jag inte, så kul att få veta bakgrunden. Här tryckte dom på knappen i rätt tid. Vi bor väldigt nära Fredrik så vi hör honom tjuta högt och ljudligt när det är övningar. Värre var det den kvällen vi var ute på hundpromenad och det började tjuta. Vi var flera ute och gick och alla såg vi ängsliga ut och började snabbt vända hemåt. När vi kommit hem kom signalen för "faran över" och vi fick veta att någon tryckt på knappen felaktigt. Så kan det gå ...

    Kram och fin torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den mänskliga faktorn är inte att lita på alla gånger.

      Radera
  5. Här hördes han rejält kan jag säga för "Hesa Fredrik" sitter på en av våra byggnader! Jag har aldrig hört signalen så tydligt tidigare.

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
  6. Jag har minnen från Hesa Fredrik
    Sv..Mina små hundar som jag hade. älskade när det var hög snö de hoppade upp och ner Man såg dom inte när de var nere i snön.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den snö som kom i förmiddags har töat bort igen.

      Radera
  7. Jag hörde ingen hesa Fredrik här! Kanske för att jag bor på landet, men bara en halvmil utanför stan. Det kanske var nå´n som glömde trycka på knappen här också! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att det var en glömsk person hos dig med.

      Radera
  8. Jag hörde inte larmet här hos mig, men Linneryd är ett litet samhälle, så de kanske inte "larmade" här.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte var alla centraler är placerade, men hos mig brukar det höras rejält.

      Radera
  9. Varje gång den ljuder tänker jag på min gymnasietid, den hördes väldigt väl in till klassrummet och samhällskunskapslektionen. Idag hör jag den sällan. Nu är det snart dags att slå på TV:n och heja på stafettlaget =)

    SvaraRadera
  10. Jag hörde ingenting, så jag vet inte om det funkade här eller inte.
    Ha det så gott!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har visst varit lite olika med signalen den här gången.

      Radera
  11. Det var ju märkligt. Sådant ska ju inte missas.
    Här hördes Hesa Fredrik som vanligt i måndags.
    Fint att få lite historia om Fredrik.
    Ha det fint och trevlig kväll.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade kanske inte skadat att man haft ett alarm som påminde om att larmsignalen skulle sättas igång.

      Radera
  12. Minns att jag också hörde "Hesa Fredrik" i måndags precis som vanligt. Jag visste lite om hans medverkan första måndagen i månaden men nu fick jag veta mer. Tack, för det.
    Men visst tycker man att han kunde vara automatisk. Det är ändå 2021.
    Kram och trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är märkligt att det fortfarande sköts manuellt.

      Radera
  13. Det var helt nytt för mig. Ja inte självaste "oljudet" som här i Täby kommun testas första måndag i varje månad.
    Å inte visste jag att oväsendet hette Hesa Fredrik. Man lär sig alltid nåt nytt:-) Stort tack:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testas det varje månad hos er? Jag trodde det var lika över hela landet.

      Radera
  14. olika, lärde mitt yngsta barnbarn vad de olika signalerna betydde när det började tesJag vill minnas att hesa Fredrik testades var måndag när jag gick i skolan på högstadiet i det större samhället....född 1955 alltså 10 år efter kriget... Kommunerna testade kanske tas igen https://kort.webblogg.se/2018/march/idag-skulle-hesa-fredrik-testas-igen.html#comment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också för mig att jag hörde det varje månad när jag var barn, men när man läser om bakgrunden till signalen så står det att det varit kvartalsvis sen lång tid tillbaka. Skönt och höra att du är inne på samma linje som jag.

      Radera
  15. Krångel som fasen när jag skulle kommentera, försökte fem gånger men fick nej... skrev att när jag gick på högstadiet så tjöt hesa Fredrik var måndag vid tre, signalen satt vid närmaste huset till skolan så det lät högt....Lärde yngsta barnbarnet vad signalerna betydde, ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist med kommentarsstrulet. Har hört att fler haft besvär och jag har själv svårt att kommentera hos en del.

      Radera