torsdag 18 mars 2021

Grevinnan och betjänten

Jag minns inte när jag såg det här programmet första gången, men jag har sett det många nyårsaftnar. Det är en engelsk sketch som skrevs redan på 1920-talet. Den visas i de flesta europeiska TV-kanaler på nyårsafton. Handlingen känner alla till och även om man vet vad som hela tiden kommer att hända så blir det ändå lite överraskningsmoment. Märkligt!


Författarinnan heter Lauri Wylie och Freddie Frinton, som spelar betjänten, uppträdde i den här rollen på varitéteatrar redan 1945. Till en början spelades rollen som grevinnan av Audrey Maye men när hon slutade tog hennes mamma May Warden över rollen. Trots att sketchen är på engelska och härstammar från Storbritannien har den varit relativt okänd och först på nyårsafton 2018 premiärvisades den där.

Första gången den visades i Sverige var den 3 mars 1969. Egentligen skulle den ha visats redan 1963, men styrelsen för SVT tyckte den innehöll för mycket alkohol. Sedan 1976 har sketchen sänts varje nyårsafton med undantag för ett år. I Norge sänds serien på lilla julafton. Övriga länder som visar den här födelsedagsfesten är Schweiz, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Danmark, Grönland, Färöarna, Australien, Österrike, Sydafrika och Luxemburg. Det måste betyda att humorn är snarlik i världen. 


De mest kända replikerna är de sista när betjänten frågar: "The same procedure as last year, Miss Sophie?" och får till svar:" The same procedure as every year, James."

Att jag kom och tänka på det här programmet när det är mer än 9 månader kvar till nyårsafton är tack vare Ulrika. Hon och Bo åker samtidigt till jobb, men eftersom hon inte jobbar heltid slutar hon lite tidigare på eftermiddagen. När det var som mest skriverier om smittspridningen på bussar och andra kommunikationsmedel bestämde vi att jag skulle köra och hämta henne i stället. Det ligger ju i vårt intresse också att varken hon eller familjen drar på sig någon smitta. Vi har stor hjälp av dem eftersom de bor så nära och givetvis kunde de handlat och satt varorna utanför dörren, men det finns så mycket annat som man också behöver hjälp med. Dessutom är det väldigt trevligt med en mor-dotter-stund på eftermiddagen. Vi har alltid så mycket att diskutera. 

Det har blivit en hel del rundor till återvinningen när jag sorterat bort sånt som jag inte hade användning för och då har jag passat på att åka och lämna det efter jag hämtat Ulrika. På så vis får jag lite slänghjälp också. En vecka var det extra mycket som skulle iväg och vi åkte flera dagar i rad till återvinningen. När jag sen nästa dag hämtade Ulrika sa hon: "Same procedure as yesterday?" Och mycket riktigt.....jag hade lastat in lite kassar i kofferten med adress Återvinningen. 

28 kommentarer:

  1. Det är ett måste att titta på "Grevinnan och betjänten" varje nyårsafton. Alltid lika kul.
    Vi har fyrfacks soptunnor. Himla smidigt. Tunnan med restavfall, matavfall, färgat glas och tidningar töms vannan vecka, och tunnan med plast, kartong, ofärgat glas och metall töms var fjärde vecka. Innan så körde vi till återvinningen vid behov, så jag är nöjd att slippa det nu. Det blir inte mycket i tunna 1, men plast och kartong i tunna 2 blir nästan överfulla på 4 veckor. Inte klokt att det blir så mycket.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har lite annan indelning i våra tunnor. I ettan slängs det färgade glaset och det har vi inte mycket av. Alla flaskor och burkar man köper är mest ofärgat glas. Jag tycker det borde vara en omflyttning i tunnorna på glasbehållarna. Dessutom är plast och kartong omvänt här hos oss. Normalt klarar vi oss bra, men i slängtider blir det kris. Som tur är har vi nära till återvinningen.

      Radera
  2. Så bra att du har kunnat vara behjälplig med hämtningen och samtidigt fått kastat och rensat ut en del. Grevinnan och betjänten har man sett ett antal gånger men jag tycker inte att den är lika rolig längre. Numera har den fått ändrad sändningstid i svensk TV vilket kan vara en indikation på att den inte är lika uppskattad längre. Lite av en generationsfråga skulle jag nästan tro.

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det säkert. Blir kanske som med Kalle Anka. Det är inte samma tradition längre nu hos många.

      Radera
  3. Det är ett tag sedan jag tittade på Grevinnan och betjänten nu men visst minns jag den ... tydligt! Och har skrattat åt den många gånger och framför allt ... sagt många av replikerna vid olika tillfällen.
    Det låter fint med mor-dotter-stunden. Vilken bra lösning ni kommit på. Här har inte återvinningen fått något besök sedan i januari då julgranen förpassades till uppsamlingsplatsen för julgranar.

    Kram och en fin dag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat har jag inte heller sett programmet de sista åren. Vi tycker själv vi hittat en jättebra lösning.

      Radera
  4. Tänk vad många gånger man har skrattat åt den sketchen! Och just repliken "The same procedure as last year" har blivit en riktig klassiker.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den repliken hör man ganska ofta i olika sammanhang.

      Radera
  5. Man har skrattat mycket åt den sketchen!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Alltid lika roligt ... trots att man vet precis vad som komma skall ! :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske det som gör den så kul....att man känner igen en del.

      Radera
  7. Vad jag skrattade första gången jag såg den! Sedan har den följt med tills för några år sedan då den föll bort helt. Men rolig var den!
    Så härligt att du och din dotter kan få egentid tillsammans på det viset. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt kul att bara var vi två en stund på eftermiddagen.

      Radera
  8. Jag tror jag sett de flesta av avsnitten på Grevinnan och betjänten sedan den startade. Och jag skrattar fortfarande gott.
    Jag tycker det låter perfekt att du och Ulrika har/tar/får den här tiden tillsammans.Så viktigt. Och fint att man kan hjälpas åt.
    Att det sedan är några mer rutinmässiga händelser som medföljer gör ju inte alls träffarna mindre trevliga.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi passar på tillfället och gör lite inköp och andra ärenden med när vi kan hjälpas åt.

      Radera
  9. Jag är uppväxt med det programmet, vi tyckte det var så roligt när betjänten snubblade på isbjörnsfällen, förstår att det är härligt att få en mamma och dotterstund varje dag.. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser väldigt naturligt ut när han ramlar på fällen. Nästan en av de roligare episoderna.

      Radera
  10. Bra att förena nytta med nöje =)
    Jo det där programmet har man ju sett några gånger. Ha en bra kväll och hoppas verkligen att Dallasborna kan komma över till er snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi håller tummarna för att det blir tillåtet att resa snart.

      Radera
  11. Den var kul! Same procedure...
    Mamma dotter tid, det är mycket värt. Harju inga söner, så jag vet inte om det är skillnad på mamma son-tid, men jag inbillar mig det.
    Så klokt att hämta dottern efter jobbet och samtidigt uträtta andra ärenden.
    Har sett att vår återvinningscentral tycker att vi ska låta bli att komma dit i dessa tider. Konstigt tycker jag..man får väl bara vänta på sin tur, om det är trångt vid containern.
    Ha det fint! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi åker till återvinningen före lunch och då är det nästan inga andra där.

      Radera
  12. Hahaha! Dotterns replik var ju klockren, fast självaste "jobb" är ju roligare på nyårsafton, åtminstone för grevinnan. Sketchen är kult!

    SvaraRadera
  13. Grevinnan och betjänten har vi sett på i många år, en vana som vi tycker är trevlig. Jo, visst, man kommer ihåg, men ändå är det så roligt.
    Fint med sällskap med att slänga sopor. Din dotter blir hämtad och ni får en stunds fin samvaro. Guld värt.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot eftermiddagarna när jag hämtar henne på jobb.

      Radera
  14. Vad härligt att du och Ulrika får egentid tillsammans. Och visst har man sett grevinnan och betjänten nästan alla nyårsaftnar. Det har ju liksom hört till! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det programmet har blivit lite av en tradition även om vi missat det några år.

      Radera