torsdag 25 mars 2021

Vikten av att tala tydligt

Det är alltid viktigt att tala tydligt...både för att den man pratar med ska höra vad man säger och att man uttalar orden så ingen missuppfattar dem. Så har det hänt med dagens namn; nämligen Våffeldagen. Det är ett slarvigt uttalat Vårfrudagen...Maria bebådelsedag... som blivit Våffeldagen. Idag tror jag inte många tänker på att de har den gemensamma nämnaren. Någon egentlig koppling till jungfru Maria har våfflan alltså inte, men den har ändå en religiös förhistoria. De första våffeljärnen var en utveckling av oblatjärnen som användes för att baka oblater till nattvarden. När våfflorna började bakas på kontinenten någon gång på 800-talet så skedde det först i klostren.

Den äldsta berättelsen om våfflor i Sverige är från 1600-talet. De bakades över glödande kol i våffeljärn som var fyrkantiga, vilket de fortfarande är i större delen av världen. När järnspisen kom till Sverige vid mitten av 1800-talet blev det mer praktiskt att ha våffeljärn som var runda och precis passade i spisarnas runda hål, ifall man tog ut lagom antal ringar. Våfflan började då delas in i "tårtbitar" i stället för fyrkanter. 

Kring sekelskiftet blev det populärt med små stugor där man bakade våfflor, s.k. våffelbruk. Det finns fortfarande kvar en del. Det var nu man började äta dem med vispad grädde och sylt. Utomlands är det vanligt att man äter dem med florsocker, strösocker, sirap, frukt, choklad eller glass i stället. Vid mitten av 1900-talet gjorde våffelmixen sin entré. Det finns även plastflaskor med blandningen i där man bara tillsätter vatten i flaskan och skakar om den. Jag har testat det nån gång när Rasmus var liten. Det var väldigt enkelt för honom att hälla ut smeten genom pipen högst upp på flaskan och jag behövde inte vara orolig att han skulle bränna sig. Nu kunde han göra nästan allt själv, så det är ett bra alternativ när man bakar med mindre barn. 

Även Bellman gillade våfflor. I Fredmans epistlar skriver han om att "sockra våfflor och dricka nektar." Nektar syftar givetvis på vin. Jag kanske skulle göra som Bellman idag......ta en våffla och ett glas vin. Låter inte så tokigt en helt vanlig torsdag.

35 kommentarer:

  1. Så det kan bli ... och här blir det nog våfflor till vårt eftermiddagsfika :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Haha! Våffelvin låter gott.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte bestämt varken våffla eller vin ännu. Fullt sjå här på morgonen.
    Idag visar jag både kycklingar och vaktlar, välkommen in!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hos oss är det även "Trandagen" idag. Som barn hängde jag en strumpa på sängen, och fick godis där i. Stefan hängde sin strumpa på vedspisen. Våra barn fick sitt godis i den öppna spisen.Astrid och Melker får inte äta så mycket godis, och definitivt inte mitt i veckan, så jag köpte lego till dem, och la det på lekstugeverandan.
    Hoppas att det ska smaka med våfflor i dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tveksamt om det blir några våfflor idag.

      Radera
  5. Jag gillar våfflor!
    SV..Bra om man kan blanda olika åldrar.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Där lärde du mig att de njöt redan på 1600-talet. Men grädde och sylt hör definitivt till. Sirap låter extra nyttigt. Hi hi. Vi tjuvstartade i söndags. Mums.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  7. Du har säkert helt rätt i att numera så reflekterar ingen över vad dagen egentligen handlar om utan det är våfflor som gäller. Inget fel i det men jag tycker det är bra att veta varför det blivit så :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag med och de flesta har nog hört att det är en felsägning från början.

      Radera
  8. Ja man kanske skulle göra som Bellman? Man behöver ju inte sockra på våfflorna, Något lite salt tillbehöver kunde ju passa. En klick rom, hackad rödlök och en klick av någon sort.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst att det rekommenderas till våfflor, men aldrig smakat det.

      Radera
  9. Gör som Bellman, det låter som en bra idé =)
    Ha det gott

    SvaraRadera
  10. Ja, det gäller att tala tydligt så att historien inte helt förvanskas eller glöms bort. Själv tycker jag det är intressant att veta varför dagen heter som den heter men jag vill också förstå dess ursprung 1/4 av en våffla har ätits i dag :D

    Got torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir kanske en våffla till helgen här.

      Radera
  11. Nu är jag riktigt impad! Tack för att du ökade på min allmänbildning idag:-)
    Frågan nu är bara - har du ätit våfflor idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev tyvärr inga våfflor, men det går ju att äta när som helst.

      Radera
  12. Ja tänk så det kan bli om man inte talar tydligt. Våfflor blev det inte här idag men på söndag ska det bli av och då blir det rejält så vi står oss ett helt år ...
    Kram och fortsatt fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på en "våffelinbjudan" i helgen.

      Radera
  13. Vad trevligt och roligt att få en mer historisk bakgrund till detta med våfflor. Lite kände jag till men en hel del var nytt.Stort tack!
    Våfflor blev det här idag och vi både gräddade och åt dem på balkongen.
    Och detta med att tala tydligt är viktigt vare sig det gäller våfflor eller annat. Verkar delvis ha kommit av sig med de yngre idag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. O, vad det låter gott att kunna sitta ute och äta våfflor. Nu har vi en härlig tid framför oss.

      Radera
  14. Våfflor och vin? Jaa, varför inte! Fast jag ids inte röra ihop en smet till mig själv, så jag tror jag nöjer mig med vinet. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det går säkert lika bra med bara vin. Våfflor kan du äta en annan gång.

      Radera
  15. Jag var så sugen på våfflor först, egengjorda frasvåfflor på grädde, men det blev inte så... Kul ändå med din historiska beskrivning om hur vi tog till oss våfflorna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våffeltraditionen har avtagit här hos oss efter att barnen flyttade hemifrån.

      Radera
  16. Det blev faktiskt frasvåfflor här (egentillverkad smet) med hallonsylt och lätt-crème fraiche. Mumsigt! Och även till lunch idag — uppvärmda i brödrosten. (Smart tips jag läste för många år sedan. De behåller fraset och smakar nygräddade.) Nu ett år till nästa våffelfest. :)
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men våfflor kan jag äta när som helst på året.....bara jag själv slipper baka dem.

      Radera
  17. Bra fakta som jag tidigare inte visste, själva åt vi inga våfflor, det får bli senare, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var snålt med våfflor här med.

      Radera
  18. Marias bebådelsedag missar jag inte, den är nämligen en av mina döttrars födelsedag. Våfflor brukar vi äta... men det blev inte så i år. Tårta istället. Bra tips, det där med att hälla smeten i en plastflaska så att de mindre barnen kan hjälpa till. Ska komma ihåg det till nästa år, när jag får träffa de små inomhus igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du inte glömmer just våffeldagen. Tårta är ett bra alternativ till våfflor.

      Radera