tisdag 16 mars 2021

Är farmor en utomjording?

 


Jag kommer ihåg för många år sedan när filmen om E.T. visades. Den lille figuren blev väldigt populär och mina barn önskade sig dockor som såg ut som E.T. Även om han inte var direkt söt så tyckte jag ändå att han hade något visst. Jag minns särskilt de stora ögonen som verkligen visade vad han kände. Vilken planet han kom ifrån vet jag inte om vi fick veta, men att det var någonstans från yttre rymden rådde det ingen tvekan om. 

Rymden och utomjordingar har fascinerat människor i alla tider och det finns många åsikter om vad som är sant eller inte. Att få några konkreta bevis för påståenden om liv på andra planeter är nog nästintill omöjligt, tror jag. Egentligen behövs det inte heller. Jag är av den åsikten att det läggs ner alldeles för mycket pengar på rymdforskning, som hade gjort betydligt större nytta på närmre håll. 

I helgen pratade jag med Dallasfamiljen och Hanna visade vad hon köpt till sin mamma på hennes födelsedag. Det var ett litet gosedjur. När Anne öppnat paketet övertog Hanna den lille mjukiskaninen. Hon har alldeles säkert bättre tid att ta hand om den. Den hette Rainbow, berättade hon för mig. 

Peter hade tidigare på dagen sagt att de skulle ringa och prata med farmor och farfar, men att när det var förmiddag hos dem så var det kväll där vi bodde. Barnen tyckte det verkade lite underligt. I Åstorp är vi sju timmar före Dallasborna. Peter försökte förklara att vi bodde långt borta i en annan del av världen. Efter lite funderande kom frågan:-"Men bor de på jorden?" Ja, man kan undra. Det är evigheter sen vi sågs sist så man skulle nästan kunna tro vi bor på olika planeter. 

Det var meningen att de skulle åkt hit i fjor sommar, men då stängdes gränserna och det blev omöjligt. Som tur är går biljetterna att boka om fram till årets slut, Vi får verkligen hoppas att det blir en lösning snart så jag får träffa mina två yngsta barnbarn. Annars får jag göra som E.T........förlita mig på tekniken. Men i stället för att säga som han gjorde:-"Phone home", får jag säga:-" Ring Dallas".

36 kommentarer:

  1. Inte lätt att veta var farmor bor - just nu ungefär lika ouppnåeligt om det är en annan världsdel eller om det är någonstans ute i rymden :) Härligt med barnbarn och deras funderingar!
    E.T. var ful och söt på samma gång - omöjligt att inte gilla :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om man bor i samma land som sina barnbarn kan det vara besvärligt att träffas i dessa tider.

      Radera
  2. Det är tur att ni kan skypa, det är ju bättre än telefonen.
    Jag är lite bortskämd som har barnbarnen i grannhuset. "Plutten" kommer att bo 1,5 mil ifrån mig. Sofie och Fredrik har inte tagit reda på om det ska bli en pojke eller flicka, så den ofödda bebisen är "Plutten".
    Kram

    SvaraRadera
  3. Inte så kul att vara far-och morföräldrar på distans men vad göra! Tur att tekniken gör det möjligt att ha kontakt ändå. ET har många tagit till sitt hjärta så också jag.
    Ha det gott! Vi har en strålande vacker morgon så nu blir det en skön promenad innan vi går loss på köksskåpen.

    SvaraRadera
  4. Haha, ja det är klart de undrar om farmor och farfar verkligen bor på jorden. Vilken härlig kommentar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland känns det som världens ände.

      Radera
  5. I dessa tider kan det vara jobbigt att inte kunna få ses, i verkliga livet. Coronan har satt stopp för mycket. Mycket har ställts in och vi får se tiden an och hoppas att vaccinet hjälper.
    Innan året är slut så ska du se att du har fått träffa de dina igen.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hoppas att ni får träffas snart och reda ut begreppen. Jag förstår att det måste kännas jättetråkigt att inte ha fått se barn och barnbarn på så länge. Tiden går fort och barnen växer och utvecklas i en rasande takt. Jag hade ju inte mina barnbarn så långt bort, men ändå förlorade jag hela deras uppväxt. Att få vara mormor en eller ett par veckor om året räckte absolut inte!
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vet verkligen hur det kan vara. Sist jag såg Hanna var hon 1 år och nu har hon fyllt 4.

      Radera
  7. Jag hoppas att du snart får träffa dina barnbarn!
    Jag har inte heller träffat mina barnbarn,man saknar att få krama om dom!
    Sv..Idag ska jag ta bort dammen!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bi skönt när det återgår till något som liknar det vi hade innan.

      Radera
  8. Jag hoppas verkligen att du får träffa dina barnbarn snart. Den nya tekniken i all ära men att träffas personligen betyder så mycket. Avståndet är ju stort så de kvistar ju knappast över för ett par dagar bara. Kanske vaccinet kan göra att det blir vissa lättnader...

    ET var inte vacker men ändå söt på något vis ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  9. Ha ha fick mig ett gott skratt här och ja jag antar att vi bor på jorden fniss.. Hoppas verkligen att du snart får träffa dom.. Kram på dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De bor alldeles för långt borta enligt mig.

      Radera
  10. Håller helt med dig om att pengarna kan läggas på betydligt mer nödvändiga saker än rymdforskning. ET kommer nog hit vilket det forskas eller inte, och kan hen komma, så ska väl barnbarnen också kunna det så småningom. Vilka härliga kommentarer det hoppar ut ut barns munnar. Och vilka kloka funderingar dom har! Gud vad man längtar efter dom! Kram!

    SvaraRadera
  11. Härlig kommentar från lilla Hanna. Inte lätt att förstå det här med andra världsdelar och långa avstånd. Och hela universum. Det är ju ganska ofattbart även för oss vuxna.
    Ha det gott, utomjordingsfarmor! :) Kram!

    SvaraRadera
  12. Underbara barn. Hoppas verkligen att du får besök av dem innan året är slut. Tror jag säkert du får! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När nu vaccineringen kommit igång hoppas jag det ska bli lite lättare att resa.

      Radera
  13. Vilken rolig story:-)
    ET - den filmen minns jag mycket väl. Inte så konstigt kanske då den var nydanande och ET var faktiskt rätt söt eller rättare sagt fulsöt;-)

    Ja, man kan verkligen hoppas att du kommer iväg till Dallas i år. Det är ju ändå en himla tur att det finns mobiler/paddor och datorer för att kunna kommunicera. Vad gjorde vi innan internet fanns...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hemskt det måste ha varit förr när så många emigrerade. De flesta sågs aldrig mer.

      Radera
  14. Minns också ET och filmen. Kan tänka mig att saknaden efter de dina i Dallas är stor.
    Och barn och deras tankar kan vara ljuvliga.Hannas tankar var ju helt adekvata. Hoppas innerligt att ni kan ses under 2021. Visst kan ma undra om vi bpr på jorden.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allt verkar uppochner just nu, så det är lite som att hänga i luften.

      Radera
  15. Lilla barnbarnet ringde samtidigt som stora barnbarnet var i luren, ska bara höra vad han vill? Morfar måste komma hit, mitt lås krånglar, morfar åkte direkt...Morfar for direkt och hämtade barnbarn och cykel, minns att jag ville se ET tillsammans med Mille, men filmen fanns ingenstans =( Barn dömer oftast ingen utan vill bara hjälpa....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn är mycket ärligare och mindre fördomsfulla än vuxna...tills vuxna lär dem något annat.

      Radera
  16. Utomjordingfarmor, jag håller tummarna för att ni kan träffas och vara med varann ock kramas.
    Även jag åkte dit på E. T.
    Härligt inlägg, humor i allvaret.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Tove! Jag hoppas verkligen att de kan komma hit i sommar.

      Radera
  17. Härligt inlägg. Både mysigt, roligt och lite sorgligt. Hoppas ni får träffas i slutet av sommaren.
    Kram från en ö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis ska det gå att träffas snart. Nu känns det riktigt jobbigt.

      Radera
  18. Vilken härlig replik. Ja i dessa tiden kan man säkert undra. Och jag hoppas att ni snart kan träffas igen.

    Kram och fin onsdag kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avståndet känns långt...som till en annan planet.

      Radera