tisdag 2 mars 2021

Trädgårdsrundan

 Det känns som vår i luften, men det är nog bara en liten försmak. Den riktiga våren lär säkert dröja ett tag. Jag tog ändå en liten inspektionsrunda i trädgården för att se vad som var på gång. Krokusarna hade bara stuckit upp lite bladspetsar hos mig, men jag har sett fullt utslagna blommor på andra ställen. 

I fjor när jag gjorde i ordning trädgården för vintervilan klippte jag inte bort alla syrenhortensiablommor och de är precis lika vackra nu. 

Rhododendronbuskarna har massor av knoppar så jag hoppas på en riklig blomning i år. 

I fjor köpte vi ett Kvittenvideträd som vi planterade framför altanen. Det kommer inte att bli så högt, men tillräckligt högt för att vi ska kunna se det när vi sitter ute och fikar. Jag blev så förtjust i trädet när jag såg det på plantskolan. Det stod att i mars-april kom det att blomma med 3-4 cm långa rosaröda videkissar. Eftersom allt annat jag planterat framför altanen går i rosa och cerise så passade det väldigt bra. När jag kikade ut i trädgården häromdagen tyckte jag det såg så underligt ut på trädet. Det var som små bollar på det. 

Jag gick genast ut och såg att det var ca 2 cm långa rosa videkissar! Det är väl i tidigaste laget men jag hoppas det inte kommer en köldknäpp igen så de ramlar av. Det första jag gör nu om morgnarna är att titta till det lilla trädet. Det ska bli spännande att följa hur videkissarna växer och blir längre och längre. 

31 kommentarer:

  1. God morgon Gunnel!
    Här känner jag nästan igen mig från min egen trädgård! Fjolårets, fortfarande vackra syrenhortensior och knoppiga rhododendron. Men något jag saknar är rosa videkissar. Oj, så vackra dom är. Jag håller tummarna för att dom klarar de eventuella köldknäpparna som kommer.
    Kram och fin tisdag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det ska bli kul och se hur trädet ser ut när videkissarna är fullt utslagna. Jag har bara sett det på bild tidigare.

      Radera
  2. Så vackra. De små rosa videkissarna. Här är det knoppar på rhodendron och stjärnmagnolia. Hoppas att de håller igen och inte blir frostnupna.
    Ha det fint! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så mycket som man går och väntar på nu när det blir vår.

      Radera
  3. Så fint videkisseträd. Har aldrig sett er rosa förut.
    Då jag såg din rododendro var jag tvungen att kolla in vår, och den har också knoppar. Våra snödroppar blommar för fullt. Hoppas nu att våren pausa sig lite, vill ju inte att frosten ska ta frukt-blommorna. Vi har inte haft frukt sen 2017, så jag hoppas verkligen att det blir frukt i år.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade väldigt lite plommon i fjor. I år måste det bli fler för marmeladen är slut.

      Radera
  4. Ser fint ut och jo våren är här nu.. Kram

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart litet träd =) Ja nu är det spännande att gå på upptäcktsfärd i trädgården... för inte kom jag ihåg att jag stoppat ner krokuslökar på vissa ställen. Härligt när allt nu vaknar till liv. Ha en fin tisdag =)

    SvaraRadera
  6. Tack! Även vissna blommor j´kan vara vackra. Förr om åren torkade jag hortensiorna och dekorerade med.

    SvaraRadera
  7. Vilket fint litet träd! Vi har också små videkissar på vårt.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt med lite nya växter i trädgården.

      Radera
  8. Vilket fint träd! Passa på att njut av det!
    SV..Jag är pensionär så jag jobbar hemifrån ,mest med mig själv och det är ett hårt jobb.
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trådgarden om våren är det bästa.

      Radera
  9. Vilket vackert träd och så fin färg på videkissarna. Förstår att du njuter av det.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Sverige är så avlååångt! Här uppe i norr ligger snön djup och isarna är fortfarande säkra att beträda. Senaste dagarna har vi haft flera plusgrader men än är det inte slut på minusgraderna, speciellt på nätterna.
    Vilket gulligt träd! Har aldrig sett rosa videkissar. Så fint! Jag förstår att du har full koll på det. :)
    Ha det gott! Solig kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Någon sol har vi inte idag, men så länge vi slipper minusgrader är jag nöjd.

      Radera
  11. Det där kvittenvideträdet ser ju helt förtjusande ut. Ett sånt skulle jag vilja ha!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är blir inte så stort och det är en fördel.

      Radera
  12. Så roligt att nu när det börjar spira lite här och var titta på vad som kommer upp hos dig. Vilket rart träd! Hade inte hört talas om det tidigare men nu vet jag hur det ser ut. Om det blir kyla kanske du har ett täcke som kan värma det. Spännande även med syrenhortensia. Där lärde jag mig också något nytt.
    Kanske har du idag kunnat sitta ute på altanen och fikat och tittat på det vackra trädet.
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har tyvärr inte haft väldigt disigt och ganska kallt idag. Det varierar väldigt från dag till dag. Blir det kallare får jag nog leta upp något att svepa om trädet.

      Radera
  13. Kvittenvideträd har jag inte hört talas om görrän du nämnde det. Och inte sett heller. Så vackert! Undrar om det skulle trivas i nordligare breddgrader. Här ligger snön fortfarande djup, även om de senaste dagarnas plusgrader har tärt på snödrivorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi går en härlig tid till mötes nu! Så fint ditt lilla träd är med sina rosa videkissar. Ha det gott!

      Radera
    2. Anna-Lena: Jag vet faktiskt inte hur långt norrut den här sortens träd klarar sig.

      Radera
    3. Kina: Våren är en ljuvlig tid.

      Radera
  14. Nu är rosa inte min färg, men jag kan "köpa den" när det gäller blommor som körsbärsträdsblomningen till exempel. Eller varför inte dina söta videkissar. Har aldrig sett rosa varianter, bara (tråkiga) vita.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fastnade för det här trädet när jag såg de rosa videkissarna. Rosa är inte min älsklingsfärg heller, men i trädgården duger den bra.

      Radera
  15. Visst kommer bakslagen, idag hettar ansiktet efter en heldag i solen, min bästa vän och hennes man kom på besök,.... Imorgon kommer en vän jag inte sett på ett år... vår nya grillkåta och uteplatsen ger oss tillfällen till att umgås med vänner och hålla avstånd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt det är nu när man kan vistas ute och t.o.m. sitta stilla en stund utan att frysa.

      Radera