onsdag 29 januari 2020

Ett avklarat



Nu är ett av veckans inplanerade besök avklarat....det hemska besöket....nämligen hos tandläkaren. I måndags förmiddag var det dags att placera sig i tortyrstolen. Riktigt så illa är det inte. Min tandläkare är den mest omtänksamma och varsamma person man kan tänka sig. Hon har helt lyckats få bort min tandläkarskräck. Hålet var inte speciellt stort, men jag valde ändå att få bedövning. -"Ok," sa sköterskan, "då laddar jag lite bedövning." Det lät skrämmande. Skulle de skjuta in bedövningen på mig? Så farligt var det inte. Hon tryckte på en dator som fixade till rätt mängd bedövningsvätska. När tandläkaren kom tog hon sladden som var kopplad till apparaten, och då såg jag att det fanns en liten nål i slutet på den. Hon stack ner den mellan tanden och tandköttet runt hela tanden. Jag märkte inte ens att det stack till och jag kände mig inte bedövad heller. Hon berättade att det var en ny teknik, som de ofta använde nu. Själva tanden blev bedövad, men inte kinden och tungan som det alltid blivit förr.

Besöket tog 45 minuter och var inte alls så otäckt som jag föreställt mig. Det kändes inget när hon borrade, vilket jag tycker är det mest obehagliga av allt. Det mest obehagliga av allt denna gången var när jag skulle betala. Kalaset gick på 1500 kr. Jag hoppas verkligen det dröjer åtskilliga år innan det blir dags för nästa lagning. När jag nu blivit av med min tandläkarskräck är det endast betalningen som skrämmer mig.

Jag kan ändå tycka att det känns ärligare att betala hos tandläkaren än när jag handlar ute i butikerna. Här är slutsumman alltid något på jämna tior, hundringar eller tusenlappar....inget fjantande med 29,70 eller 999,90. Varför kan det inte vara ett pris på varorna som stämmer överens med de mynt vi har? Det finns varken sextio, sjuttio eller åttioöringar...inte ens 10-öringar. Då är det väl käpp rätt åt skogen att sätta så orealistiska pris på varorna. Det måste bli att jag får betala några 10-öringar extra många gånger. I och för sig överlever jag väl det, men det är irriterande.

34 kommentarer:

  1. Tandläkarskräck har jag aldrig haft. Förstår inte grejen. Tror att skräcken numera inte är utbredd. Tar inte bedövning om jag inte ska göra ett stort ingrepp. Låter som en bra bedövning den du fick, min erfarenhet av bedövning är att de är mycket värre än några sekunders borrade. Fast betalningen... nä, det är för dyrt. Borde vara statssubventionerat i större utsträckning. Ha en god dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var barn gick jag till en tandläkare som var rena sadisten och den rädslan hat suttit i länge.

      Radera
    2. Har säkert haft tur med tandläkare. Vet att flera varit ute för sadisttandläkare. Så helsjukt att använda sadism som tandläkare.

      Radera
    3. Det är sällan man hör talas om sådana tandläkare idag, som tur är. Utbildningen tar kanske upp mer nu hur man ska bemöta patienterna.

      Radera
  2. Så skönt att det gick bra. Vickade du på dina tår? Jag glömde att påminna dig om det.
    Visserligen så är det några år sedan, men då jag drog ut mina visdomständer kostade det över 2000:-/tand. Stefan tyckte då att tandläkaren skulle betala mig, eftersom han tog mina tänder. Hahaha, ibland så är han för rolig.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde det blev billigare att dra ut tänderna.

      Radera
  3. Min tandläkarskräck har avtagit med åren, men helt borta är den inte ...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har jag ingen oro för att gå till tandläkaren och det känns mycket bra,

      Radera
  4. Skönt att besöket hos tandläkaren gick bra!
    Svar..Barn är inte lättlurade!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu dröjer det ett halvår till nästa besök.

      Radera
  5. Så skönt att det gick bra. Jag är i akut behov av ett tandläkarbesök men tandhygienisten såg till att all min tandläkarrädsla kom tillbaka. Tyvärr.

    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska inte mycket till för att rädslan ska komma tillbaka.

      Radera
  6. För mig är tandläkaren och bilbesiktningen ungefär samma skräckupplevelse :D men skönt att det gick så himla bra för dig!! Vad gäller prissättningen i butikerna så kan man verkligen undra....helt galet! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilbesiktning är inte heller kul, men det gör i varje fall inte ont.

      Radera
  7. Tandläkarskräck har jag burit med mej sedan barndomen. Skulle bli glad om den försvann. Måste nämligen iväg snart om jag hittar någon bra tandläkare. Min har slutat.
    Håller med dig om ören, helt onödigt, det bara retar upp en.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hitta en bra tandläkare är inte det lättaste. Jag hoppas min jobbar så länge jag har tänder i munnen.

      Radera
  8. Jag tror att vi alla i vår generation, mera eller mindre, har minnen från barndomstandläkarbesöken i skolan, som vi dras med . Många gånger rätt så skräckfyllda. Tack och lov så ändrade skoltandvården till det bättre när man själv fick barn och när barnbarnen går till tandläkaren ser de nästan förväntansfulla ut.
    Jag var rädd för tandläkaren upp i vuxen ålder, men fick tack och lov en tandläkare som lyckades med att ta bort rädslan. Nu är det avgiften som kan skrämma. Allring är relativt.
    Skönt att du har besöket över för den här gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagens tandläkare har väldigt god hand med barn...i varje fall de flesta. Man kan ju undra varför de var så hårdhänta förr. De måste väl själva ha suttit i den där stolen nån gång.

      Radera
  9. Så skönt att tandläkarbesöket är avklarat och som vanligt sved det värst i plånboken.
    Ha en skön onsdagskväll!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag betalade inte och såg glad ut precis.

      Radera
  10. Det där med bedövningssprutan som bara tar på tanden som ska lagas var nytt för mig. Det ska jag fråga min tandläkare om i april, då jag ska på den årliga kontrollen. Har ingen tandläkarskräck och brukar för det mesta somna. Det är värre hos tandhygienisten som använder en ultraljudsmojäng som låter förskräckligt. Tur att jag inte har tinnitus. Ja, 1 500 kronor kunde man ha lagt på nåt roligare såklart. Tycker det är så korkat att tandläkare inte omfattas av högkostnadsskyddet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga du som kan somna hos tandläkaren. Det hade bara hänt mig om jag blivit sövd.

      Radera
  11. Tandläkarbesök är ingen höjdare men det känns väldigt bra när man går därifrån även om man är 1500 kronor fattigare. Bara vetskapen att det dröjer ett år till nästa besök är värd pengarna. Kul att du berättar om den nya bedövningsmetoden. Den tror jag inte min tandläkare har infört!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev värdigt positivt överraskad av bedövningen.

      Radera
  12. Den bedövningen var ny för mig. Har aldrig hört talas om den, men så smidigt det verkade!
    Skönt att det gick bra och att det nu är gjort!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är första gången jag fick den här sortens bedövning. Vet inte hur länge den har funnits.

      Radera
  13. Hua hade inte velat byta med dig i tandläkarstolen...Men fy vad dyrt det blivit under de senaste 15 åren att gå till tandläkaren. En undersökning på ca 8 minuter har jag för mig kostade 600 när jag var där sist...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är på tok för dyrt. Konstigt att det inte blir en ändring eftersom alla är överens om att det borde subventioneras.....alla utom politikerna kanske.

      Radera
  14. Så skönt att du gjort bort tandläkarbesöket och att det gick bra. (Förutom för plånboken.) Det verkar var en sympatisk bedövning. Kan man kalla en bedövning så? ;) Jag tar sällan bedövning (min tandläkare brukar säga till om den behövs) och väldigt länge sedan jag hade något hål så jag har ingen erfarenhet av just den bedövningen. Men min tandläkare är alltid bra uppdaterad så den finns säkert där.
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sist jag fick lagat ett hål var det den gamla bedövningsstilen som gällde. Skönt att man inte har hål så ofta.

      Radera
  15. Jag tar alltid bedövning när någon tand ska lagas. Nästa gång ska jag fråga om de kan ge mig den nya... den som du berättar om. Jag gillar inte tandläkarbesök, men har inte skräck. Men ändå spänner jag mig så det känns som om jag sitter en en bir ovanför stolen, stundtals.
    Håller med dig om att prissättningarna i affärerna är fåniga. Det låter väl billigare med 99:70 än med 100 kronor. Fast jag tror inte att så många går på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tor inte heller någon tycker det känns billigare med de där "konstiga" priserna. Man vet ju ändå vad priset blir i kassan.

      Radera
  16. Det är fjantigt med de där öronen. Det tyckte jag redan första gången. Sådant viftar jag bort med mina öron och avrundar i min hönshjärna. Det andra var nytt och lät intressant. Jag kör "alltid" utan bedövning och hon säger att jag kan alltid ändra mig om det blir för tufft. Måste tänka några sekunder. Om jag nu klarar det utan är det bättre att fortsätta så. Slippa betala 500 kr för bedövningen. Istället använda de slantarna till knäck, daim och annat supergott.
    Klem fra Bosse
    Ps. Hoppas det går lika bra med det andra i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var något att tänka på ...att man kan använda bedövningspengarna till godis i stället.

      Radera