tisdag 7 september 2021

Högtflygande planer

 

Att ha högtflygande planer är för det mesta positivt, tycker jag. Jag är nog ändå lite mer jordnära nu emot när jag var yngre. Då tycktes allt möjligt, men det är väl så det är när man är ung. Med åren hinner man prova på många saker och inser att man har sina begränsningar....även om det kostar på att erkänna det. För den sakens skull ska man definitivt inte sluta upp med att försöka. Kanske går det inte precis så som det var tänkt från början, men då är det bara att tänka om. Det finns alltid mer än en lösning på ett problem. Jag har kommit fram till att ibland så är det jag som är problemet. Det gäller speciellt när jag använder vissa verktyg. Göran bara skakar på huvudet för han kan inte förstå att det går att bära sig så bakvänt åt. Det är hur lätt som helst, om ni frågar mig. Jag tröstar mig med att om jag bad honom sätta sig framför symaskinen så skulle han känna sig lika bortkommen som jag gör när jag lånar hans snickeriverktyg. I detta fallet är jag betydligt modigare, för jag vågar i varje fall försöka, men jag inser att mina planer är lite väl högtflygande. Precis som i TV-programmet Vem vet mest? så har jag ju en livlina som jag kontaktar mer än en gång.

Nu har jag nog tagit mig vatten över huvudet igen, för t.o.m. jag förstår att dessa högtflygande planer kommer att kraschlanda om jag själv ska försöka genomföra dem. Vi har haft ett fågelbad i en av rabatterna, men nu bestämde vi oss för att flytta på det så vi kan se det inifrån datarummen. Jag har grävt ett djupt hål som jag ska hälla stenmjöl i och platta till så det blir helt jämnt. Då måste jag använda ett vattenpass och det vet jag faktiskt hur det fungerar. Så långt är det inga problem. Men sen börjar det. En stor trädgårdsplatta ska läggas ovanpå stenmjölet och den orkar jag inte lyfta. Jag fick dit den genom att resa den på kant och "rulla" på plats. Ovanpå plattan ska en megatung stenstod, eller vad man ska kalla det för, placeras. Det är ett betongfundament till en gammal lyktstolpe som jag hittade på ett företag som säljer begagnade byggvaror. Min svärson var med då och lyfte in den i bilen, så det lutar åt att han får hjälpa mig igen. Fundamentet ska limmas fast med stenlim på plattan och det gäller att det blir helt rakt, för överst ska fågelbadet placeras, och är det då inte helt jämnt så ser det konstigt ut när jag häller i vattnet.

Göran kan inte hjälpa till med lyftandet, men han har lovat att vara med och ge goda råd. Risken att vi ska bli irriterade på varandra är stor, men det är vi beredda på och inser att det får vi ta. Till slut ska det stå ett tjusigt fågelbad i rabatten är det tänkt och då är allt groll glömt. När jag grävde hålet till plattan hörde jag ett susande ljud uppifrån och undrade vad det var. Det var en luftballong som flög över vårt hus. De här personerna har verkligen gjort allvar av sina planer på att flyga högt..

27 kommentarer:

  1. Det kommer ordna sig med badet, "lite snett är också rakt!" och OM det nu blir en liten lutning så är säkert småfåglarna glada över att inte behöva vara ute på djupt vatten i hela badet. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Tack för trösterika ord. Hoppas småfåglarna håller med.

      Radera
  2. Försöker man inte så går det inte. Men försöker man så är man på god väg. Lycka till med projektet!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Lycka till med projektet! Kanske får du modifiera ursprungsidén lite under resans gång men då blir det säkert till det bättre!
    Vore kul att flyga luftballong men det lär aldrig bli av, skulle vara betydligt yngre för att våga mig på något sådant. Lockande bild!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är alldeles för feg för att ge mig upp så högt.

      Radera
  4. Om man inte försöker så lär man sig ingenting!Lycka till!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Lycka till med fågelbadet. Det blir säkert alldeles utmärkt även om det inte är alldeles rakt. Inte bryr sig fåglarna om det!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert rätt. Det är nog bara jag som irriterar mig om det inte blir rakt.

      Radera
  6. Jag tycker det är imponerande att du har planer. Och de verkar ju klart genomförbara men bra om du kan få lite hjälp med de tunga lyften. Trpr du är perfekt som arbetsledare.
    Tänkte också som några andra att det gör ju inget om fågelbadet lutar lite. Tror inte det blir slagsida. Och vet du, sjön Vättern lutar också. Mot söder. Och det beror på landhöjningen som är större i norra delen.
    Lycka till.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så glad för alla uppmuntrande ord om att fågelbordet inte måste stå helt rakt. Om någon klagar så hänvisar jag till att det är en kopia av Vänern.

      Radera
    2. Vättern ska det naturligtvis stå.

      Radera
  7. Beundrar er som vågar. Är själv så feg. Blir jättefint med ett fågelbad! Luftballong, det vore det kul att testa. Om jag vågade... Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon luftballongfärd kommer det definitivt inte att bli för mig.

      Radera
  8. Det var verkligen ett ambitiöst projekt. Bara att gräva gropen...
    Även om det svider är det bra att inse sina begränsningar ibland, och det har INGENTING med åldern att göra hävdar jag;-)

    PS. Idag gjorde jag slag i saken och köpte serum för ögonbryn också. Ska berätta hur det går sedan;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ense med dig om att åldern spelar ingen roll. Väntar med spänning. Mitt paket har inte kommit än.

      Radera
  9. Det där blir säkert perfekt bra! Snett eller osnett hör inte ihop med åldern. Jag har alltid velat ha det rakt och perfekt mår illa om det är snett. Ska det vara snett så ska det vara ordentligt snett i så fall ;)
    Men vad kul!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka få det så rakt som möjligt.

      Radera
  10. Så länge vattnet och fåglarna inte rutschar iväg över kanten så är det helt okej. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Då får jag ha en balja under som de rutschar ner i.

      Radera
  11. Härligt att se hur allt ni vill utvecklas och att lusten finns kvar... Själv krymper jag min värld med odlande då växthusen brakade i vintras.... Struntar i att starta om igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi minskar ner på rabatterna och ska så mer gräs, för det är betydligt enklare att gå fram med gräsklipparen.

      Radera
  12. Det är bra med en svärson, ni brukar ju även ha hjälp av Rasmus.. Så det blir säkert bra då det är färdigt.
    Men hu, skulle aldrig våga sätta mig i en luftballong.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, luftballong får vara för min del med.

      Radera
  13. Bra gjort av dig detta, tycker jag. Att inte orka med stora stensaker, är inte att undra på. Du klarar ju allt det andra, inklusive all planering, som oftast inte är det allra enklaste.
    Du ska se att det kommer att bli så bra och vi får sedan, förhoppningsvis, njuta av bilderna av det nya fågelbadet. Luta kameran lite om du tycker att det blev snett, mig skulle det inte störa och säkert inte fåglarna heller.
    På den första bilden med luftballongen, hänger det en person där vid sidan om, till höger?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tack för tipset om kameravinkeln. Jag undrar också om det är en ism hänger där. Jag blir inte riktigt klok på det, för det som hängde där var alldeles stilla.

      Radera