torsdag 2 september 2021

En riktig fågelvecka

Ulrika jobbar halvtid på onsdagar så då hämtar jag henne och vi åker och handlar. Det är inte bara mat det gäller utan även roliga saker som kläder, skor och annat humörhöjande. Ibland lyxar vi till det och slinker in på ett café och tar en fika. Sånt är också nödvändigt i vardagen.

Idag när jag skjutsade hem henne såg vi något stort vitt på ängen utanför deras trädgård. Det var en stork! I och för sig är det inget ovanligt. Det dimper ner storkar där ute på ängen flera gånger i veckan. På Tomarps kungsgård utanför Kvidinge häckar varje år minst ett storkpar och de tar ofta små motionsrundor över Kvidinge och ibland besöker de även Åstorp. 

Egentligen är de trafikfaror, för när man helt plötsligt får syn på en stork bara en liten bit från en stor väg så hajar man till lite och mister koncentrationen. Storkarna går lika lugnt kvar och bryr sig inte så mycket om trafiken. 

Kyrktornet som syns i bakgrunden tillhör Björnkulla kyrka i Åstorp. Kyrkan ligger precis vid foten av Söderåsen, och högst upp på åsen bor jag.

18 kommentarer:

  1. Så kul att se en stork.
    Yngsta dotterns ex-sambo ägde ett hus i Önneköp, söder om Hörby.
    Alldeles i närheten fanns en gård, där det fanns ganska många storkar.
    En riktig upplevelse att se alla!
    En sådan fin onsdagseftermiddag. Fint väder också.
    Kram! Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har mycket fint väder här för tillfället.

      Radera
  2. Vilken trevlig tradition med era onsdagseftermiddagar tillsammans. Nytta med nöje helt enkelt. Det var verkligen länge sedan jag såg en stork!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Helt rätt att slinka in och ta en fika. Ståtlig stork. Ha en bra eftermiddag!

    SvaraRadera
  4. Det är stora fåglar minsann! Jag har aldrig sett någon här på ön.
    Fast jag såg tre tranor på en åker häromdagen, men från bilen och med bilar bakom mig kunde jag inte stanna och fota dem.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man står nära ser man verkligen vilka stora vingar de har när de lyfter och flyger iväg.

      Radera
  5. trevligt att veckohandla tillsammans :)
    Spännande med storkbesök ... stora och ståtliga fåglar!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ja, jag har hört att Skåne är väldigt känt för sina storkar. Själv har jag aldrig sett en stork irl - ooooops, jag vet. Så tusen tack för din exotiska bild:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är förvånad över att de är så orädda.

      Radera
  7. Vi har gott om storkar i Skåne!
    SV.. Man ska vara rädd om sina goa vänner!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det är kul. De skiljer sig verkligen från mängden.

      Radera
  8. Fint att ni förenar nytta med nöje och trevligt har ni ju.
    Storkar har jag bara sett i Skåne när det kommer till Sverige men också utomlands på några platser. Jag skulle absolut förlora koncentrationen om jag körde bil och såg en.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man blir verkligen lite paff när det dyker upp en stork helt apropå.

      Radera
  9. Så mysigt med era onsdagsträffar. Och jag förstår att man förlorar koncentrationen när man ser en stork.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I onsdags såg jag att det öppnat ett nytt fik på Väla, så det ska vi testa nästa gång.

      Radera