tisdag 31 augusti 2021

En historia med lyckligt slut

I förra veckan fick jag syn på en liten duvunge som satt uppflugen på altanräcket. 

När jag tittade ut nästa gång satt den på fönsterblecket och kikade in i TV-rummet. Det var tydligen svårt att hålla balansen där för den flaxade till och ramlade ner. Jag kunde inte se att den haltade eller verkade skadad på något vis när den vaggade fram. Troligtvis var det en av ungarna till någon av duvfamiljerna som "hyr" hos oss. I två av våra jättehöga cypresser har två duvpar byggt sina bon. Det är många år sedan som de började med det. Jag gissar att det är samma par som återkommer varje år....ungefär som när man återvänder till sin sommarstuga. På våren ser vi hur de hämtar pinnar och flyger in med i cypressen. Reparationer på gång, tydligen. 

Den här duvungen hade antagligen ramlat ner från boet och jag var lite orolig att en katt skulle komma in på altanen och få syn på den. Jag iklädde mig vaktmundering och höll mig i närheten av altanen. Jag frågade Göran om vi kunde ge den någon mat, men han påstod att vildduvor hade inte samma diet som brevduvor. 


Framåt kvällen dök tack och lov föräldrarna upp.


Ungen blev så glad att den slängde sig om halsen på mamman eller om det nu var pappan. 

Jag måste erkänna att jag blev lika glad.

30 kommentarer:

  1. Vilken fin historia om den lilla duvungen. Och att den slutade lyckligt. Här har jag vaktat fåglar som flugit in i fönstret men som klarat sig, varit omtöcknade och suttit och samlat kraft. Det stryker katter här och en sparvhök sitter ofta i träden och spanar. Då har jag satt mig vid fönstret och hållit koll.

    Kram och fin dag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också en sparvhök som flyger runt här. Den var mer aktiv så länge Göran hade sina brevduvor, men den kommer fortfarande på blixtvisiter.

      Radera
  2. Så skönt med ett lyckligt slut för duvungen! Ungar som kommer ifrån föräldrarna kan lätt fara illa tyvärr. Förstår din lättnad!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungar är väldigt utsatta och det är svårt att veta vad man ska göra för att hjälpa till.

      Radera
  3. Så härlig berättelse och fina bilder! Skönt att en av föräldrarna dök upp. Jag gillar lyckliga slut!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja det var ett lyckligt slut....inte lätt att hitta tillbaka till boet. Ha en bra eftermiddag ute i trädgården =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit superväder i eftermiddag och jag har fått fixat en del i trädgården, så det känns skönt.

      Radera
  5. Slutet gott, allting gott! Vilka fina bilder till din berättelse om duvungen! Hoppas det går bra för den framöver!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också att den inte ger sig ut på fler äventyr.

      Radera
  6. Bra att det blev ett lyckligt slut!
    SV..Lakrits kan vara farligt för blodtrycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått dr ner på lakritsätandes. Tidigare var jag en riktig lakritsoman.

      Radera
  7. Jag förstår att du ömmande för duvungen. Jag trodde att vi skulle få duvor i björken en liten bit från min lägenhet, för ett par höll på och byggde där i flera dagar i våras och provlåg där också, men så beslöt de sig tydligen för någon annan boplats, för rätt vad det var var de försvunna.
    Ha en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar ha två duvparoch två koltrastpar som "bor" i vår trädgård under sommaren. Känns nästan som gamla bekanta.

      Radera
  8. Roligt att duvfamiljen trivs hos er och gärna återkommer. Härligt att det blev ett lyckligt slut och att duvungen inte blev vare sig uppäten eller föräldralös.
    Så fina bilder till din berättelse!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är mysigt med lite hyresgäster.

      Radera
  9. En sådan fin historia. Underbart med lyckligt slut! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så glad när den ena föräldern kom.

      Radera
  10. Åh, så skönt att föräldrarna kom och att det blev ett lyckligt slut!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna gången gick det bra, som tur var.

      Radera
  11. Så skönt att det blev ett lyckligt slut!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig solskenshistoria:-)

    SvaraRadera
  13. Åhhh vad fint skrivet och fotat..jag kände mig jätteglad när jag läst ditt inlägg.. Tack för en fin historia.. Kram..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att föräldrarna kom och hämtade den.

      Radera
  14. Nu publicerade den innan jag hann bocka i att det var jag.. kram Nicki

    SvaraRadera