fredag 10 maj 2019

Småkockarna


Det finns en del TV-program som verkligen är värda att se på. Ett av dem är Småkockarna. Jag är imponerad av hur skickliga de här barnen är. 


Rasmus har alltid varit intresserad av matlagning och han ville bli kock för en del år sen. Nu har han tänkt om men matlagning är fortfarande en stor hobby. På lördag är vi bjudna till Kvidinge och det är Rasmus som står för middagen. Det lär bli en egenkomponerad rätt med räkor, en massa kryddor och andra godsaker och till det stekt färsk sparris. Det låter väldigt gott.


Även Zoé är glad för att hjälpa till i köket både med matlagning och disk. Då ska det helst vara hög musik på så hon kan dansa och krydda i takt med musiken. Är man inte så lång så får man ta hjälp av en stol eller som storkusinen stå lite på tå...fast det behöver han inte göra nu.


Daniel gillar också att vara med när det ska lagas mat. Han får testa lite svenska rätter, eftersom hans pappa vill att det ska vara en blandning av svenskt och amerikanskt.

Ett annat program jag också tittar på ibland är Hela Sverige bakar och nu kan man också få se kändisar baka. Jag vet några kändisar som är bra på att baka...


...nämligen Rasmus...


...och Zoé. Hon är svenska även om hon bor i Luxemburg så det bör inte vara några problem att få delta i tävlingen.


Det passar bra med en svensk-amerikansk domare. Hanna har tagit den uppgiften på stort allvar. Det gäller att smaka på allt så hon kan avgöra vem som blir vinnare.

24 kommentarer:

  1. Så fint du har vävt in dina barnbarn i texten. Härliga bilder! Den sista på den svensk-amerikanska domaren visar bara hur grundlig en domare verkligen behöver vara.
    Ha en fin fredag Gunnel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Känns bra med så noggranna domare.

      Radera
  2. Vilka härliga och duktiga barnbarn som passar så bra in i texten. Vilka småkockar! Jag ser fram emot att får baka med Lilla S för bakning är ju en av mina passioner.

    Kram och ha en härlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Jag tror de flesta barn gillar att baka, så ni kommer säkerligen att få många roliga bakstunder tillsammans,

      Radera
  3. de små är väldigt duktiga när de får chansen att lära sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de flesta barn gillar att få hjälpa till med sånt som de vuxna gör.

      Radera
  4. Vilka fina barnbarn du har. Jättebra att de lär sig laga mat. Det har de nytta av senare i livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det måste alla kunna även om man inte blir en mästerkock.

      Radera
  5. Vilka helt underbara småkocksfoton du bjuder på. Gillar när Rasmus står på tårna. Vem vet. Han kanske tänker om en gång till. Då har ni något att se fram emot imorgon.
    Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han brukar laga middag åt oss när han sover över här. Vi blir aldrig besvikna. Han är en mästare på att krydda och att laga till fisk...gärna egenfångad.

      Radera
  6. Vilket härligt inlägg på dina fina små hjärtan ❤
    Och jag är alldeles säker på att ni kommer att bli bjudna på en god middag i morgon hos Rasmus.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilka duktiga barnbarn du har.
    Jag gillar också att titta på de TV-program du nämner, beundrar deras kreativitet och är allt lite avundsjuk. Matlagning är inte min grej.
    Mysiga bilder av dina mysiga telningar.
    Ha det bra.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller någon matmamma precis. Att laga till många tycker jag är kul, men inte varje dag till två personer. Då sinar fantasin.

      Radera
  8. Vad spännande för er då Rasmus lagar sin egen mat. Spännande för oss också att få höra ert utlåtande.
    Astrid är också med mig i köket då det ska bakas och laga mat, fast hon får inte stå vid spisen.
    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir du säkert snart bjuden på mat som Astrid lagat själv. Kall mat är också gott.

      Radera
  9. Jag är imponerad av småkockarna ,de lagar mat bättre än mig.
    Det var en bra resa ,men skönt att komma hem!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Vilket härligt inlägg Gunnel och vad stora dina barn barn blivit.. Så fina bilder ha en riktigt fin helg nu och berätta sen om Rasmus middag var god.. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att berätta hur middagen var.

      Radera
  11. Vilka underbara små Guldkorn du har Gunnel! Jag tror alla barn gillar att få delta i vuxnas sysslor, och att få visa att de kan. Smaklig måltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ser verkligen fram emot middagen ikväll.

      Radera
  12. Bästa egna små kockarna och domarn är ju för härlig - här har du fått till det fint - igen - Gunnelska designen :-)

    SvaraRadera