tisdag 8 juli 2014

Snart blir det bastkjol


Det blir det inte bara för värmens skull utan också för att jag har lärt mig att vicka på höfterna precis som en riktig hulahuladansös. Bland alla uteleksaker jag nu samlat ihop till barnbarnen och ställt på plats i garaget fanns även två rockringar. Rasmus och jag tog var sin idag och övade ute i trädgården. Jag märkte väldigt snabbt att jag hade urusel kondition. Men skam den som ger sig. Jag har ju en gång i tiden varit jättebra på att hålla ringen snurrande runt midjan många varv, men det är förståss några år sedan. Det var så lätt då, för jag hade en midja att snurra ringen runt. Nu fick jag först fundera lite var jag skulle placera ringen. Efter idogt tränande så klarade jag faktiskt av att komma upp i tvåsiffrigt antal varv. Risken är stor att jag inte kan röra mig över huvud taget i morgon p.g.a. träningsvärk.


Ikväll är det fotboll igen...Brasilien-Tyskland. Eftersom Rasmus sover över här hela veckan så blir det automatiskt att jag också tittar på matchen, eller åtminstone sitter med i TV-soffan och kastar ett getöga på rutan då och då. I morgon ska jag definitivt se på TV för då spelar mina favoriter......nämligen Holland; det orange laget. Jag har lovat Rasmus att om Holland går till final ska jag sitta och titta på den matchen klädd helt i orange.

22 kommentarer:

  1. Kul med rockring! Jag har faktiskt köpt mig en ny.
    En som väger 1,5 kg och gör nytta på fläsket...
    Påminner mig om att jag ska köra ett pass.
    Fast jag ska nog vänta någon timme så att det blir svalare.
    Just nu nästan 28 grader i skuggan.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sån har jag med planer på att skaffa mig när jag fått rejäl snurr på ringen.

      Radera
  2. Oj oj rockring, är du duktig på det. Förr kunde jag hur mkt som helst. Ja förr menar jag för ca 100 år sen
    Jag försökte med mina barnbarn för ett tag sedan, det gick inte alls, hur kan det bli så ???!!!
    Nä rockar gör jag inte nu i denna hettan, jag ligger i min pool, (badkaret ute).
    Men är det sommar så är det, då ska man pusta och svettas, hi hi . . . .
    En svettig kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den enda motion jag tycker är kul förutom promenader. Förhoppningsvis ska jag bli bra på det här efter ett tag.

      Radera
  3. Du är en fantastisk mormor!!!!
    Och bastkjol är nog rätt munderingen i denna underbara sommarvärme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den fläktar väldigt skönt kring benen. Det är väldigt varmt hos oss, så ibland får vi gå ner i källaren för att få lite svalka.

      Radera
  4. Jag längtar efter att få se en bild på dig i bastkjolen. Vi hade tävlingar med rockring för fyra år sedan. Tjejerna tyckte det var jättekul. Bara för att de var lite mer proffsiga än oss vuxna behövde de väl inte skratta högt. :) Jag håller tummarna och hoppas Holland fixar det men tvivlar. Nu ska jag titta vidare en stund på andra semifinalen. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så strulade kameran, så bilden blev inte alls bra...annars hade jag naturligtvis planerat att visa ett foto när jag "rockar". Idag tränar vi vidare.

      Radera
  5. Tuff mormor full av upptåg är vad du är! Härligt för barnbarnen!
    Fotbollen får vara för min del, men Uffe sitter klistrad så jag får min beskärda del i alla fall, på något sätt ljudmässigt

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det skönt att inte behöva ta allt så allvarligt. I normala fall är det så här med att jag bara hör fotbollsmatcherna.

      Radera
  6. Du är så rolig tycker jag. Det här med rockring kommer man allt ihåg då jag hade en ljusblå när jag var liten och jädrans så man rockade på med den.
    Hoppas du inte har nån träningsvärk idag nu haha.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att det var lite svårt att komma ur sängen nu på morgonen.

      Radera
  7. Morn!Ja ja ja Det var då man hade midja och snurra ringen runt Nu får man jobba mer för att få ringen att snurra där midjan skulle varit........ Självklart kommer jag att besöka dej! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man tur kommer det kanske fram en midja så småningom.

      Radera
  8. Oj, rockring var längesen jag provade. Skulle ha samma problem med var den ska placeras, för inte är jag lika smärt om midjan som förr inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får det bli mer lite på måfå.

      Radera
  9. Oj, rockring, ja det var ju så roligt när man var barn. Men det har jag inte provat på många år. Skulle nog aldrig klara hålla igång takten idag. Men jag kanske skulle gå och köpa mig en sån där och prova i smyg när ingen ser mig :)
    Ha det så roligt med Rasmus!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tränar bara när Rasmus och jag är ensamma.

      Radera
  10. jag läste nånstans att rockringar är ju jättebra idé att få mindre midja, hihi...om man nu
    orkar att hålla på !
    hoppas att Holland går till final...så får du sitta dina orange kläder, haha...

    svalkande kram till dig !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lite svalka hade inte skadat. Träningen blir inställd idag p.g.a. hettan.

      Radera
  11. Första gången jag skulle försöka få till det med rockringen på gymmet var det... host...harkel... inte så lätt! Där midjan kunde ha suttit gick det liksom ganska mycket utåt. Och ringen dråsade med ett brak i golvet efter ett halvt varv.
    Nu kan jag däremot få ordentlig snurr på ringskrället, men det tog mig ganska många gånger av kämpande, så jag är imponerad att du lyckades så snabbt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt fuskat lite smått tidigare, men eftersom jag aldrig håller igång regelbundet, blir det som att börja från början varje gång.

      Radera