torsdag 31 juli 2014

Det finns appar för allt



Idag lever många sitt liv med mobilen i handen och blicken klistrad vid displayen. Det tokigaste är tycker jag när man ser folk sitta bredvid varandra med var sin mobil och bara "knappa" på dem. Vet de över huvud taget inte hur man pratar med varandra? Det kanske blir så illa till slut att skolan får införa ett nytt ämne på schemat: "Hur man pratar med andra människor utan hjälpmedel". Jag såg en kul bild där det stod: Det finns en app för hur man beter sig för att ägna uppmärksamhet åt någon som pratar med dig. Den heter RESPEKT. Den borde alla ladda ner och använda väldigt ofta.

18 kommentarer:

  1. Ja du vilken tokig värld vi lever i...Idag är det inte så kokhett ute! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt behagligt väder hos mg idag.

      Radera
  2. Så är det nya sättet att umgås. Jag kan bara se på mina egna ungdomar.
    Hoppas att du får en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det galet! Och samma sak när man sitter på en restaurang. Så fort alla ätit upp sin mat tar de fram sina mobiler.......
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den nya tidens cigaretter kanske? Nu är ju rökning förbjuden lite varstans. Blir det tro mobilförbud också snart? Men då kommer det att uppfinnas nåt annat.

      Radera
  4. Hur tokigt som helst...
    Och jag som inte har en smart telefon... bara en helt enkel mobil... känner mig lite utanför ibland :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också bara en vanlig mobil, men eftersom jag bara skickar sms och ringer i yttersta nödfall så är den tillräcklig för mig.

      Radera
  5. Bra app som heter RESPEKT! Den behövs säkert. När jag åker tunnelbana i Stockholm ibland kan jag räkna dem som INTE sitter med sin mobil på ena handens fingrar. Även om det är fullsatt...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mobilen är en bra uppfinning, men den hade nog inte tagit skada av att få "vila" ibland.

      Radera
  6. Det finns en bild från gamla tiders kollektivåkande när majoriteten sitter med stora tidningar framför sig. Inte vet jag om det var desto trevligare. Definitivt mer störande. Tror att det många gånger handlar om att det är något nytt och att det därför ses på med misstänksamhet. Jag använder min iPhone till allt. Mycket praktiskt och något som mina smartphonelösa vänner ofta behöver hjälp av. Nyss satt några av mina vuxna barn med mobilerna i nävarna och jag påpekade att de inte var speciellt sociala. De visade sig att de spelade ett spel tillsammans :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte vilja vara utan min mobil, för den är ett bra hjälpmedel, men jag vill gärna "prata vanligt" med andra människor också. Det som kan irritera mig är när man sitter några stycken i en grupp och några bara har ögon för sin mobil. Då känns det som om de tycker att man är världens tråkigaste människa att umgås med.

      Radera
  7. Jag tror och upplever att folk som bara har sina telefoner för ögonen oberoende av var de är, har blivit beroende. De kan inte andas ordentligt om de inte får vara uppdaterade hela tiden. Skrämmande minst sagt. Det var lite så när tv-n kom in i vår värld också. Gick man bort för att prata och umgås hamnade man framför tv-n och alla hyssjade om man ville säga någonting. :)
    Nu ska jag i alla fall vara beroende av din blogg ett tag. Jag har inte varit här på länge känns det som.

    Ha det bra-kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns också hur det var med TV:n när den var ny. Lite synd att det oftast är umgänget mellan människor som blir lidande. Det är mycket intressantare att prata med en person "på riktigt" än via mobil eller dator.

      Radera
  8. I min barn fanns varken datorer eller appar. Inte ens TV i början. Och det blev ju inga fel på mig - eller... Tycker nog att mobil och appar är ganska bra att ha ibland. Hur bra hade vi det på 50-talet? Inte så illa kanske, men inte så himla bra heller. Har minnen av att alla kläder kiade på den tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte man ska vara anti mot allt nytt, men för det behöver inte allt som man gjorde förr bara skrotas. En blandning är nog det bästa.

      Radera
  9. Här jag bor verkar alla ha en mobil fastvuxen i handen.
    Jag har en Iphone som används flitigt, är så mycket man kan göra med den
    Jag brukar kika när jag åker med tunnelbana, tåg eller buss vad dom gör med sina plattor och mobiler dom flesta spelar spel.
    Tack för Grattiset. Jag tycker det är kul att läsa om Bondepraktikan. Jag går upp 6 varje morron.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bondepraktikan är en kul bok. Finns mycket som stämmer in även idag.

      Radera