söndag 6 juli 2014

46 år


Idag för 46 år sedan gifte vi oss i Helsingborg. Det var inget stort bröllop. Göran, jag, min arbetskamrat och hennes pojkvän tågade iväg till Gustav Adolfs församlingshem, där prästen vigde oss. Efter vigseln tog vi färjan över till Helsingör och fortsatte till Marienlyst. Den restaurangen var väldigt populär på den tiden och samtidigt med oss var där 5 andra brudpar. Alla brudparsbord var extra pyntade och på duken hade sprayats TILLYKKE i guldbokstäver. Tyvärr minns jag inte vad vi åt, men jag gissar att det var något gott. Lite senare på kvällen när alla förväntades ha ätit upp spelades bröllopsvalsen och alla vi 6 nygifta par dansade medan övriga gäster tittade på. Så när jag tänker efter har jag faktiskt dansat inför publik.

Alla bröllopsdagar har speciella namn och 46-årsbröllopsdagen kallas för Blybröllop. Idag är det ett passande namn, för det känns lite som jag har bly i fötterna. Det beror väl till största delen på att jag jobbat som hantlangare. Brädor, plywoodskivor och annat har släpats ut från garaget och lastats på och i bilen för vidare färd mot tippen flera gånger. Det är lite andra muskler som får jobba då än när jag sitter vid symaskinen. Men det är alltid kul med lite omväxling.

27 kommentarer:

  1. Grattis till blybröloppet. Synd på fötterna som vill fira bly på sitt sätt. Vi hade också ett väldigt enkelt bröllop. Det var så då. Vi var inte ens på dansställe, men resturang var vi på. Vellinge gästis närmare bestämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var väldigt vanligt med mindre bröllop förr, och det fungerade jättebra. Vellinge gästis är fint tycker jag.

      Radera
  2. Grattis på din/er bröllopsdag och till att ha levt så länge tillsammans.

    SvaraRadera
  3. GRATTIS till blybröllopsdagen.
    Ni ligger ett steg före oss, för vi har varit gifta 44 i höst.
    Många år tillsammans och då växer man nog ihop lite.
    Ensam känns det som att jag har bara ett ben,
    och en arm !!!

    Ha nu en fortsatt finfin sommar.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det stämmer alldeles säkert det du säger om att växa ihop.

      Radera
  4. Det lät riktigt trevligt med er lilla bröllopsresa och jag ber att få gratulera på dagen!
    Nuförtiden är bröllop så enorma tillställningar där det nästan tävlas om vems som är tjusigast. Inte håller äktenskapen bättre för det. Jag hade också önskat en snäll man att "växa ihop" med. Nu blev det inte så och i stället firar jag 25 år som skild i år. Kramar till dig!

    SvaraRadera
  5. Stort grattis på "blydagen" kram EvaMarie

    SvaraRadera
  6. Grattis till bröllopsdagen...Svar:Vad dumt vi bär oss åt.Att ta ut bekymmer iförskott är ju dumt då får man bekymmren två gånger Kram!

    SvaraRadera
  7. Grattis till bedriften! Själv gör jag som Lars Norén, gifter mig och skiljer mig, vi ligger 4 lika han och jag...
    inget dock att skryta över, tvärtom undrar man ju vad som felar.
    Däremot har jag flera trevliga bröllopsminnen, har gift mig i liten kyrka, i kapell, på kommunhus osv. Både i vitt och blommigt.
    Nu stundar en ny blommig vecka, sådan är den, sommaren
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Här är det så varmt och kvavt så jag sitter och gapar som en fisk.

      Radera
  8. Grattis på er dag!
    Härligt att ni har varit gifta så många år :)
    Ha en fin kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Grattis på er dag!
    Härligt att ni har varit gifta så många år :)
    Ha en fin kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Haha! Jag var lite för snabb och lät inte datorn tänka klart. Men då fick jag ju gratta er två gånger i stället :)

    SvaraRadera
  11. Tack än en gång! Hihi...

    SvaraRadera
  12. Härliga ni! Grattis på er stora dag. Jag gillar sättet att fira på, grovarbete tillsammans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Allt jobb blir roligare när man hjälps åt.

      Radera
  13. Grattis på bröllopsdagen! 46 år är inte dåligt med tanke på att många äktenskap tycks krascha nuförtiden.
    Det är lustigt det där med alla namn på olika år för hur länge man varit gift.
    Låter trevligt att arbeta tillsammans. :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del namn på bröllopsdagarna tycker jag låter lite underliga.

      Radera
  14. Ser att jag är lite sent ute... men Grattis på bröllopsdagen från mig också!

    SvaraRadera
  15. GRATTIS på Blybröllopsdagen !!!
    det är inte många som orkar hålla ihop så länge som ni, ni har mycket kärlek i ert liv, härligt !
    tänk att du dansat nästan som "lets dans" hihi...

    nu önskar jag dig en fin start på veckan - kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hade nästan glömt bort att jag medverkat i dansuppvisning.

      Radera
  16. Grattis på er blybröllopsdag, som jag missade igår. Vi valde också att gifta oss med några få inbjudna.

    SvaraRadera