tisdag 29 juli 2014

Nästan TV-stjärna

Jag höll på att hamna mitt i TV-inspelningen av Ullared i förra veckan. Mina döttrar och jag åkte dit för att ha en heldag tillsammans i varuhuset. Katarina brukar köpa dagiskläder till Zoé där för priserna är skapliga. Barn ska inte kläs i finare eller dyrare kläder till vardags än att det är fritt fram att smutsa ner sig och hoppa i ler eller vattenpölar när de känner för det. Det är min fasta övertygelse att det annars hämmar dem i deras utveckling.

När vi kom dit var det inga långa köer som man alltid hört talas om att det ska vara. På en skylt utanför ingången stod att det pågick en TV-inspelning. Tydligen är det aktuellt med ännu en säsong. Vad kan det finnas för nytt eller intressant att visa mer? Hade det inte varit bättre med ett reportage från en annan butik eller loppis eller vad som hest som behövt lite gratisreklam. Precis när man kom in så var en kamera uppmonterad, men den såg vi så vi smög runt den. Inne i butiken stötte jag ibland på människor som stod och blev intervjuade.

Det första vi gjorde var att gå upp till kaffebaren och äta frukost och lägga upp planerna för dagen. Vi bestämde oss för att strosa runt var för sig i tvåtimmarsskift och sen mötas i restaurangen för energitankning. Det fungerade alldeles utmärkt.

Jag funderade lite över trafikreglerna för kundvagnskörning. Det finns nog inga verkade det som. Det var inte knökafullt med folk, men tillräckligt för att det skulle bli trafikstockning lite då och då. Nu stod varken artighet eller vänlighet högt i kurs. Det var mer starkast och buffligast vinner.

En annan sak som jag också undrade över var hur i all världen man förr klarade av att handla i en stor affär innan mobilen fanns. Vilket håll jag än tittade åt såg jag personer som körde kundvagnen med en hand och hade mobilen i den andra. Lösryckte samtal hördes överallt ifrån och alla lät nästan identiskt lika: -"Var är du nånstans? Jag är här vid G7. Jaha, nu ser jag dig."

Det var ingen kö till kassan heller, utan det var bara till att lägga upp sina varor på bandet och betala och se glad ut. När vi kommit ut i "friska luften" upptäckte vi en kameraman som filmade samtliga kunder som gick ut ur butiken. Det är bara till att hoppas på att jag såg så ointressant ut att jag klipps bort. Jag har absolut ingen önskan om att bli TV-stjärna.

18 kommentarer:

  1. Jag såg några avsnitt i början av Ullaredsprogrammen. Så jag har någorlunda koll. Men sedan har jag inte följt det och har ingen lust med det heller. Men du kan väl berätta om du kom med, så ska jag förstås titta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde som du och tittade i början, men jag tyckte det var så dåligt så jag valde att göra annat. Jag ska inte kolla denna säsongen heller så jag kommer att vara lyckligt ovetande om ifall jag är kändis eller inte.

      Radera
  2. Har aldrig varit på Ullared, och tror mig inte komma dit heller.
    Alla resor söderöver håller Rantafar hårt i ratten, är vi tio mil från Ullader då är det aldrig läge att byta chaufför.
    Och om jag säger att ditåt är Ullared den stora affärn så säger Rantafar genast...
    "jag ser inte d...???"

    Alltså då kan jag ju inte komma till Ullared heller,
    och är det inte väldigt farligt att åka med en blind chufför ?????

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Rantafar är nog inte ensam om att "inte se" vägen till Ullared. Det är nog ett ganska vanligt manligt beteende.

      Radera
  3. Har sett några avsnitt men vem orkar se eländet... jag var på gamla Gekås en gång i tidernas begynnelse, eller kanske var det i mitten av 70- talet... och har ingen önskan att åka dit igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också på det gamla och sa att jag åker aldrig dit igen, men nu är det betydligt större och helt annorlunda.Trots det är det inget ställe som jag åker så ofta till. TV-serien är nog bland det mest onödiga som visats.

      Radera
  4. Inte kul att bli fotad när man är trött,svitt och osminkad.........Vi får hoppas att de nya skorna kan tjäna mej lika många mil.. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill aldrig bli fotad. Det är det värsta jag vet.

      Radera
  5. Eftersom vi bara har fyra mil till Ullared ja då är vi ofta där, ca en gång i månaden.
    Ja de där filminspelnings- skyltarna har man sett och även smyga sig på dem och tjyvlyssnat på vad de frågar ut dem om, *fniss* Sen har man kollar senare på Tv sändningarna om dessa personer varit med, men det är inte många sekunder de visas.
    Jag håller med dig om mobilerna, ibland är det alldeles galet, men de är bra att ha om man verkligen behöver dem. Men för kunde vi bestämma en plats och klockslag vart man skulle träffas och det fick också mkt bra. Nu går det ivarjefall till överdrift. En gång blev jag så förb . . . när vi stod i lång kö till kassan och en dam talade i mobilen, hon berättade allt vad hon köpt och pratade riktigt högt.
    Då frågar jag i vänlig hög röst om: 'kan du tala lite högre så vi alla här längre bak kan höra vad du köpt, för vi är så intresserade' . . . . . alla började skratta och applådera, hon blev illröd och tyst, hi hi . . . .
    Det är både trevligt, roligt och jobbigt att vara inne på GEKÅS, den har blivit alldeles för STOR.
    Må gott/ Eva


    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Den kön skulle jag velat vara i. Det har onekligen blivit stort i Ullared. Jag skulle inte vilja vara utan min mobil, men ibland används den i tid och otid.

      Radera
  6. Ska man åka till Ullared är nog en dag med 30° värme och badväder helt perfekt, men för mig får det nog vara ändå! Kanske tittar lite på nåt avsnitt nångång då och då istället. Ska spana efter dig.
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ångrar att jag inte köpte de där stora solbrillorna de sålde. Då hade jag varit lätt att känna igen.

      Radera
  7. Vi skrattar fortfarande åt vårt enda besök i Ullared. Efter att ha blivit inträngda och påkörda i en halvtimme så fick mannen panik och vi gick ut! Men det måste vara vettigt för barnfamiljer att rusta sig för vintersäsongen. Det är verkligen billigt och barnkläder ska ju inte hålla i evigheter, behöver inte ha superkvalitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft tur de gånger jag varit där och inte behövt trängas allt för mycket, men man har ju hört skräckhistorier om timslång väntan i kö för att komma in och sen har det varit som i en sardinburk inne i affären.

      Radera
  8. Skulle aldrig i mitt liv komma idén att åka till Ullared. Men så bor vi ju inte heller så nära som du eller har småbarn som behöver ombyteskläder...
    Det räcker så gott med varuhusen inne i Norrköping om man råkar komma dit en lördag.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. För barnfamiljer är det väldigt lönande att handla där. Annars kan jag få det mesta lika billigt där jag bor.

      Radera
  9. Det hade varit kul att se dig på teve, då hade även jag tittat på Ullared. Jag har aldrig sett serien o jag har aldrig varit där! Även här ifrån min lilla by ordnas det bussresor dit ett par gånger om året, men det lockar mig just inte. När det blir mycket att välja på tenderar jag att vela och inte kunna bestämma mig och då köper jag inget alls. Sen gillar jag inte iden att sätta mig på en buss miss i nassen för att komma fram lagom till portarna öppnas.
    Men man ska aldrig säga aldrig...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig många affärer som är betydligt roligare att shoppa i......men inte lika billiga

      Radera