tisdag 15 juli 2014

Populärt semesterställe


Idag tog vi en tur till tippen för att slänga det sista skräpet vi ville bli av med. Det var som att komma till affären en dag precis innan en storhelg. Det var långa köer. Tydligen har många börjat sin semester med att röja ut skräp. Det gäller klart att passa på när man är ledig och tar man det de första dagarna så har man ju ledigt resten av semestern. Jag måste säga att det är välorganiserat där. Stora tydliga skyltar överallt om vad som får slängas i respektive container.

Så önskar jag ibland att det var i en vanlig affär. Jag avskyr att behöva springa och leta efter varor. Det blir oftast att jag ger upp och åker hem utan det jag tänkt köpa. Något som kan reta gallfeber på mig är när det ändras om inne i affärerna stup i kvarten. Troligtvis inbillar sig de ansvariga att när man då går där och letar så hittar man nåt annat som man annars inte hade tänkt köpa. Men så funkar inte jag. Spontaninköp när det gäller mat är inte min stil. Kläder, däremot, är en helt annan sak. Man handlar mat men shoppar kläder. Det är väldigt stor skillnad.


19 kommentarer:

  1. Att de ändrar i affärerna är säkert precis du tror, att man spontanköper något man råkar gå förbi. Jag tror inte heller att jag går på det, men de måste väl ha konstaterat att det funkar. Annars skulle det ju vara ett onödigt jobb.
    Sortergårdar är bra. Där vi har sommarstugan har de samlat användbara slängda saker. Och ibland har de renoverat upp det. Bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en särskild container där vi kan lägga lite bättre begagnade saker som körs till en loppis. Ett bra initiativ.

      Radera
  2. Naturligtvis höll vi utkik efter kanotisten, men medan sådan otur är han nog inte med längre.
    Så bra att ditt hår växer fort. De flesta får ju mer glest med åren.

    SvaraRadera
  3. Jag åker aldrig till tippen, nej det får gubben göra. Jag har mina egna sysslor att fixa. Men en rejäl städning en gång om året känns riktigt bra. Förstår att det är kö nu på semester, för många har väl väntat på den stunden.
    Men hinner man inte nu då får det bli höst-städning. I värmen gör vi inget sådant.
    Nu har jag huset fullt med barn o barnbarn men det så trevligt o kul.
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövdes en stark hjälpreda idag, och då ställer jag klart upp. På lördag kommer Zoé, så då har jag två tredjedelar av barnbarnsskaran samlad.

      Radera
  4. Ja ibland är det nästan kaos när man kommer till tippen och folk springer kors och tvärs med sina saker :)
    Och jag håller med dig, att mat handlar man och kläder shoppar man :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en jättemysig affär på Ströget med väldigt snygga kläder för alla åldrar och storlekar. Dit måste jag snart åka känner jag.

      Radera
  5. Handla mat är inte nåt nöje så det får gubben äran att göra för det mesta. Han är såååå duktig på det! Shoppa kläder är roligare och det gör jag helst utan gubbe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken toppenbra fördelning på shoppandet! Det ska jag försöka införa här hemma.

      Radera
  6. Återvinningsstationerna är visst väldigt populära just nu, för jag hörde ett reportage i Gotlandsradion i morse där de berättade att det varit tusen besökare på stationen i Visby.
    Angående ofoget att stuva om i butikerna håller jag helt med dig. Jag hatar att spendera tid på att gå där och leta.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill få mathandlandet snabbt avklarat.

      Radera
  7. Jag ogillar också sökandet efter det man ska ha i livsmedelsbutiker och orkar inte riktigt gå i de största butikerna längre. Då är e-handel ett bra alternativ. Blir garanterat inga impulsköp heller.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara ett bra alternativ.

      Radera
  8. Även våra grannar var till tippen ... och kom hem med en jättefin gammal släde i trä. De ska odla blommor i den och jag är så avundsjuk! Fast jag kommer att ha finfin utsikt över den, så jag får njuta utan att behöva lyfta ett finger :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du ju på sätt och vis också glädje av den.

      Radera
  9. Semestrar och helger då är det alltid kö till återvinningsstationerna... tur man är pensionär och kan undvika de mest frekventa dagarna :)
    Handlar mat gör jag helst i den"gamla, vanliga" affären... där vet jag var sakerna finns - avskyr att leta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många fördelar med att vara pensionär.

      Radera
  10. Jag försöker undvika att handla livsmedel i någon annan affär än min vanliga - just på grund av att jag hittar där. Som väl är brukar varorna alltid finnas på sina vanliga platser.
    Att åka till Returpunkten - som det heter hos oss - undviker vi på sommaren. Det blir först en resa dit till hösten när folk har börjat jobba igen och då man brukar kunna åka fram direkt. Bra att vara pensionär ibland.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är nog lite av en vanemänniska.

      Radera