lördag 22 februari 2014

En ny medlem av familjen


I början på veckan hade en av skvallertidningarna en rubrik på framsidan med stora bokstäver: MADELEINES SVÅRA FÖRLOSSNING stod det. Jag blev lite konfunderad för jag hade inte hört något om en ny liten medlem av kungafamiljen. Av princip köper jag aldrig den slags tidningar, så jag vet inte vad reportaget handlade om. Idag däremot stod det i dagstidningen om den nya bebisen. Det är alltid lika fantastiskt varje gång ett litet barn föds, oberoende av i vilken familj det sker.

Jag kan väl tycka att det är lite löjligt att oddsa på flickans namn, men det går ju att spela på allt, så varför inte. Herrman Lindkvist hade blivit tillfrågad om namnförslag, men han valde att inte kommentera. Det tycker jag han gjorde rätt i. Han kommenterade mer än tillräckligt när Estelle skulle döpas. Att kläcka ur sig att Estelle lät som namnet på en nattklubbsdrottning säger en hel del om hans insnöade syn. Så oförskämt mot alla som heter Estelle. Och vad är det egentligen för fel på att vara nattklubbsdrottning? Den mest kända här i Sverige är nog Alexandra Charles och hon är numera väldigt aktiv i bl.a. 1,6 miljoners klubben. Vad gör Herrman för stora insatser nu, kan man undra.

Alexandra är namn på en nattklubbsdrottning, och väldigt vackert tycker jag. Zoé har det som sitt andra namn. Alexandra betyder försvara och människa och Estelle kommer av det italienska Stella som betyder stjärna, så var den där "Herr Man" fick in nattklubbarna där är för mig en gåta. Nu har i varje fall alla skvallertidningar räddat sina upplagor för flera månader framåt. Det kommer att stötas och blötas om allt och inget som har med den här lilla att göra. Nästa stora irritationsmoment för pressen blir med all säkerhet det första fotot. Det är väl bara naturligt att någon i familjen tar den första bilden? Så sker ju i alla familjer.

22 kommentarer:

  1. Ja, vad ska man säga? Grattis till dom, får räcka.
    Du har lätt för att uttrycka dig i skrift, för det är roligt att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst är det roligt att den lilla bebisen är född nu, men det är inget som jag hetsar upp mig för. Jag har tre barnbarn som jag tycker är mycket viktigare. Alla gillar väl sina egna bäst?

      Radera
  2. Spekulationsvågorna går verkligen höga.
    Det är roligt för dem med en liten och det är bara att önska dem allt gott och lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att en så banal sak som ett namn kan engagera så. Det finns inget härligare än bebisar.

      Radera
  3. Den svarta petunian köpte jag från Odla.nu förra året o jag tror den hette Black Velvet. Den mörka aklejan har jag haft i många år o vet inte vad den heter. Jag har en som blir svart-vit också.
    De svarta djuren kommer olovandes till mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nyhetsbrev från Odla nu. Ska kolla om den är med i år också. Du får sätta upp stoppskyltar i trädgården.

      Radera
  4. Ett barn är fött och allt har gått bra... huvudsaken tycker jag - Grattis till dem förstås och lycka till! Namn och allt annat tycker jag de nyblivna föräldrarna ska få bestämma själva...
    Håller med Lavendia... du skriver alltid så bra... och roligt... tack för det!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker också att det är föräldrarna som i lugn och ro ska få bestämma namn, utan inblandning av andra förståsigpåare.

      Radera
  5. jag säger GRATTIS till föräldrarna, ett friskt flickebarn, vad hon ska heta tycker jag de får bestämma helt själv, löjligt med alla spekulationer och vadslagningar
    ha en fin lördag
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt klart upp till föräldrarna att själv bestämma det som rör deras barn.

      Radera
  6. Låt föräldrarna själv bestämma namn!..........................Jasså du har också blivit instoppad i" röret". Ja det är en rälig sak att bli instoppad i ett litet rör! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror alla föräldrar är fullt kapabla att själv välja namn.

      Radera
  7. Det tycks som om tidningarna tror att det är värlsnyheter de måste komma ut med.
    Huvudsaken är att ett litet barn som fötts är friskt och har det bra med sin familj och det är bara att gratulera alla de berörda.
    Herr Man kanske fick sig tillräckligt på nöten förra gången när Estelle fick sitt namn?
    Man får hoppas på det!
    Kram
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktigaste är absolut att barnet är friskt. Som förälder kan det vara skönt att slippa kommentarer om allt och inget. Varför inte bara glädjas för deras skull?

      Radera
  8. Maken åker skidor. Jag sitter och kollar växter. Aklejan heter Sotakleja A. atrata. Petunian heter Black Velvet, men Odla.nu verkar inte ha den i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen. Jag får leta på annat håll då.

      Radera
  9. Ja vi hurrar och grattar för den nya 'lill prinsessan'. Vad det än blir för namn, blir det säkert bra för dem.
    Ett namn som jag tycker är gulligt är : Labolina *fniss*

    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också Labolina är sött, men det beror kanske på att jag gillar sagofiguren.

      Radera
  10. Jag blir arg bara jag hör talas om Herman numera. Tänk att ha mage att kläcka ur sig nåt sånt! Vad gäller nattklubbsdrottningars namn så kanske Herman är mer insatt i sånt än vi andra ;)

    SvaraRadera
  11. Herman är lite...udda. Han har gjort många bra saker men är kanske inte så väloljad i truten alla gånger hahaha. Låt dom döpa henne till vad dom vill..som i alla andra barnfamiljer. Jag gillar kungafamiljen men blir lite trött på alla konstiga reportage där tidningarna anser sig veta vad som händer och sker bakom deras dörrar. Ha en skön söndag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reportagen är som du säger verkligen mycket underliga ibland. Rubrikerna har i regel absolut inget samband med det som står skrivet sen...och mycket av det som skrivs är nog många gånger taget direkt ur luften.

      Radera