måndag 3 februari 2014

Att räkna på gotländska


Man lär sig mycket nytt genom att läsa bloggar. Ingrid på Gotland berättade om att det var dags att räkna Star-ur eller Star-äur nu. Så fort staren visat sig var det dags att börja räkna. Efter 7 lågtryck med högtryck emellan så var det vår. Väldigt lämpligt så kom en stare hit och hälsade på direkt efter jag läst Ingrids blogg. Den fågeln brukar aldrig mellanlanda här annars. Vi hade två dagars ymnigt snöande efter det och direkt därpå blev det regn. Nu är det solsken och jättefint väder. Det måste betyda att vi har betat av både ett lågtryck och ett högtryck. Jag ska vara uppmärksam på minsta lilla snöflinga nu och anteckna noga.


22 kommentarer:

  1. Godmorgon! Nu blev jag avundsjuk jag har inga starar här. ......Mina valpar har tuggat lite på byråns kanter.Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är första gången vi har fått så fint besök.

      Radera
  2. Åååå. Jag vill också ha hit staren. Men jag tycker det verkar som vi haft ett enda långt lågtryck ända sedan slutet av november.. Hur skall man då räkna... Men nu är det iallafall töväder. Man får glädjas över det :-)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. I morse var det glashalt när jag skulle gå ut med Santos, och nu ser det lika smutsigt och trist ut igen.

      Radera
  3. Men så roligt att du också fått besök av en stare och vilka fina bilder du fick av den.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Det är en sensation, för vi brukar aldrig ha starar hos oss.

    SvaraRadera
  5. Trevligt med sällsynta gäster :) Halt så tusan för vi har plusgrader nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är likadant här. Gäller att hålla tungan rätt i mun.

      Radera
  6. Ovanligt fin stare, för fläckigheten syns så fint. Eller kan det bero på fotografen?
    Där vi bodde förut hade vi alltid starar i samma holk, men nu saknar man det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att det är en bra kamera. Det är så länge sen jag såg en stare i verkligheten, så jag jätteglad.

      Radera
  7. Två bloggar i samma smäll. Jag tycker alltid det är kul att besöka din och Ingrids blogg och Gotland älskar jag som Österlen. Kram Bosse. Ps. Hur långt kan Santos räkna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag är född på Österlen så är det också mitt favoritområde. Gotland har jag besökt på semester och det är en underbar ö. Jag har inte testat Santos' mattekunskaper. Men han är säkert väldigt skicklig.

      Radera
  8. Så vackert prickig han var, jag har aldrig haft besök av en stare! Förr om åren läste jag rätt ofta i bondepraktikan, numera mera sällan. Såg i vår lokaltidning dock att lika mycket snö som fallit igår skulle komma innan vintern var slut. Uppe i norra Dalarna ligger det 1½ meter snö, så dom kommer att få skotta...
    Här har snön sjunkit undan enormt mycket på bara ett par varma dagar. Våren vill jag ska komma när väl sportlov och svenska rallyt och Vasaloppet är åkt! Än så ska skidan slinta, hehe
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar också efter våren. Det mesta av snön regnade bort igår så nu är det bara halt.

      Radera
  9. Det var ett intressant vis att räkna in våren på. Ska bli spännande att se om det fungerar. För övrigt tycker jag denna vinter mest består av lågtryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att låg och högtryck kommer i rask följd nu och att den gotländska räkningen stämmer.

      Radera
  10. Oj, det där har jag aldrig hört förut. Däremot ska det snöa tre gånger på vipan innan våren är här för att stanna, så det brukar vi räkna. Roligt med gamla "regler" och tänk, man hade tid att ägna sig åt dem när det inte fanns TV och man inte åkte runt kors och tvärs hela tiden.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket kul gamla regler som man rättade sig efter förr. En del passar faktiskt in idag med.

      Radera
  11. Så fin staren är, härligt prickig! Kanske en ungstare, som inte har vett att flytta.
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  12. Hejsan Gunnel !

    Ja, Ingrid är bra, hon har reda på det mesta.Och pratat i radion har hon också.

    Har knappt sett en enda mer än de större asätarna,koltrasten sviker inte

    Vinterfåglarna verkar dött eller flugit sin kos, Stare , när kommer den då. NU.
    Den vintern jag matade med solrosfrön från en askkopp på fönsterbrädan, då
    hade jag alla möjliga Steglits,Grönfink, Talgoxe,Blåmes,Domherre med fru Grådask.
    Talltita, ENTITA Hackspettar.gråpulingar, Pilfinkar m.flera.

    Min hemska sura granne som alltid gormade på mig, förbjöd mig mata, för hennes
    hund fick ont i magen av skalen.

    Lugnt och skönt sedan jag sluta se henne.Hon existerar inte utomhus.
    Hon gör likadant med mig.

    Må så gott.
    Kram Mi

    SvaraRadera
  13. Det är tyvärr inte lika många olika fågelarter här i år, men det är ett stort antal småfåglar som kommer och käkar varje dag.

    SvaraRadera