torsdag 6 februari 2014

Det kan vara farligt att titta på TV


Nu kommer det att bli mycket sändningar från OS, till min mans glädje och min fasa. Jag är inte ett dugg intresserad av att sitta och titta på sport timme efter timme......ja inte ens några minuter i sträck. Jag är totalt ointresserad. Något som alltid irriterat mig är att andra program ofta får stryka på foten och ändras till en annan sändningstid om det är ett sportevenemang som kan visas. Aldrig har jag hört talas om att en sportsändning flyttas på för att det ska visas en deckare eller något annat vettigt.

De tillfällen när det är extra mycket sport på TV som vid OS, VM eller andra stora tävlingar, önskar jag att vi hade haft var sin TV. Det finns många program som vi ser tillsammans, men sporten får Göran ha för sig själv, precis som jag sitter ensam och tittar på deckare. Ibland tar jag en bok eller ett handarbete och sysselsätter mig med i stället framför TV:n. När det skriks som mest så brukar jag titta upp och se vad det handlar om, men jag kan inte påstå att mitt blodtryck höjs nämnvärt. Sååå spännande är det inte, även om man kan tro det när man lyssnar på kommentatorerna. En del skriker sig hesa. Har de inte fattat att de har mikrofon, så de inte behöver gasta så det hörs in i varje hem? När mina barn tävlade i olika idrotter eller som nu Rasmus, så tycker jag det är oliiiiidligt spännande. Antagligen hade jag varit mer intresserad av OS-sändningarna också om jag känt någon av de tävlande personligen.

Det går ändå väldigt lugnt till väga här hemma trots att vi har så olika intressen. På ett äldreboende gick det verkligen vilt till. En av pensionärerna blev knuffad och ramlade så illa att han bröt lårbenet. Det hade varit bråk om fjärrkontrollen där tidigare, så nu funderade ledningen på hur de skulle kunna lösa detta. Kanske genom att skaffa fler TV-apparater? Det stod inte vilka program de kom ihop sig om, men jag misstänker att ett av programmen var ett sportprogram. Här blir det inget knuffande. Möjligtvis "försvinner" fjärrkontrollen på nåt mystiskt sätt ibland.



28 kommentarer:

  1. Vi slåss inte heller. Det är precis samma intresse för program här.Just det där att de flyttar andra program, har länge retat mig. Skulle sportintresset vara ett bättre intresse än andra? Fördelen är att vi faktiskt har två apparater. Men jag sätter mig också ofta och läser istället.
    Bra bilder du hittat. Börjar man äta chips är det kört. Det gäller att inte ta den första. Men vilket trist program hon tittar på. Inte konstigt att hon behöver en påse bredvid. Ja, hans kanske inte ser så roligt ut.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar inte chips, men håller med om att hennes program inte ser så kul ut, så det kanske livar upp det med lite tilltugg.

    SvaraRadera
  3. Jag är som du inte så värst intresserad av sportprorammen!...............Jag har haft nyponpulver förr på gröten och tyckte att det hjälpte. Pulvert på gröten blev så torrt i munnen.Ska prova om kapslarna ger ett bra resultat!. Kram!

    SvaraRadera
  4. det problemet löste vi för några år sedan när vi skaffade en tv till, nu får J titta på alla de sportprogram han vill och annat också som jag inte alls är intresserad av
    kramar

    SvaraRadera
  5. När jag skiljde mig var en bonus att jag aldrig mer behövde höra sporten på TV och jag har än i dag svårt för att höra vinjetten till sporten och skyndar mig att stänga av innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sportprogram är inget som lockar mg alls.

      Radera
  6. Ja ja dessa Tv program med 'bara sport. bara sport' . . . . ' du vet vinjetten till sportprogram.
    Men jag håller med dig helt och hållet, lite kan vara okej till en visst del men . . . . .
    Vi har faktiskt en mindre Altan-Tv, som är inne nu, den får han ta, *fniss*
    Jag gillar att se speedway och Formel-1, till viss del, vi har ju haft Anderstorps 'Skandinaviens Motorway
    där har man tillbringar ett antal gånger, sonen är en super-nörd av motorsport, ja ja alla har sitt.
    Ha de gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att skidskytte kan vara spännande i lagom doser. De flesta kommentatorer är så jobbiga att lyssna på.

      Radera
  7. Ooop! Såg att du fick med mej på sista bilden! Jag älskar dessutom OS!
    Ha det gott o tack för titten på din blogg. /Knatten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså du är en chipsätare? Kul att du kom på besök.

      Radera
  8. Håller helt med dig!! Varför flytta på andra program bara för att just sport absolut måste vara direktsänt??
    Jag tycker inte alls att det är trist att bo själv och ha fullt bestämande över fjärrisen under stora sporttillfällen! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara skönt att slippa argumentera för att få ta hand om fjärrkontrollen. Kul med nya läsare.

      Radera
  9. Inget sporttittas här inte :) när man är ensamboende så har man ju full kontroll över fjärrkontrollen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att OS bara är vart fjärde år. Det blir lite väl intensivt den här tiden, men sen får jag ta igen det och titta på deckare dygnet runt.

      Radera
  10. Jamen lite sport vill jag nog allt se, men inte allt, bara när det börjar hetta till lite !!!
    Och här har vi två tv så det är som inget att bråka om...
    Hoppas att ni inte bryter lårben på varann dessa os-veckor !!!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får ta det lugnt, för snart är det tid att börja i trädgården och då duger det inte att hoppa runt på kryckor.

      Radera
  11. Enda gången vi tittar på teve tillsammans, Kent och jag är på På Spåret. Enda gången vi tittar på sportprogram är när det är VM eller OS i fotboll. Det är ju inte så ofta...

    För övrigt ser vi inte på teve och eftersom vi bara har fem program kan vi ju inte se på OS även om någon skulle vara intresserad. De teveprogram som verkar intressanta spelar Kent in och sen tittar vi på dem på våra datorer när det passar. Vi har ju alltid haft var sin så det blir aldrig några problem.Förstår inte varför de på äldreboendena inte har egen teve eller dator på rummen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen underligt att det är så gammeldags på äldreboenden. Det får nog ändras på det för i fortsättningen tror jag inte någon äldre människa nöjer sig med mindre än en egen TV och egen dator....och det ska de ha tycker jag. Har för mig att fängelserna har bättre service.

      Radera
  12. OS får vara för mig! Gillar dokumentärer! Såg idag det hjärtegripande programmet om två kinesiska flickor som blev adopterade. Det visade sig att de var tvillingar, men de hamnade långt ifrån varandra. Norge kontra Amerika.
    Kramar karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg också det programmet. Läste idag att de ska medverka i Skavlan ikväll.

      Radera
  13. Jag håller på Göran. :) Känner igen mig i ditt härliga inlägg, men med den skillnaden att vi har en liten TV i sovrummet och bråkar aldrig om fjärrkontrollen. Kram från Bosse OS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ärligt talat inte så mycket bråk här heller. Efter att ha känt varandra i mer än 50 år så har vi upptäckt att vi kan inte förändra varandra....och skönt är det.

      Radera
  14. Visste inte att de skulle vara i Skavlan. Det ska jag titta på! Tack för info!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  15. Hej, jag är uppvuxen med ett sportintresse så jag älskar att kolla på sport, både vintersport och fri-idrott. Men bollsporter är inget för mig...Nu borde det ju vara läge för att ha möjlighet att välja detta år vad man vill se på då det är de mindre kanalerna som visar OS. Men då är det ju bekymmersamt om man bara har en teve. Kanske inte är så kul att sitta och titta på play-sändningar på datorn eller mobilen.
    Hoppas du hittar något att förströ dig med de två kommande veckorna!
    Kramen

    SvaraRadera
  16. Jag kollar inte alls på OS, tycker bara att det är trist. Antar att gubben kommer att se hockey (det är väl med?) men annars inget. Det har liksom inte blivit nåt intresse åt det hållet. Och det senaste med de stackars byggnadsarbetarna och Putins reklam för sig själv har inte direkt gjort mig mer begeistrad.
    Det finns så mycket annat roligt att göra.
    Ha en trevlig fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är så mycket negativt runt detta OS så det gör att det blir ännu mindre intressant att följa.

      Radera