fredag 29 november 2013

Julklappar


Nu fylls postlådan med den ena katalogen färggrannare än den andra med massor av julklappstips. En del julklappar kan jag tycka är lite väl onödiga, men naturligtvis är det någon som tycker att den här grejen är allt vad de nånsin önskat sig. En i mitt tycke onödig pryl är kastrullröraren. För 400 kr kan man köpa en mojäng som rör i kastrullen medan man själv gör något annat. Då väljer jag nog hellre att själv röra och göra det där andra viktiga lite senare. Då kan jag t.ex. åka iväg och shoppa för 400 kr.

Vi har bestämt att bara ge julklappar till barnbarnen. Det är många år sedan vi vuxna slutade att köpa julklappar åt varandra och ingen saknar det. Vi har förr om åren spelat julklappsspelet så det har ju ändå blivit ett litet paket att öppna. I år har vi tänkt ändra på det och i stället använda oss av den "hemliga Tomten". I höstas skrev jag namnen på alla som skulle fira julen här i år och vek ihop dem och la i en liten låda. Sen fick var och en dra en lapp ur den men inte visa för någon annan vilket namn som stod skrivet på lappen. Meningen är att man ska köpa en julklapp till den vars namn står på lappen man drog. Det är faktiskt lite lättare, för då kan man köpa något som man vet att just den personen gillar. Tidigare skulle det vara en julklapp som passade alla som var med i spelet, eftersom man aldrig visste vem som fick ens paket. Vi har kommit överens om en högsta summa för julklappen så det inte spårar ur helt.

Jag hade tur när jag drog namnlappen. Den här personen är det ganska lätt att hitta på något att köpa till. Den som drog mitt namn kan också känna sig glad. Jag önskar mig allting så det är bara för henne eller honom att välja och vraka.

18 kommentarer:

  1. Vad bra med namnlappar, underlättar mycket. Här drunknar vi i kataloger också. Barn och barnbarn brukar få påslakan till julen, leksaker kommer ändå tillräckligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att barn gillar "mjuka" klappar också. Rasmus är väldigt intresserad av kläder, så han har önskat sig det. Det är en speciell fotbollströja som står på önskelistan.

      Radera
  2. Vilken kul idé med namnlappar och hemlig tomte.....För helt utan paket vill man ju inte vara. Så vuxen blir aldrig jag i alla fall;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också ha ett paket att öppna på julafton...sen ser jag klart fram emot att bli överöst med presenter på min födelsedag i stället.

      Radera
  3. Kul grej det där med namnlappar .Den "köper" jag. Den kan man ha vid många andra tillfälle!! .......Pratstunden var uppskattad av oss båda! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ganska praktisk idé att bara behöva tänka ut en överraskning till en person.

      Radera
  4. Det var en bra idé med att dra en lapp och sen bara köpa till den personen. Vi väljer att spela tärning om julklapparna, för i år blir vi fler än normalt och köper bara en var som kan passa alla. Barnbarnen får givetvis julklappar som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har vi också gjort tidigare...spelat om klapparna. Även om det bara är barnbarnen som får julklappar så gissar jag att det kommer att ligga en hel del under granen ändå.

      Radera
  5. Kastrullomrörare... jag säger som du - total onödig pryl! Här vägrar jag reklam i brevlådan och det känns väldigt skönt :)
    Bra idé med "Hemlig tomte"! Ska komma ihåg det till kommande jular - vi brukar köra julklappspelet och det blir nog så i år också. - men nästa år kanske det blir "din" variant.
    Bara de små får paket - både mjuka och hårda :)
    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktigaste är ju att barnen får paket. Det är lika kul att se på när de öppnar sina som att själv få...nästan.

      Radera
  6. Även jag tycker ide´n med namnlappar verkar bra. Det andra sättet har vi prövat och det är svårare.
    Undrar vem som bäst behöver en kastrullrörare? Säger den till då det bränns vid? Har aldrig sett en sådan mekanisk. Jag brukar vara en sådan själv. Fast nu när jag gör gröten i ugn behövs ingen och det blir inte bränt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det får de fixa till nästa år...en kastrullomrörare som pratar. Jag har aldrig testat att göra gröt i ugn. Verkar smart.

      Radera
  7. kastrullrörare??? men en kastrullrörare vet ju inte om det kokar för mycket eller bränner vid eller.....
    här blir det inte många julklappar alls
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det verkar att vara en mycket konstig grej.

      Radera
  8. ja där kommer den ena katalogen efter den andra .... det blir till berg av sopor ...
    Så har vi med gjort i flera år dragit en namnlapp .... sen ska vi försöka gissa vem som köpt vad till vem .. så vi har roligt en stund efter utdelning ,, blev svårt ett år för jag hade fått mitt eget namn ....
    Jag fick avslöja det ..
    Ha en bra första advent ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gjorde så att om någon fick sitt eget namn skulle vi göra om lottningen. Det hände tydligen inte någon i år.

      Radera
  9. Vi har haft namndragning i familjen i många år. Och så fort barnen blivit 18 har de blivit vuxna och ingår i dragningen. Från i år är det bara barnbarnen som får julklappar. Ingen vuxen. Så lägger vi pengarna på bra mat istället. Ja så brukar jag också ställa fram en kartong med stickade mössor, vantar, sjalar och sockor. Så får alla ta varsitt plagg om de vill och behöver något. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rasmus ville vara med oss vuxna i år, eftersom båda småkusinerna bara är 1 år så tycker han klart att han är stor. Vilken bra idé med mössor och annat stickat.

      Radera