torsdag 29 december 2011

Utvärdering av nyårslöften för 2011.


I fjor skrev jag det här inlägget när det var dags att avlägga nyårslöften.

"Varför avger man i regel så tråkiga nyårslöften? Jag tror att det är det som är orsaken till att de är så svåra att hålla. De populäraste löftena är säkert att banta, sluta röka, motionera mera osv. Sådana löften är inte precis så kul så man hoppar högt. Att börja banta direkt efter årets största frossarhelg är kanske inte så enkelt som man inbillar sig. I över en vecka har man ätit i stort sett hela sin vakna tid, och nu ska man helt plötsligt bli någon slags matfanatiker och följa all världens dieter i tur och ordning. Jag röker inte så jag har lite svårt att föreställa mig hur svårt det känns att sluta med den vanan. Antagligen minst lika svårt som det är att banta. Har man aldrig varit någon större motionsfantast tidigare, förstår jag inte varför man tror att man ska bli det den 1 januari på det nya året. Nyårslöften är bara till för att ge människor dåligt samvete. Vill man förändra sin livsstil kan man göra det när som helst på året och utan att avlägga något högtidligt löfte inför någon annan. Det räcker att man gör det inför sig själv.

Då vet jag många andra löften som är mycket roligare och mycket lättare att hålla. För det första lovar jag att bara fylla min kalender med positiva påminnelser. Det innebär bl.a. att jag ska försöka hinna med så många biobesök och teaterföreställningar som möjligt under året. Så fort jag hör talas om en ny kul affär som har öppnats så lovar jag att jag ska åka dit och kolla upp den. Jag ska besöka så många mässor jag hinner både i Sverige och utlandet. Vad jag däremot lovar att jag INTE ska göra är att banta, motionera och tro att jag är en Superkvinna som orkar allt. Jag är helt övertygad om att jag kommer att kunna hålla mina nyårslöften nästa år."

Nu är det dags att se hur pass ståndaktig jag har varit. Jag har fyllt min kalender med mycket kul "måsten"......teaterbesök, småresor, utställningar m.m. så det löftet var inga problem att uppfylla. Jag har inte gått ner ett hekto, men jag har ju faktiskt börjat gå i skogen nästan varje dag, så där blir det ett litet minus. Bäst av allt är ändå att jag äntligen fattat att det finns andra som kan göra saker och ting lika bra som jag. Tror jag kopierar fjolårets löften och slänger in en Brasklapp att motion är tillåten vid speciella tillfällen.

13 kommentarer:

  1. Jag ger inga nyårslöften.Du kan meddela till min blogg om du är intresserad eller inte !! Har fått ett bud ,en som vill bli sjuk och slippa praktiken.Har skickat viruset på mail men får tillbaka det igen.Tror att hon har stark brandvägg/virusskydd.. Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag ger aldrig nyårslöften. Har så svårt att hålla vanliga löften.
    Men jag har inga laster som jag vill bli av med nästa år.

    Mitt matproblem inför nyår löstes före julhelgen. För på nyårsafton är jag bjuden till grannpojken

    mvh

    SvaraRadera
  3. Ska man avlägga nyårslöften måste det var sådana man vet går att hålla...annars går man ju med dåligt samvete hela året.

    SvaraRadera
  4. :D vad bra att du får motionera ibland i allafall :)
    och bara positiva nyårslöften tycker jag låter bra
    kramar

    SvaraRadera
  5. Gå på Väla är ju oxå motion!

    SvaraRadera
  6. Hejsan Gunnel !

    Trevligt namn Du har. Ikväll ringde en vän från stavgångsgänget, Gunnel, hon och jag fann varandra. Hon är så rolig och skojig, vi har så kul ihop.

    Nä fy för nyårslöften. Sånt kan vi vara utan.

    Håller med om att det skulle funka när som helst.Jag har svårt för löften, blir ju som ett tvång.Sådant avskyr jag. Fri,lös o.ledig ska man vara utan förpliktelser.

    Gott slut på det gamla 2011 och önskan om ett Gott Nytt År, hoppas jag vi får.
    kram Mi

    SvaraRadera
  7. Instämmer och applåderar din sköna inställning till omöjliga nyårslöften....
    Själv lovar jag att inte lova n-å-n-t-i-n-g!!
    Önskar dig ett gott slut på 2011 och ett riktigt GOTT Nytt År,kram!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker dina nyårslöften är alldeles utomordentligt bra!

    Dem skulle jag kunna tänka mig att kopiera rakt av.

    Fast jag brukar inte avge några löften, i alla fall inte officiellt.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  9. (¯`v´¯)¤
    .`•.¸.•´
    ¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
    (`'·.Happy¸.·'´)
    (`'·.New 2012!¸.·'´)
    ¸.·*)*¸.·´¨)*´¨)¸.·*¨)
    (¸.·(¸.·´ .·´¸¸.·´*´¨) Nicki With Family

    SvaraRadera
  10. Älskar ditt nya sätt att se på nyårslöften nu tänker jag också börja på att lova. Varför har ingen kommit på det förr.
    Stor guldstjärna till dig och ha ett Riktigt Gott Nytt År
    Kram

    SvaraRadera