tisdag 20 december 2011

Vad tänkte jag på?


Idag har jag verkligen utmanat ödet. Jag köpte inte bara en utan TVÅ cyklamen idag när jag var ute och shoppade. Egentligen vet jag inte vad som fick mig på sådana tankar, för normalt brukar jag bara svischa förbi blomsterhyllan. Men det stod så många där som tittade och valde bland blommorna och helt plötsligt var jag en av dem. Cyklamen, är efter vad jag hört, inte världens lättaste blomma att hålla liv i, men ibland måste man chansa. Det kunde varit värre. Jag kunde ha köpt en orkidé.

13 kommentarer:

  1. cyklamen är fina, orkideer med men de är mariga att sköta.

    själv glömde jag att köpa en blomma idag, men det är ju en ny dag imorron

    mvh

    SvaraRadera
  2. hejsan Gunnel !

    Jag for intill min vackra stad idag, för att som Du köpa något.Hade tänkt mig en Julgrupp, borta ur minnet även pepparkakor.
    Clementiner kom jag ihåg.Träffa ena väninnan Mo den andra Ma var sjuk.Jag, Mi och Mo fikade uppe hos Mo, hon köpte oss varsin Vit synd.och gott kaffe hade hon också.
    Sedan skulle Mo hämta blommor hon beställt och jag for hem.
    Så gick den här dagen.
    På Torsdag ska jag till Maxi, för då kan jag köpa en ICA´s Cook&Eat stekpanna 28 cm. för 99:- och om det finns kvar deras Julförkläde lingonkrans för 79:-

    Cyklamen är en fin, den får väl aldrig torka utan lagom fuktig hela tiden väl, det kan man googla på. Du fick mig att le i mjugg. Åt det där med Orkide´n.De är lätta att ha ihjäl, om man vattnar dom för mycket.

    Ha det gott !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  3. Jag kan få vilken blomma som helst att vissna här hos mig.

    SvaraRadera
  4. Orchidéer är lätta att sköta, cyklamen är ett helvete...har lyckats ta död på alla som jag ägt i mitt liv. Dom har jag gett upp hoppet om :) Ha det! Kram

    SvaraRadera
  5. Då kanske jag lyckas hålla liv i de här över julen åtminstone.

    SvaraRadera
  6. Min syster är fena på cyklamen och hon påstår att vattnar bara på fatet så klarar den sig.Om det stämmer vet jag inte men prova vetja :-)

    SvaraRadera
  7. Tack Gunnel..
    Roligt att du tittar in på min blogspot..Har försökt att få folk gå hit men alla trillar bara in på min Nickis wordpress hela tiden..
    Jag har insett att jag har 1 blogg för mycket så en måste bort det blir nog Nickis Wordpress som åker för jag tycker bättre om min blogspot..Kram på dig Hälsningar Night Lady

    Ps..Vad fint du har i fönstret!!!"

    SvaraRadera
  8. Cyklamen är vackra! Förstår varför du kom hem med ett par exemplar...

    Jag har efter många års testande lyckats behålla en vid liv i flera veckor. Häller vatten i en skål, låter jorden dra åt sig det den behöver under ca en timme. Häller bort överflödet och voîla - en nöjd blomma...

    Det borde stå en varningstext på blommorna likväl som på cigaretter och annat - för mycket --- dödar....

    SvaraRadera
  9. De är så fina, cyklamen. Men jag lyckas aldrig med dem, för jag glömmer att vattna istället och de får torka ut mellan vattningarna vilket de inte gillar, i alla fall inte torka ut så mycket som här hos mig.

    SvaraRadera
  10. Hallå där!

    Orkideer är det enda jag lyckas hålla liv i, men cyklamen och azaleor.....de dör på momangen!

    Tack snälla rara, det var värmande ord! Nu skall julen avverkas och sen nyår och sen så kanske lusten återkommer,,,

    Vi är med i telefon boken så om du är i närheten slå en signal. Så ska du få kaffe!

    Ha nu en riktigt fin och angenäm Jul och ett Riktigt Gott Nytt ÅR!

    Juliga kramar

    SvaraRadera
  11. Om Du är en person som vattnar mycekt så blir det bra med cyklamen, för den vill ha det så tror jag. Men om Du är en sällanvattnare så passar orkidé bäst.
    Ha en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  12. Cyklamen och orkideér...dom dör som flugor i detta huset också....
    Men dom är ju så vackra!!

    Hej hopp!

    SvaraRadera
  13. Ha ha jag har ju berättat om min som inte överlevde. Trodde att det var mitt fel men det var nog inte så. Den skulle vattnas på fatet sa expediten Hon glömde att säga att efter 1/5 till 1 timma skulle jag ta bort vattnet. Stackarn jag dränkte den. Nu har jag en . Ska den som ger sig
    God fortsättning på julen

    SvaraRadera