torsdag 17 november 2022

Jag har slingor i mitt hår


Nu måste hösten ha kommit till Skåne. Det är under 10 grader varje natt och när jag hämtar in tidningen på morgonen visar termometern runt 6 grader. Jag hinner bli klarvaken när jag kommer fram till postlådan, fast jag inte fått i mig något kaffe. Vi har även haft ganska mycket blåst och det är nåt som jag inte tycker om, men det är bara att gilla läget, för höststormar kommer vi nog inte ifrån. 


Trädgården är avklarad för i år och det känns riktigt bra. Nu blir det mest inomhusjobb som står på agendan. Tvättstugan är färdigmålad från golv till tak och jag blev mycket nöjd....gula väggar och grått golv. Tvättbänken är gammal och jag gav mig på den också igår. Att måla väggar och golv är enkelt, för då använder jag vattenbaserad färg. Det är så lätt att göra rent penslar och roller och mig själv efteråt. Här räcker det med helt vanligt vatten. Jag är väldigt noga med att sätta maskeringstejp runt dörrkarmar och fönster för att skydda dem från oönskad färg. Göran föreslog att jag skulle vira in mig själv också i maskeringstejp och det är nog ingen dum idé. All slags målarfärg älskar nämligen mig. Den dras till mig som flugorna till en sockerbit. 


Det gick tyvärr inte att använda vattenbaserad färg på bänken utan det fick bli en sådan där som ska tvättas bort med lacknafta eller aceton. Jag är riktigt stolt att jag fick mesta färgen på bänkbenen; det var alltså de som skulle bli silverfärgade. Riktigt snyggt blev det. Själv var jag inte lika snygg. Givetvis hade jag nu silverfärgade fingrar och inte nog med det....jag hade fått silverslingor i håret. Så onödigt! Det är inte länge sen jag var hos frissan och fick röda slingor. Färgen på fingrarna fick jag bort med aceton, men jag vågade inte försöka med det på håret. Först tog jag en väldigt tät kam och trodde jag skulle kunna dra bort färgen på nåt vis, men det gick inte. Att tvätta med vatten var helt lönlöst. Då återstod bara en sak, nämligen att klippa av de grå slingorna. Jag insåg att jag hade varit ganska frikostig med färgen, för det blev en del hårtestar som rök. Det blir väl till att dra den stickade luvan långt ner några veckor framöver när jag ska ge mig ut i samhället.

35 kommentarer:

  1. Jaa, det ska vara du till detta :-)
    Nickar leende när jag tar in text och bilder; du får till det.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill alltid kolla så jag fått färg överallt på det jag ska måla och då sträcker jag fram huvudet lite väl långt antagligen, för jag har alltid ny hårfärg efter varje målning.

      Radera
  2. Aj, aj så det kan gå! Silverslingor i håret är nog helt ok men gjorda av målarfärg är det inte kul.
    Hoppas du har en passande luva!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag gör det samma som du,det går åt extra färg när man ska "måla" sig själv också.
    Det är viktigt att ha rätta goa vänner !
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Saxen var nog att föredra ändå - lacknafta i håret verkar inte vara någon bra idé. Då har du lärt dig att till nästa gång sätter du upp håret och sen tar en keps eller sjalett på huvudet. Hoppas att det doftar saffransbröd i ditt kök nu =) Ha en fin eftermiddag och du bra jobbat i tvättstugan! Jag har också grått golv och gula väggar i min tvätteria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska absolut leta fram en keps till nästa gång jag målar.

      Radera
  5. Så retfullt att du fick färg i håret, så att du fick klippa bort en del silverfärgade slingor, men nu ska det ju bli kallt och snö, så du behöver ändå ha en luva på dig när du ska vara ute. Ha en fin torsdag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för väl att det blir kallare nu. Då blir det mer naturligt med mössa.

      Radera
  6. Antingen nerdragen luva eller klippa bort. Fast du kan ju också satsa på att du kör tvåfärgade slingor ett tag :D Skönt att tvättstugan är klar i alla fall.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dum idé alls. Rött och silver passar ju bra till jul. Känns så bra för varje sak som blir helt klar.

      Radera
  7. Tänker att du redan har rn del grå slingor! Känns betydligt mer naturligtvis röda!
    Nu är det höst hos er också. Få se om den sträcker sig ända till våren, eller om ni får vinter också
    Oj, vad du är flitig med att fixa och dona. Fast.. vi har ju inget att måla... nästan allt är i furu i vårt hus. Var ju så för 40 år sedan. Och måla över, det orkar jag/vi bara inte.
    Ha det gott! Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket möjligt att jag har grå slingor. Det kan faktiskt vara så att hela mitt hår är grått , men jag har inte sett min riktiga hårfärg på många år. Jag har färgat håret sen jag var väldigt ung och tänker fortsätta med det så länge jag kan sitta upprätt i frisörstolen.

      Radera
  8. Hahaha! Nu är jag ju väldigt intresserad av att få se bilder på dina "konstverk". De blev säkert jättefina.
    Nu vet jag inte vilken hårfärg du har, men grått kanske går ihop med din naturliga hårfärg som händelsevis kan vara grå också;-)
    Å hårlängden varierar nu antar jag. Ta det som tecken att gå till frissan och få en helt ny frisyr.
    Å inför nästa målerijobb - sätt på en plastpåse på huvudet, ta på dig gummihandskar och ett stort plastförkläde som du knycker hos husläkaren;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ta ett foto senare. Som jag skrev här ovan så vet jag inte riktigt vilken jag hårfärg jag har nu under all hårfärgningsfärg och målarfärg. Haha! Det var ett bra tips. Plastpåse och gummihandskar har jag hemma. Tror du jag kan bara slinka inom hos doktorn och norpa ett plastförkläde?

      Radera
  9. BP kommer med goda råd ;). Så där brukar jag få till det också när jag är i målartagen. Men jag är vithårig redan så det syns knappast om jag råkar spilla på mig lite.
    Intressant frisyr har du säkert fått, haha...
    Om du inte vill knycka ett plastförkläde hos husläkaren så tag en säck på dig, klipp upp för huvud och armar och så är du säkrad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! BP och du har superbra idéer. Jag ska absolut klä mig i den skyddsutrustning ni rekommenderar inför nästa måleriuppdrag.

      Radera
  10. Kan tänka mig att resultatet av målningen blev väldigt bra. Men lite extra färg bev det alltså. Så kan det bli!
    Så lite tips till dina nästa målningsövningar. En så enkel sak som ett "huckle" knutet bak i nacken och med luggen instoppad bör kunna hjälpa Eller kanske en tunn mössa du drar ner.
    Nu blev resultatet lite annorlunda med grå, kanske silverslingor. Kan ju var snyggt. Men nu är slingorna alltså historia.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar så mycket för alla bra förslag. Nästa gång ska jag nog inte behöva ta fram saxen efter avslutad målning.

      Radera
  11. Hahaha. Du kan fortsätta att ha mössan och säga att du anammar årets julklapp helhjärtat.
    Så skönt att du är färdig både med utomhusarbetet och tvättstugejobbet. Då har du bara njutningen kvar. Det är det bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste att ett stickat plagg var årets julklapp. Vilken tur jag har.

      Radera
  12. Kommentaren var från mig, Anna-Lena.

    SvaraRadera
  13. I somras hade Stefan också slingor i sitt hår, eller...han hade vit målarfärg på hela kroppen. Fast han lät all färg sitta kvar, och nötas bort.
    Förstår att du nu har en fin tvättstuga.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ha bort färgen så fort som möjligt. Blir så svårt att matcha mot övrig klädsel. Känns bra med en nymålad tvättstuga.

      Radera
  14. Känner igen det där, när jag målar så har jag färg precis överallt vilket verkar roa min sambo i allra högsta grad ha ha..kul att det blev fint i alla fall..ha en riktigt fin helg nu vi har blivit lovade snö återstår att se om det blir något.. Kram Nicki..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns bra och veta att det inte bara är jag som slösar med färgen.

      Radera
  15. Jag vågar inte måla någonting, jag skulle bara kladda ner😅😅Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det är bara till att chansa. Det gör jag. Lite färg hamnar alltid på rätt plats.

      Radera
  16. Jodå, har blåst en del här i dagarna också, tur man har ett paraply som klarar av det.
    Har funderat på lite ommålning här också men förmodligen stannar det vid en tanke om jag känner mig själv rätt. ;)

    Ha en fin kväll. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju så kul att måla.

      Radera
    2. Är det nog, fast jag är inte så praktiskt lagd. ;)

      Radera
  17. Men var det inte aceton man använde förr för att bleka håret? Då kunde du ju fått lite blonda slingor bland de röda. Eller också hade de helt enkelt fallit av! Eller. . . var det till naglarna man hade aceton? Hhmmm?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste har varit till naglarna. Jag har för mig att man använde vätesuperoxid tull håret. Det luktade väldigt skarpt.

      Radera