torsdag 3 november 2022

Dyrtider


Min bil var hos "doktorn" i måndags. Det var dags för den årliga undersökningen. Själv var jag på en lite liknande undersökning för ett tag sen. Den kostade några hundringar och jag fick besked på att jag var frisk som en nötkärna. Det var kanske att ta i, för jag tycker jag har lite småkrämpor, men doktorn menade kanske att jag var så frisk som var vanligt för min ålder. 

Hur som helst så lämnade jag bilen på "läkarstationen" i måndags förmiddag och strax efter två fick jag ett sms om att den var klar att hämta hem. Eftersom den inte har uppvisat några sjukdomstecken tidigare, så tänkte jag att den var säkert lika kry som jag. Oj, vad jag bedrog mig! Det visade sig att det var en ganska stor spricka i en rem, som tydligen var väldigt viktig för bilens hälsa. Om den brast hade bilen stannat, fick jag veta. Den var nu utbytt och en del andra saker hade med behövts bytas ut p.g.a. slitage. Det plus själva servicen landade på 5300 kr. Jag tycker det borde finnas högkostnadsskydd för sjuka bilar.

Inte nog med att läkarkostnaderna för bilen är höga, "matkontot" för den är inte heller att leka med. Tack och lov behöver jag inte köra så mycket nu längre. Det här sista året har bilen bara rullat 600 mil och den är ganska bensinsnål, så jag kan egentligen inte klaga där. 


När jag nu ändå är inne i gnällstadiet så kan jag tycka att butikerna höjer priserna på i stort sett alla varor. Nu är det inga små smyghöjningar längre, utan rejäla sådana så man nästan ramlar baklänges när man ser dem. Det verkar som om affärsinnehavarna själva tycker det har blivit lite i överkant. Det är snart dags för Mårtensfirande och jag frågade i min butik igår om de hade anka hemma. Vi hade bestämt oss för att tillaga det i stället för gås i år. Det visade sig att de inte tagit hem några för kilopriset var enormt högt, men jag kunde klart beställa om jag ville. Det ville jag inte. Anka är gott, men inte till vilket pris som helst. Vi får hitta på ett annat alternativ till Mårtensafton. 

35 kommentarer:

  1. Det är dyrtid nu, det kan man inte undvika att se. Precis som du så tycker jag att det kunde finnas ett högkostnadsskydd för bilreparationer ;) . Nu har vi inte bil längre men jag vet ju att det kostar att ha bil.
    Mårten Gås, får kanske bli Mårten Kyckling?
    Ha det gott du skönt friska människa! Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det lutar åt ungtupp i år. det är med gott.

      Radera
  2. Låter dyrt med bilen hoppas att du begärde att få se den trasiga och utbytta delen.
    Många firmor byter ut delar fast det egentligen inte behövs för att tjäna mer..och maten ska vi inte ens diskutera..ha en fin torsdag nu i alla fall Kram Nicki..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag fick se eländet. Nu har jag en väldigt seriös bilreparatör, som inte gör några lagningar i onödan, men jag har hört talas om motsatsen.

      Radera
  3. Sjuka bilar skulle definitivt ha högkostnadsskydd. Att ingen har tänkt på det förut!!
    Här har vi ingen rutin på gås- eller ankätandet, så priset på dem bekymrar mig inte, men visst är det hemska prisökningar på allting. Pensionen ökar minsann inte! Hur har det täkt sig att vi ska få pengarna att räcka, nu när julen nalkas och allting.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att Mårtensfirandet kanske är mer vanligt i Skåne.

      Radera
  4. härligt att få stämpel att man är frisk

    SvaraRadera
  5. Skönt för dig att du gick igenom din besiktning. Men bilen var inte lika kul, en sparbössa med stora hål i. Men så får man ändå vända det till det positiva. I samband med service eller besiktning av bilen hittas ibland fel på bilen, fel som måste åtgärdas, på så vis kan allvarliga olyckor förhindras. Haha, känner mig som en komiker med mitt inlägg.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag litar fullständigt på min bilreparatör, och det känns bra att han håller koll på bilen.

      Radera
    2. Är man själv inte kunnig , så måste man lita på dem som man anlitar.
      Tänkte på din anka, kalkon är ju också mycket god. Har aldrig tillagat anka, men helstekt kalkon brukar jag göra. Och det är gott.

      Radera
    3. Vi har haft kalkon något år och det är gott när den är nylagad, men jag tycker att det som blir över blir så väldans torrt dagen efter.

      Radera
  6. Oj, en spricka i en rem, det lät avancerat. Men tur att det är åtgärdat även om priset var högt. Och matpriserna ska man bara inte tala om. Tur man inte lider av höjdskräck.
    Hoppas ni hittar ett alternativ till Mårtensafton.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det gäller att hålla i sig. Jag köper nog ungtupp till Mårten, för det är riktigt gott.

      Radera
  7. Verkligen dyrtider nu ... på de allra flesta områdena.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Grattis till att du är frisk, enligt doktorn, ett trevligt betyg att få.
    Bilen ja, sorgligt kapitel då det gäller kostnader. Ibland är det nödvändigt att ha bil och ibland är det "bara" trevligt.
    Vi är som du, använder inte bilen så ofta, men bara parkeringen kostar 600:- per månad.
    Håller helt med dig om prisökningar i affärer, det märks verkligen.
    Ha en finfin torsdag.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slipper parkeringsavgift, men bilen är ett dyrt "nöje". Men vi skulle inte klara oss utan bil, eftersom det inte finns några bussförbindelser här uppe på åsen.

      Radera
  9. Ja, bilreparationer är verkligen dyra! Det är inte så många veckor sedan vi fick punga ut med 6000 kr för att få några fjädrar utbytta. Bilen hade körförbud så det var bara att betala och se glad ut. Tur att felet upptäcktes annars hade det kunnat gå riktigt illa.
    Det mesta har blivit dyrare, det ser man vecka efter vecka i mataffären. Tur att man fortfarande har en liten buffert så man kan äta sig mätt.
    Grattis till dig att du är så frisk som det går!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det märks rejält när man mathandlar att det blir inte så mycket i kassen som förr om man vill hålla sig till samma slutsumma.

      Radera
  10. Bilreparationer är inte att leka med nej. Tack och lov har vi haft ett serviceavtal under sju år och det har varit en mycket god affär. Nu när bilen blir äldre misstänker jag att det blir betydligt dyrare dock.
    När det gäller maten så är det min uppfattning att i alla fall ICA-handlarna höjer oskäligt mycket vilket deras vinster som ökar månad för månad också indikerar. I dag var det nästan droppen som fick bägaren att rinna över. Toalettpappret som vi brukar köpa kostade den 20/10 100:- men i dag 124:-. Personalen som jag frågade hänvisade till inflationen men det var rena struntpratet för så hög är den inte. Nej, jag är helt övertygad om att de passar på.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror precis som du att många handlare passar på med ursäkten att det är inflationens fel. Jag har med haft serviceavtal på min bil tidigare, men när det gick ut valde jag att inte förnya det, för det blev rejält dyrt.

      Radera
  11. Grattis till "friskhetsförklaringen"! Vilken trevlig nyhet att få av doktorn. :D Och det är ändå mycket bättre att bilägaren är frisk än att bilen är det. Lättare att fixa bilen — även om det kostar. --- När det gäller matprisernas raketfart uppåt så tänkte jag på något jag hörde för länge sedan: "Förr då bar man pengarna i börsen och varorna i en kasse men numera bär man pengarna i en kasse medan varorna ryms i börsen."
    Ha det gott i söder!

    SvaraRadera
  12. Kan bara säga att det troligen var kamremmen som var sönder, och då var det faktiskt "billigt" med "bara" 5 300 kronor. Åt andra sidan vill man ju inte vara utan bil heller. Den ger en ju en stor frihet. Sedan bensinen kostar mera än 20 kronor/l har jag börjat lura mig själv och fyller på bensin när tanken fortfarande är halvfull. Smart, eller hur! Då hamnar jag runt 500 kronor...
    Vad gäller maten så håller jag helt med dig. Tänkte på det just idag. 534 kronor och kassen var inte ens fullpackad med varor. Allt har blivit dyrare, men inte vinet. Inte än i alla fall märkte jag;-)

    PS. Grattis för u.a. hos läkaren. Det är det viktigaste. Å billigt är det väl också - 200 kronor;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är billigare att själv vara sjuk än när bilen är det. Tur så länge inte vinet höjs i samma takt som maten. Blir nästan billigare att gå över till flytande föda.

      Radera
  13. Min bil ska också in på "läkarbesiktning"...Prishöjningen på mat är inte klokt1
    Svar..Ja det stämmer..då var lördagen en vanlig jobbardag!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Fint att läsa att du för egen del klarade besiktningen hyfsat. Ja, det mesta är nog relativt nu vad gäller våra krämpor.
    Vad gäller bilar så kan det verkligen dra iväg kostnadsmässigt. Och bensinen /disel är inte heller direkt gratis. Och elbilar fruktansvärt dyra. Ingen subvention där inte.
    Priserna i butikerna är ju enbart fåniga. Så mycket har inte priserna alls ökat utan butikerna gör stora vinster.
    Pust!
    Kanske ska jag bli politiker på ålderns höst.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker absolut du ska ge dig in i politiken, Ditte. Det behövs smarta människor där som kan styra upp virrpotttorna.

      Radera
  15. Så skönt att du är frisk som en nötkärna =)
    Bilar.... jo man får räkna med att det ibland kostar lite mer för underhållet. Men att byta remmar i tid sparar pengar i det långa loppet. Önskar dig en fin helg
    ps. jag har lagt en uppmaning om att på söndagens skyltsöndag tända ett ljus för vår bloggvän Ama - haka på om du vill. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst Amas blogg lite då och då, men jag vill ändå gärna tända ett ljus.

      Radera
  16. När jag läser ditt inlägg så dyker vårdcentralen i Arvika upp i mitt minne, den heter Verkstaden! Ja, nog får vi ut med lite mer pengar nu för det vi behöver. För mig blir frågan behöver jag detta? Nej, jag gör ju inte det. Så på så vis ska det gå.
    Frisk för sin ålder, ja jisses, det är det som är nötens kärna :-)
    Kram o ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det var ett passande namn. Jag gör som du...tänker efter ifall jag verkligen behöver det jag tänkt köpa. I regel blir svaret nej.

      Radera
  17. Ho ho där kom den gamla bloggadressen fram :-) Så länge sedan den var i bruk ...

    SvaraRadera