tisdag 15 november 2022

Det kunde bli värre


Man kan inte bli annat än topp tunnor rasande. För några veckor sedan skrev jag om en sjuktaxichaufför som uppträdde väldigt olämpligt. Då tänkte jag att det var det värsta jag hade hört, men det var det tydligen inte. Veckan därpå gick det att läsa om något som var snudd på värre. En MS-sjuk dam i Åstorp hade beställt sjuktaxi för hon skulle åka till lasarettet för undersökning. Hon berättade att hon blivit sämre i sin sjukdom och det var dagsformen som bestämde vad hon orkade med. Eftersom hon visste att det kunde ta lite tid att göra sig klar började hon förbereda sig tidigt. Trots det hann hon inte bli riktigt klar innan chauffören ringde henne och undrade om hon inte skulle åka med. -"Jo", svarade damen, "men jag har lite problem med att ta mig ut på gatan". När hon så småningom kom ut på trottoaren gick chauffören och mötte henne. Så bra tänkte jag, när jag läste det, då hjälper han henne till bilen. Men det var inte hans avsikt. Han tog bara damens jacka som hon inte hunnit ta på sig, utan bar i ena handen. I den andra handen höll hon sin krycka. 

Mannen slängde in jackan i baksätet på bilen och stod kvar där. Damen blev lite nervös och ramlade så hon satte sig på trottoaren. Vet ni vad den här idiotiske karlen gjorde då? Jo, han öppnade bildörren, tog ut jackan och slängde på marken. -"Jag har inte tid med sån här skit," vräkte han ur sig och körde iväg. Där satt damen och kunde inte resa sig. Vilken tur att det finns vettiga människor också. Några omtänksamma personer hjälpte henne upp och körde henne till lasarettet. 

Till saken hör att eftersom hon inte åkte med på första turen så avbokades hennes hemresa, och sjukhuspersonalen fick boka en ny till henne. Det tog sin lilla tid innan det fanns en ledig taxi. Vad ställs det egentligen för krav på de som ska köra sjuktaxi? Räcker det med ett körkort? De behöver åtminstone inte ha varken empati eller sunt förnuft. Det har vi sett bevis på många gånger. Vid kontakt med ansvariga skyllde de på att det var stressigt den dagen med många körningar. Det är ingen ursäkt. Sjuktaxi SKA fungera. De ska serva människor som är i stort behov av hjälp och då får såna här fasoner inte förekomma. Det måtte väl vilken sunt tänkande människa som helst förstå. 


Den här sortens chaufförer skulle inte bara ha ett nyp i örat. De skulle bli skadeståndsskyldiga till den person de betett sig illa mot och dessutom bli avskedade. Det hade säkert inte skadat om det gjorts lite kontroller på cheferna också, för de verkar inte ha bättre förstånd än chaufförerna.

36 kommentarer:

  1. Den drullen skulle helt klart anmälas! Man kan nästan inte tro att det du berättar är sant. Hoppas att man åtminstone vänder sig till taxibolaget och gör en anmälan där så att han blir av med jobbet.
    Kram och en önskan om en fin tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att anmälan lämnats in, men inte vad det blev av det sen.

      Radera
  2. Den känslokalla stollen ska inte ha med människor att göra! Ta av honom både jobb och körkort och låt honom försörja sig på något riktigt tungt, smutsigt och ensamt arbete tills han lärt sig hur man behandlar människor. Speciellt gamla och sjuka. Vad är det för fel på vissa individer??? Man blir illamående.
    Kram från soligt norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt och förstå att dte finns så känslokalla människor.

      Radera
  3. Nej, nu j-r går skam på torra land; ber en bön om att denna händelse rapporteras av någon till ansvariga som anställer. Hört liknande historia från denna delen av landet också, där chauffören plockades ur funktionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här chauffören borde absolut avskedas.

      Radera
  4. Sjuktaxi SKA fungera. Personer som är som den chauffören är, ska sparkas med en gång. Skam går på torra land. Fy bubblan! Det är inte lätt att bli varken gammal eller sjuk i välfärdslandet Sverige. Otroligt och hemskt. Sker säkert i andra länder också men nu handlar det om Sverige som har ett gott välseende världen runt i många fall men men...
    Ha en fin dag Gunnel och bra att du lyfter upp katten på bordet så här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderade ett tag på om jag skulle skriva till Uppdrag granskning och be dem ta upp de här fallen.

      Radera
  5. Men så får det vara inte gå till. Han borde få en fot i rumpan.
    Det finns många idioter som kör sjukresor. Även många utländska som inte kan svenska. Jag har inga problem med de utländska, men för äldre som har hörselproblem är det jobbigt. Ibland då jag blir irriterad på chauffören, så tänker jag på att då det fungerar så är det en fin service som vi har i Sverige.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Servicen borde vara bra om den sköttes som det var tänkt.

      Radera
  6. Klart övertramp! Dubbelt upp! Problemet är nog att det finns för få som vill jobba som chaufförer! Den här personen ska förstås inte ha något jobb som har med sociala kontakter att göra. Borde sitta inlåst och sortera skruvar...Eller knappar. Kram! //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar vilket slags jobb de här människorna egentligen skulle vilja ha.

      Radera
  7. Det finns idiotiska taxichaufförer och det finns helt underbara.
    Fruktansvärt omänskligt nonchalant att behandla en handikappad äldre person på detta omänskliga sätt!
    Grrrr, man mår illa. Bra att du tog upp detta.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det många jättebra chaufförer men dem är de hör man tyvärr aldrig talas om.

      Radera
  8. Det var bland det absolut värsta jag har hört! Var fanns omtanken och empatin? Jag hoppas verkligen att någon går vidare med detta och att mannen i fråga inte längre är aktuell för liknande uppdrag. Ärligt talat så borde han få sluta omgående så jag hoppas att någon tar i med hårdhandskarna. All heder till andra som kunde bistå kvinnan i hennes nöd.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska inte behöva förlita sig på hederliga människor, som det finns många av. Har man beställt en tjänst ska den utföras till belåtenhet.

      Radera
  9. Usch ... jag blir så upprörd när jag läser detta! Hur i hela världen kan han uppföra sig så uselt. Och inte verkar ledningen bättre heller. Det går inte att ursäkta ett sådant beteende med att det var stressigt den dagen med många körningar. Vilken tur att det fanns omtänksamma människor som hjälpte henne.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det spelar ingen roll att en dag är stressig. Då får man väl planera för när sådana dagar helt plötsligt inträffar och vara förberedd. Ibland blir jag så less på alla korkade förklaringar och undanflykter.

      Radera
  10. Det var det värsta! Vilken jubelidiot, rent ut sagt! Om det finns någon som helst pondus hos arbetsgivaren, så borde taxichauffören avskedas med omedelbar verkan. / Anna-Lena

    SvaraRadera
  11. Jag blir galen när jag läser det. Behandla andra som du själv vill bli behandlad - hur svårt kan det vara????
    Hoppas att chauffören blev ordentligt uppläxad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas tidningen följer upp detta så vi får veta hur det slutade.

      Radera
  12. Helt otroligt! Den chauffören borde anmälas och omedelbart avskedas. Dessutom är det på sin plats att gå till tidningarna med den hemska berättelsen. Hoppas att killen blir behandlat på exakt samma sätt när han blir gammal. Usch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HD:s journalister är duktiga på att ta fram oegentligheter och har fått en hel del priser, så jag hoppas de följer upp detta.

      Radera
  13. Svar: Café Startboxen ligger ju nära Täby galoppbanan. Alla hennes mackor refererar till nåt som har med hästsport att göra. Ja, även inredningen.
    Jockeymackan är väldigt simpel - två skivor formbröd med ost och rökt skinka. Man "slänger" in mackan i en klämgrill, grillar den och serverar den varmt. Inget speciellt alltså. Ingen direkt smaksensation om man säger så;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät väldigt avancerat med jockeymacka, men jag förstår kopplingen nu.

      Radera
  14. Fruktansvärt! Så illa. Jag blir heligt f-d.
    Denne chaufför borde bli avskedad på stående fot. Finns inget försvar. Vore helt klart något för programmet "Granskning" och helt klart för lokalpressen. Och där ange både namn, bild och företag.
    Hoppas pressen tar tag i detta. Snarast.
    Och fint att det finns vänliga och hjälpsamma människor i närheten. Men tänk om det inte gjort det...
    Varm kram och många tankar till damen som råkade ut för detta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer sådana här saker alldeles för ofta. Det är konstigt att inte regionens sjukvårdsansvariga reagerar.

      Radera
  15. Hemskt Han borde bli avskedad!

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Det var bland det värsta jag har hört, helt otroligt att sådant har förekommit.
    Hoppas att chauffören blir avskedad för han ska inte ha ett sådant jobb.
    I går morse såg jag en taxichaufför som steg ur sin bil, gick till porten och hämtade en dam som har svårt att gå. Tog henne under armen och de gick i lugn takt till taxibilen.
    Jag har pratat med denna dam vid ett flertal tillfällen och hon har både ris och ros att ge till förarna, men mest ros.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt och höra att det finns bra chaufförer. De borde uppmärksammas mycket mer.

      Radera
  17. Sorgligt att läsa, vilket ärkesvin till karl.
    Sådana kan man vara utan.

    Ta hand om dig.

    SvaraRadera
  18. Endast hörsägen och jag tror att kärringen ljuger och är rasist

    SvaraRadera