tisdag 13 september 2022

Soffmys

För ett par veckor sedan fick jag ett brev från min läkarmottagning om att jag var välkommen för mitt årliga besök. Jag kände mig aningen förvirrad. I mer än 25 års tid har jag varit listad på samma mottagning, men aldrig blivit kallad till någon årlig kontroll. Det beror kanske på att mottagningen bytt ägare några gånger och även personal. Störst omsättning har det varit på läkare. Det är tydligen inte alls lockande att jobba som läkare i Åstorp, för en del stannade bara några månader. En del av läkarna saknar jag definitivt inte...speciellt inte den som av övrig personal fick tillnamnet Dr. Mayday. En dag jag höll på med häckklippning råkade jag såga mig i fingret och det blev ett djupt hack som blödde enormt. När jag kom ner till mottagningen sydde den här "doktorn" ihop såret utan att bedöva riktigt innan. Det är ingen överdrift när jag säger att det gjorde fasansfullt ont. Nästa gång jag kom på besök fick jag veta att den här kvinnan fått sparken för hon hade gjort en del andra märkliga saker med andra patienter.

Förra veckan var jag och fick taget en del blodprov inför morgondagens läkarbesök. Jag tycker det känns bra att bli kollad nu, eftersom jag mått lite underligt under lång tid. Naturligtvis har jag haft läkarkontakt under den här tiden och jag tror att jag kan ställa rätt diagnos med hjälp av Dr. Google. Stress kan ge många olika symptom, men man får klart inte nonchalera dem...det kan ju faktiskt vara något kroppsligt fel. Jag känner ändå att jag är på bättringsvägen, så jag är inte direkt orolig.

Jag är inte särskilt förtjust i alla amerikanska ord som smyger sig in i vårt språk, men en del kan jag acceptera mer än andra.  Zoé använde ofta ordet "chilla". Det går givetvis lika bra att säga mysa, men ok. En kväll var hennes föräldrar på fest och Zoé var kvar här hos oss. Hon föreslog att vi skulle ha en "chillzone". Det var jag naturligtvis med på, även om jag inte visste riktigt vad det var. Zoé plockade fram filtar, täcken och kuddar och bäddade till oss i TV-soffan. Sen var det bara att kravla ner under täcket. Vi låg och tittade på våra "paddor" och rätt som det var så sov Zoé. Jag slumrade också till lite. Det var riktigt skönt. Jag tror faktiskt att jag ska chilla lite oftare.

32 kommentarer:

  1. Vi hade nästan exakt en sådan blå soffa för några år sedan =) Tyget med katterna på har jag några meter kvar av som ligger i ett skåp. Men jag sytt upp det mesta av det...blev ett stort fodral av det till makens ena cykel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sista kattyget gick åt till dessa påslakan.

      Radera
  2. En genomgång är väl inte helt fel tänker jag. Jag blir kallad en gång om året på grund av mitt blodtryck.
    Chilla har använts väldigt länge här och jag funderar knappt över att det är ett låneord längre. Husse är expert på att chilla medan jag är lite mer aktiv.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har med högt blodtryck, men kollar det själv hemma och ringer om jag märker att nåt är fel. Jag har även andra mediciner som ska kollas en gång om året men det har jag fått betala tid för själv. Hoppas den här årliga kallelsen blir permanent. En del nya ord tar man till sig direkt, medan andra är bara ...nääää. Undras vad det betor på.

      Radera
  3. Det går aldrig att överdosera chillande. Jag är övertygad om att chill-stunder är absolut nödvändiga för att behålla vettet när världen blir allt galnare.
    Lycka till hos doktorn! Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror med på chillandets nödvändighet.

      Radera
  4. Låter som en skön dag att chilla tillsammans ... och att slumra till lite. Skönt att höra att du känner dig mycket bättre men en genomgång är aldrig fel. Låter bra ... i synnerhet nu när Dr Mayday inte är kvar längre.

    Kram och fin tisdag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas den läkaren inte får praktisera någon annanstans. Stackars patienter.

      Radera
  5. Jag är så glad att jag har en fantastisk läkare Henne släpper jag inte !!
    Att ha soffmys är bra för kroppen och psyket!
    Svar.Le så stannar dom! Ful är du inte!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas den läkaren som börjat jobba här nu är bra och stannar ett tag.

      Radera
  6. Alla borde få ett sådant årsbrev. Annars är det lätt att tänka, asch, jag väntar och ser...
    Är du säker på att hon var utbildad läkare? Hon var värd ett rött kort och utvisning på ett sekel. Lockande soffa i min favoritfärg. Snart finns det mer nya ord än gamla. Chilla låter gulligt när jag säger det högt. Just nu är det i Visby perfekt väder för att dega som jag sa förr. Slappa kanske oftare.
    Kram, Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slappa är nog ett ord som jag använde mycket förr, men nu får jag säga chilla....i varje fall när Zoé är här.

      Radera
  7. Jag säger mysa. Ofta har jag fredagsmys för mig själv. Men nu på fredag myser jag tillsammans.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt att kunna mysa tillsammans.

      Radera
  8. Är nog så att vi behöver chilla lite mer. Speciellt med barnbarnen. Bra att Zoe kan så bra svenska !
    Vilken fruktansvärd upplevelse med ihopsyningen! Så KAN man inte göra!!!! Bra att bli kollad!! Stor kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett konstigt beteende av en läkare.Det känns bra att få kollat om medicinerna är rätt.

      Radera
  9. Förr fick både Åke och jag kallelse till vårdcentralen i Klintehamn en gång om året, men sedan den flyttat och vi/jag fått lista om mig, så försvann de kontrollerna. Nu är det ingen som frågar efter en längre. De bara förnyar recepten år, efter år, efter år....
    Chilla på du! Det mår man bra av.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bör det inte vara att recepten bara förnyas. Det är så jag har haft det med, men värdena kan ju faktiskt ändras och man kan behöva en annan dos.

      Radera
  10. Någon har tydligen vaknat till ordentligt på vårdcentralen. Mitt i allt så finns man och får bli kollad. Lycka till !
    Chillzone-n ser mysig ut, förstår att ni tuppade av både du och Zoé. Chilla på!
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mysigare att chilla när Zoé är här, men jag ska träna upp mig på att chilla på egen hand.

      Radera
  11. Visst är det skönt att chilla lite. Det såg härligt ut i soffan.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  12. Visst ska man "chilla" ibland, ett av favoritorden för ungarna på jobbet ju. ;)

    Vårdcentraler är ju som de är, en del bra, andra mindre bra, en och annan är värdelös.
    Har ju turen att ha en bra vårdcentral, nackdelen med det är att folk från hela stan listar sig där men det är väl bara att bita ihop.

    Men visst är det bra att kolla upp hur det står till ibland med prover och annat, har själv en bokning för just det, en årlig kontroll.
    Fast det brukar gå ett par år emellan ändå, men det står årlig kontroll på papperet.

    Ha nu en fin afton. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är stor variation på servicen mellan olika läkarcentraler.

      Radera
  13. Chilla visste jag vad det var, men chill zone hade jag inte hört talas om. Å självklart måste man ha paddorna med där. Annars är det fusk. Absolut ingen vanlig bok alltså - hahaha!
    Hoppas du slipper sys utan bedövning - usch! Hoppas du skrek högt. Sådana läkare borde få sin legitimation indragen... Håller tummarna att du går genom "besiktningen" utan anmärkning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev inga prickar i protokollet hos doktorn idag.

      Radera
  14. Bedrövligt med dessa klåpare, till läkare. Ursäkta uttrycket. Men man kan ju verkligen undra. Vilken onödig smärta du fick utså. Kan bara önska att du fick någon form av ersättning från "pateinetskadeförsäkringen". Men det är ju inte det första man kanske tänker på. Kanske kan du få kompensation retroaktivr.
    Så bra att du är kalld till denna kontroll och att prov är tagna-
    Stress kan ju ge sig till känna och påverka på olika sätt
    Mysigt med ditt och Zoés chillande. Och kanske bra att du gör det lite oftare.
    Håller nu tummarna för dig.
    Varm kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var enbart glad att den där läkaren försvann, men visst har du rätt...jag borde fått nån slags kompensation.

      Radera
  15. Fruktansvärt detta med läkaren som inte kunde bedöva, det borde inte få hända. Jag har hört liknande saker och blir lika upprörd varje gång. Bra att hon inte fick vara kvar.
    Det är bra att du kollas upp. Troligen beror måendet på stress, men kroppen är ju lite "lurig" så det är bra att du kollas upp, då kan du vara lugn sedan också.
    Chilla, det var ett nytt ord för mig, jag fortsätter nog att använda ordet mysa. Det verkade ju mycket skönt där på soffan så jag förstår att Zoe somnade och du med.
    Ha det fint.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lika skönt om man kallar det för chilla eller mysa och jag ska definitivt prova på det igen.

      Radera
  16. Ha ha jag undrade faktiskt detsamma i början men numera chillas det här också.. lycka till hos doktorn.. Kram Nicki..

    SvaraRadera
    Svar
    1. En härlig sysselsättning att chilla.

      Radera