torsdag 29 september 2022

Kändisar



Vad har Jan Malmsjö, Siw Malmkvist, Glenmarks och jag gemensamt? Mer än att vi är skåningar, förståss. Jo, vi finns på samma släktträd. De måste vara otroligt stolta. Ifall de nu vet om det.  Siwan och jag heter dessutom exakt lika, nämligen Siw, Gunnel, Margareta. Min dotter är intresserad av släktforskning och bestämde sig för att kolla vad det fanns för typer i min släkt. Det går tydligen att få fram både det ena och det andra när man letar i gamla arkiv. 

Jag tycker hon tar det i rätt ordning när hon letar. Först så långt tillbaka i tiden som möjligt och sedan ut på de olika släktgrenarna. Hon har på kort tid kommit så långt tillbaka som till början av 1600-talet. Då var ju Skåne danskt. Den siste släktingen hon hittat där föddes 1610 och hette Rasmus! Det skiljer nästan 400 år mellan den tidens Rasmus och mitt barnbarn, Rasmus. Det fanns faktiskt många Rasmus, Rasmussen och Rasmusdotter i listorna. Jag har för mig att Rasmus är ett danskt namn.  

Det fanns många skräddare ibland våra gamla släktingar; både på min mors och min fars sida. Då är det kanske inte så konstigt att min mor, jag och mina döttrar är intresserade av att sy. Man får veta mycket om hur det var förr i tiden och vad det var för slags människor. Katarina har hittat släktingar som fortfarande är i livet och som vi fått kontakt med. På nåt underligt vis känns de personerna ändå inte som främlingar p.g.a. att vi finns med på samma släktgren. 

Så bekvämt det är idag att släktforska. Katarina gör all efterforskning via datorn. Då finns ju också möjligheten att hitta namn som någon annan redan letat upp. Även om det är mer effektivt att forska via datorn, så tar det en enorm tid att leta upp alla namn och årtal. Dessutom måste man ju ha lite hum om hur och var man letar. Jag ser fram emot att få veta mer om mina släktingar, och det ska bli spännande att se hur långt tillbaka i tiden det går att hitta uppgifter. Släktforskning har blivit mer och mer populärt och alla vill veta så mycket som möjligt om sina anfäder. Men för den sakens skull får vi inte glömma dem som fortfarande är i livet. Det är enklare att prata med sina gamla släktingar och få veta hur deras liv har varit. Då får man höra så många detaljer som aldrig går att hitta i ett släktforskningsregister. 

Nu ska jag ge mig iväg för att veckohandla. Ska bara leta upp ett par mörka solglasögon först, så jag får gå ifred i affären. Jag tillhör ju faktiskt en kändissläkt. 


Den senaste Rasmus på vårt släktträd.

40 kommentarer:

  1. Jag har förstått att den som börjar med släktforskning ganska snart blir fascinerad av vilka möjligheter det finns. Min kusin har släktforskat i många år och han var här och bodde hos oss på Stenstugu under en vecka som han tillbringade på arkivet i Visby. Det var ganska länge sedan, men det är roligt att följa släktträdet som han fått fram.
    Verkligen roligt att ni har en ung Rasmus!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande att få veta lite om människor längre bak i tiden.

      Radera
  2. Det kunde jag ju ha förstått! Givetvis ! Så självklart allting blir när man får facit i hand. Dessutom gillar jag alla dina släktingar och inte bara dig Gunnel. Nu får du gå ut på stan och sjunga Augustin och se vilka reaktioner du får. Hjälper det inte så kan du alltid sjunga Hej Clown.Jag gissar nämligen att du har en utmärkt sångröst du också :) Och så har du Rasmus. Släktforskning är roligt. Jag höll på ett tag för att hjälpa en släktforskare i Ronneby som jag var släkt med. Den Sommarströmska släkten är stor men utsprungen från en liten skärgårdsby i den åländska skärgården.
    Ha en fin dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är bäst att jag inte sjunger. Trots att jag är släkt med så många duktiga sångare, så har den ådran inte hamnat hos mig, tyvärr.

      Radera
  3. Häftigt med släktforskning, för de som är intresserade. Mamma har forskat lite, men jag är inte det minsta intresserad av det.
    Kul med Rasmus i (släkt-)trädet
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åker snålskjuts på allt som Katarina hittar.

      Radera
  4. Lika bra att du börjar att träna på att skriva snygga autografer =)
    Bra bild på släktträdet. Själv är jag släkt med Olof Rudbeck som anlade Sveriges fösta botaniska trädgård (i Uppsala)
    Du ha en bra eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, det behövs träning, för min handstil är inte så vacker, men den är unik.

      Radera
  5. Visst är det både spännande och roligt med släktforskning och alltid extra kul om ett känt namn dyker upp! Vi har en tjock släktbok där alla finns registrerade på min pappas sida. Där hittade jag en Estelle Bernadotte. Dina anor var inte dåliga heller eller man kanske ska säga deras så på med solglasögonen :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag undrar om de har hittat mig när de släktforskat, ifall de nu gjort det.

      Radera
  6. Släktforskning är roligt och kräver sitt i begrepp- och sök! Din humor är härlig Gunnel, släktträdet med Rasmus och så solglasögon på 😎!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att kunna gömma sig ibland ifall det skulle bli folksamling.

      Radera
  7. Kul med släktforskning och allt man får veta, har en vän som också släktforskar och hon berättar ofta om nya upptäckter, Rasmus är så söt =) https://kort.webblogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katarina uppdaterar mig så fort hon hittat nåt nytt och det är så spännande.

      Radera
  8. Fint foto på den yngsta Rasmus i släktledet. Nu blev jag orolig. Hoppas verkligen ditt knep fungerade så de inte anföll dig med sina mobiler för att skicka vidare bilder på en kändis.
    Kram, Bosse

    SvaraRadera
  9. Oj! Känns lite märkvärdigt att vara "bekant" med en som har så många kändisar i släkten. Gissar att du kan både showa, skrädda och dekorera med de generna.
    Har inte släktforskat... men funderat. Min farmors släkt kartlagdes för så där 50 år sedan, med de metoder som fanns få. Fast inte så långt bakåt. Tillräckligt mycket för att jag fick lära känna de avlägsna släktingarna i USA. Ha det fint! Kram//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrädda och dekorera klarar jag av, men att showa är inte nåt jag provat på. Tror inte jag har den talangen.

      Radera
  10. En arbetskamrat puffade på mig för att släktforska redan 1984 men jag avböjde, för att jag förstod att det skulle ta enorm tid och då fanns inte datorn till hjälp. Men jag har släktingar som förser mig.
    Jaha, släkt med Siwan, inte illa, och alla lika förnamn, förnämligt 🥰.
    Jag har också en fin släkting, men nänns inte briljera 😅
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gör du mig nyfiken vem du är släkt med.

      Radera
  11. Jag hoppas att du hittade de mörka solbrillorna så att du fick vara ifred!
    Svar.En mycket bra visdom att leva efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå efter lite letande så dök de upp.

      Radera
  12. Siw malmqvist gillar jag, att ha samma släktträd där är ju bara att gratulera, hipp hipp hurra. :)
    Har lite av släktforskningen från mors sida, fars sida däremot avvaktar jag lite med tror jag...ett tag till iallafall.

    Ha nu en underbar kväll.

    SvaraRadera
  13. WOW! Då har jag en kändis som bloggkompis:-)
    Visst är det intressant att veta mera om ens rötter, och din dotter verkar ha tålamodet i forska i det. Det tålamodet saknar jag helt om jag ska vara ärlig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi lika när det gäller tålamodet. Det är en egenskap som alla mina barn har, men de har definitivt inte ärvt den efter mig.

      Radera
  14. Jag har släktforskat i många år.Har kommit ner till slutet av 1500 talet,dock är dessa uppgifter inte 100% säkra..Sverige var ett av de första länderna med statligt påbjuden nationell folkbokföring genom en i Berowald i Mecklenburg utfärdad kunglig instruktion till biskop Johannes Botvidi den 21 januari 1631..Därefter är de data man hittar mera säkra,,men spännande är det..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det spännande att kunna få fram uppgifter så långt bak i tiden.

      Radera
  15. Oj ... jag får nästan lite "jag mötte Lassie-känsla" - fint att få vara din bloggvän! Skämt åsido ... det är spännande med släktforskning! På farmor och farfars sida finns uppgifter långt tillbaka, men inte på min mammas sida, som innehåller många barn med fader okänd :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Jag känner mig faktiskt som en rufsig Lassie idag.

      Radera
  16. Vilket jobb Katarina har lagt ner och lägger ner. Jätteroligt! Ohc säkert bäst att du tar både bredbrättad hatt och solisar på din när du ger dig ut.
    Lyssnade för övrigt på "Siwans" Sommarprogram som jag tyckte var riktigt bra. Inte en tråkig minut där.
    Har egentligen varit väldigt ointresserad av just släktforskning men har fint fått ta del av det andra fått fram och det var väldigt rolig läsning.
    Kanske är det så att jag känner mig rotlös. Inte i brist på släktingar rent fysiskt. Men mer känslomässigt. Nu satte tankarna här i gång.
    Kram och tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Får väl köpa mig en bredbrättad hatt med. Jag är så glad att jag får åka snålskjuts på Katarinas forskning.

      Radera
  17. Så intressant. Förstår att det ligger mycket med arbete bakom men så roligt att få veta lite om sina förfäder. Du har ju många kända släktingar så jag förstår om du tar på dig en vid hatt.
    Intressant också att få veta om en del av dina förfäders kreativa intresse för sömnad till exempel.
    Härlig bild på en ung Rasmus.
    Trevlig helg.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul och se att gamla släktingar haft samma intressen. Då blir det mer självklart varför man gjort vissa val.

      Radera
  18. Hoppas du lyckades ta dig till och från affären utan allt för mycke autografskrivande! Själv har jag inte hittat en enda kändis, så jag går obemärkt förbi alla människor. Det är väldigt roligt att släktforska. Jag har också kommit i kontakt med flera släktingar som jag aldrig har vetat om tidigare. Önskar bara att jag hade haft intresset när de äldre i min släkt fortfarande fanns i livet. Det är så mycket man skulle ha velat fråga om! Din dotter har kommit långt bakåt i tiden. Det är svårt för på många håll har kyrkböcker och andra handlingar brunnit eller försvunnit på annat vis. Jag har forskat på tre släkter, mammas, pappas och min sons fars. Har kommit till mitten av 1600-talet, men då är det mest namn, födseltid och ort, samt dödsdatum. Och det är inte så intressant tycker jag. Ja, vad de sysslade med framgår ofta, och hur stora familjerna var. Men spännande har det varit.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag kunde smyga förbi obemärkt.

      Radera
  19. Det är intressant med släktforskning. Min syster släktforskar på pappas sida. Jag förstår inte hur hon kan särskilja och hålla reda på allihopa. Generation efter generation har ju samma namn. Ofta gick förnamnen i arv, men ibland ändrades efternamnet efter vad fadern hette. Hette pappan Johan kanske barnet tog sig namnet JohansSon i vuxen ålder ...
    Kul att det finns en Rasmus i släkten igen. Fint namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är konstigt med namn. Fantasin verkade inte var så stor förr.

      Radera
  20. Vad spännande det låter..jag vet inte mycket om min släkt mer än att jag gjort ett släktträd på my heritage då har det dykt upp lite okända släktingar jag gjorde ett dna test också och fick veta detta..78,3 % skandinav, 13% Walesiska skotska irländska och 8,7% finska lite snopet faktiskt..ha en bra söndag nu kram Nicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så spännande med DNA-test. Jag har läst mycket om det, men har för mig att det är väldigt dyrt.

      Radera