tisdag 1 juni 2021

Dags för nedräkning


Jag fick ett stort brev i postlådan häromdagen. Det var från Zoé. Hon hade gjort en muckarkalender till mig för att jag skulle kunna hålla koll på hur många dagar det var kvar tills vi träffades. Hon hade gjort en likadan till sig själv, och nu börjar vi varje dag med att plocka en datumlapp ur fickan på kalendern och se hur många dagar det är kvar som vi måste längta efter varandra. Min kalender har jag satt upp på väggen bredvid min säng. Jag får lite små meddelanden från henne titt som tätt, både skrivna och sådana där hon spelat in en liten snutt så jag hör hennes röst. Hon har berättat för mig allt vi ska göra när hon kommer hit...bara hon och jag...ingen annan får vara med. Jag känner mig verkligen utvald.

Det är riktigt kul med muckarkalendrar. Jag fick faktiskt en av Katarina för ganska många år sedan. Då var det bestämt att jag skulle åka ner och hälsa på dem i Luxemburg och hon hade gjort en kalender där jag drog av en liten remsa varje dag. Den påminde om de som man förr såg på butikernas anslagstavlor när det var något man ville sälja. Då drog man av en remsa med ett telefonnummer. Här var det inga telefonnummer utan datum. Storhertigens son skulle gifta sig och jag och en del andra kungligheter skulle närvara, men naturligtvis var huvudsyftet att träffa Zoé.

Jag fick även en muckarkalender av mina arbetskamrater på Fritids innan jag gick i pension. Jag tjatade varje dag hela sista året om hur många arbetsdagar jag hade kvar. Det var ett väldigt kul gäng jag jobbade tillsammans med och alla hade en sån härlig humor. 28 arbetsdagar innan skolavslutningen fick jag kalendern. Där hade de för varje dag skrivit först och främst hur många dagar jag hade kvar att jobba men även lite annat matnyttigt som t.ex. telefonnumret till Fritids. En dag fick jag uppmaningen att inte åka och handla när de hade lunchrast så de slapp att stå i kö för att det var pensionärer i butiken. 

På ett av våra veckomöten fick jag en liten flaska champagne och påminnelser i kalendern om när jag skulle lägga den på kylning. De hade även köpt en liten ask med chokladhjärtpraliner som de dekorerat med siffror i glasyr. Första pralinen skulle jag ta när det var 20 dagar kvar och sen en varje dag fram tills avslutningen. Det var betydligt mer uppiggande än all världens vitamintabletter man tar på morgonen. 

Idag plockar alltså Zoé och jag en lapp ur kalenderfickan och ser att det är  61 dagar kvar tills vi ses.

30 kommentarer:

  1. Det här blir jag alldeles varm i hjärtat av! Så fint och omtänksamt! Förstår att ni längtar, 61 dagar är lång tid men ändå hanterbar.
    Ha det gott! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas att tiden kommer att gå snabbt.

      Radera
  2. Men vilken gullesnutta, då, blir nästan tårögd.
    Fint att räkna ner.
    Solig kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli tåkul när lapparna i kalenderfickan börjar tunna av.

      Radera
  3. Det må låta långt bort men snart är ni där. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir nog innan vi vet ordt av.

      Radera
  4. Hon längtar verkligen efter mormor! Vilken härlig tjej hon är!
    Kul idé!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har varit här själv förr om åren utan sina föräldrar och det saknar vi båda två.

      Radera
  5. Jag förstår er längtan.
    Idag är det sommar24,1 i solen!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Så roligt att läsa om dina muckarkalendrar och grattis på namnsdagen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ingrid. Det är en del som kommit ihåg det, men självahade jag helt glömt bort det tills jag blev påmind.

      Radera
  7. Vilka roliga muckarkalendrar och så kul att du delar med dig av dem. Jag förstår att både du och Zoe längtar för det är på tiden att ni träffas igen <3

    Kram

    SvaraRadera
  8. ZOE OCH MORMOR �� Underbart berörande inlägg att bli glad av.
    Grattis på namnsdagen��
    Kommentarsfunktionen krånglar så idag blir jag anonym...
    Kram från Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Tove! Jag har haft problem att lägga in bilder så det är kanske en strulperiod just nu.

      Radera
  9. Så mysigt, förstår att ni längtar. Kommer Zoe själv, eller är det hela familjen som kommer? Fiffig kalender, enkelt att hålla reda på dagarna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är tänkt att hela familjen ska köra bil upp hit.

      Radera
  10. Underbar kalender! Ibland är det bra att tiden går fort. Vilka kreativa jobbarkompisar! En jättefin idé! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Muckarkalendrar är kul. Det gör att tiden inte känns lika lång på nåt konstigt vis.

      Radera
  11. Vilka roliga och kreativa nedräkningskalendrar, var och en på sitt sätt-
    De gamla har du kvar och kan ta fram och titta på och minnas glada tider från förr- Och sedan Zoés kalender som syftar framåt. Härligt! Och så fin! Gläds verkligen med er-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att ha något att se fram emot.

      Radera
  12. Nu är jag riktigt impad. Mest så över Zoes fantastiskt fina muckarkalender. Den är verkligen proffsigt gjort.
    Är nästan lika impad över dina arbetskamraters kalendrar. Verkligen ett bevis på hur omtyckt du var/är. Ärligt talat har jag aldrig sett en muckarkalender, har alltså aldrig fått en heller, men vilken rolig idé:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoé är en väldigt fantasirik flicka.

      Radera
  13. Vad mysigt det låter och jag är verkligen glad för din skull och det är toppen att få se dig i bloggen igen.. Kram..

    SvaraRadera
  14. Börjar med att ropa ett försenat grattis på namnsdagen! (Hade en datorfri dag igår.)
    Vilka trevliga kalendrar! Fantasifulla och idérika människor (i alla åldrar!) ska vi uppmuntra och vara rädda om.
    Kram från somrigt norr!

    SvaraRadera
  15. Vilket härligt blogginlägg.
    Förstår att ni båda "tjejer" längtar efter egentid med varandra. Hoppas de ska stanna ett bra tag så ni får ta igen förlorad tid.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är planerat att de ska stanna i 3 veckor och den tiden ska verkligen utnyttjas till max.

      Radera