måndag 19 mars 2018

Vacker




I fredags åkte jag till Väla för att bli vacker. Jag stegade iväg till frisörsalong Vacker. Det hörs redan på namnet vad man kan förvänta sig för resultat. Det var första besöket för min del, men anledningen var givetvis att min favoritfrissa nu jobbar där. Efter en sejour i Australien och på Mallorca tog hon sitt förnuft till fånga och landade på nytt i Sverige. Jag hoppas hon stannar kvar mycket länge.


Det är rena lyxen att sjunka ner i fåtöljen och lämna över åt någon annan att tänka ut vilken färg och frisyr som blir bäst. Hon vet att jag är väldigt svag för rött hår, så hon föreslog mörkt mahogny med slingor av ljusare rött och som grädde på moset lite guldiga slingor här och där. Jag tyckte det lät som en bra plan, så hon fick klartecken.


När all färg var ikletad var det dags med lite värme för att färgen skulle ta ordentligt. Jag kom att tänka på de gammaldags torkhuvar som drogs ner över huvudet vid frisörbesöken förr. Man såg nästan ut som en astronaut. Idag liknar huven mer en slags tentakler som närmar sig ens huvud.


När färgen fått verka klart fick jag sätta mig vid tvättfatet. Stolen där har en massagefunktion i ryggen och det var väldigt behagligt. Tillbaka på min vanliga plats tittade jag i spegeln för att se hur färgen blivit, men eftersom håret var blött såg allt bara mörkt ut. Efter hand som hon klippte fram en ny frisyr på mig, så torkade håret och jag fick se resultatet. Det var JÄTTESNYGGT! Jag hade fått precis de färger jag gillar bäst och skiftningarna gjorde att det blev extra liv i frisyren. Det var väl använda pengar.

17 kommentarer:

  1. På din beskrivning så låter det toppenbra! Grattis! Att bli vacker nu och då, att känna sig fräsch är gudagott. Jag ska också till frissan snart men den 27 mars och då blir det klippning som gäller. Jag har snart helt vithårig men med bra stuk på klippningen så känner jag mig oftast vacker jag också när jag är nyfriserad. Så lyckat att din frissa kom på bättre tankar och flyttade tillbaka. Man har ju sina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väldigt skicklig och jag har saknat henne. Jag har färgat mitt hår sen jag var tonåring och har svårt att sluta upp med det. Några gånger har jag försökt, men vantrivts något enormt med min naturliga färg.

      Radera
  2. Grattis till ett lyckat besök och den nya kvinnan!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Grattis till den nya frisyren! Då är du påskfin och redo att fira den helgen, för nu är det ju inte så långt kvar.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja nu går det med jättekliv mot påsk.

      Radera
  4. Grattis! Härligt att din favoritfrissa är tillbaka och så bra att hon fortfarande visste exakt hur hon skulle få dig nöjd och glad :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu kan jag koppla av när jag har en expert som tar hand om mitt hår.

      Radera
  5. Vad roligt att du blev så nöjd med håret :) Och skönt att din frissa är tillbaks igen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är en pärla. Jag kommer att protestera vilt ifall hon tänker flytta utomlands igen.

      Radera
  6. Så skönt när man varit hos frissan och fått det i "vårdad form" igen. De flesta av oss har nog en favoritfrissa! Lycka när man finner någon som kan forma efter egna idéer, då brukar det bli till belåtenhet även för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra frissa får man hålla hårt i.

      Radera
  7. Men sidu nu hade jag nog velat se en levande fotomodell visa resultatet! Hon den tecknade duger icke när du berömmer resultatet så mycket. Mitt hår är långt och stripigt och har ingen frisyr alls. Går knappt utanför dörren utan att sätta upp en svans. I planeringen ingår att håret ska fixas när mössan åker av, o det verkar dröja. Lite varmare men isande vindar. Svar på din undran är nej, vi har dubbelt så mycket snö som vi brukar, minst! Nästan en meter ligger kvar, hur ska detta sluta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag påminner faktiskt om den tecknade damen, men jag har inte lika spetsig näsa. Det var ju synd att jag tackade nej till alla kameror, annars hade det säkert blivit ett foto.

      Radera
  8. Så härligt. Att känna sig så nöjd efter ett besök hos frissan.
    Jag behöver också någon förståsigpåare på mitt hår. Färgen, den gråa, vill jag behålla men frisyren skulle behöva fixas till på något sätt.
    Ska boka ett besök hos min frisör i min gamla hemstad, senare i vår när jag åker söderöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig lyckligt lottad numera. Det har varit så många gånger tidigare då jag nästan velat gömma frisyren undre en mössa när jag gått från frissan.

      Radera
  9. Härligt att bli nöjd hos frissan. Synd att det växer ut så fort, säger glädjedödaren... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mitt hår växer som ogräs, så snart är det dags att beställa tid igen.

      Radera