söndag 25 mars 2018

Rättvist


Om någon kastar en sten mot dig, så släng tillbaka en blomma. Kom bara ihåg att den ska var planterad i en kruka.

Att vända andra kinden till är det nog faktiskt inte många som tänker när de blir påhoppade av någon. Jag tror det känns mer naturligt att försvara sig. Nu menar jag inte när det gäller fysisk misshandel utan när någon säger något dumt. Ord kan såra och göra minst lika ont som slag. Jag försöker svara tillbaka med ironi och då blir det ofta som om man slänger tillbaka en blomma planterad i en kruka. Det får åtminstone den andra personen att tänka efter. 

30 kommentarer:

  1. Du har rätt Gunnel, det är svårt att vända andra kinden till när man blir påhoppad. Men om man lyckas med att vara vänlig istället för ovänlig så faller på något sätt ansiktet på den som "började". Men det är svårt, för man blir ju arg. Att ignorera gör också susen, för egentligen vill den som hoppar på få respons. Men ack ja, så lätt att säga men allt annat än lätt när det kommer till kritan. Jag tycker om din tanke med blomman i kruka. Då känns det lite grann i alla fall. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efteråt vet man alltid vad man borde sagt. Det bästa är helt klart att visa att man inte blir arg. Släpper man loss ilskan säger man tyvärr lite för mycket.

      Radera
  2. Absolut vet man efteråt vad man borde sagt eller gjort.

    Hur jag reagerar i stunden beror mycket på 1) hur jag känner mig innan orden, 2) vem som säger det. Finns fler saker som påverkar, givetvis, men dessa båda är grunden till min egen reaktion. Egentligen borde man lärt sig med åren hur man hanterar negativ kritik eller dumheter, till viss del har jag gjort det, jag klarar det bättre idag än fär 20-30 år sedan. Men, känslolivet styr man inte över...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också lättare för att hantera oförskämt beteende idag än när jag var ung. Övning ger tydligen färdighet.

      Radera
  3. Att vända andra kinden till har jag svårt för. Med ålderns rätt har jag kommit så långt att jag väljer bort surdegarna. Själv ger jag ett rakt svar på tal och sedan så får det räcka. Ris och ros...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska absolut inte tåla allt stillatigande.

      Radera
  4. Jag gillar din metod och brukar själv göra något diåt om jag hinner. För ibland försvinner tillfället för snabbt. Då är det först efteråt som de smarta orden infinner sig. När det redan är försent. Det där med krukan borde ge huvudvärk. ;)
    Söndagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det mesta är man inte tillräckligt snabb.

      Radera
    2. Stämmer. Glad Påsk på dig. Njut du på av barn och barnbarn.

      Radera
  5. Yvonne Ulla Bengtsson25 mars 2018 kl. 15:13

    Om den banken var öppen så gällde det nog att stå först i kön!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Önskar att jag vore mer som dig, kunde svara på det sättet. Men, om någon säger något sårande och jag tar illa upp så har jag lätt att tända på alla stubiner, hinner knappt tänka efter. Dåligt av mig, får ju bara be om ursäkt efteråt. Onödigt.
    Trevlig söndagskväll.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl inte du som ska be om ursäkt för att du säger ifrån och inte finnet dig i allt

      Radera
  7. Kan man inte säga något snällt, så kan man vara tyst!
    Ibland då man får en känga, så finner man inte sig, utan kommer på efteråt vad man borde ha svarat, typ som din blomma i en kruka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hadr vatit bra om man var snabbtänkt vid sådana tillfällen.

      Radera
  8. Jag brukar försöka göra som du Gunnel.
    Vid enstaka tillfällen är det svårt men för det mesta brukar det gå.
    Ironi är perfekt - det brukar jag också använda mig av rätt ofta.
    Ser att du har finbesök från USA nu. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att få träffas igen ocj på lördsg blir det besök från Luxemburg

      Radera
  9. Kloka ord ... men inte alltid så lätt att göra :)

    SvaraRadera
  10. Helt i Carolas anda!!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det fungerar nog även om man inte kan sjunga.

      Radera
  11. Nej att vända andra kinden till har jag svårt för. Automatiskt försvarar man ju sig!
    Kram

    SvaraRadera
  12. händer inte så ofta för mig

    SvaraRadera
  13. Spännande det där :-)
    Kände lite pantertantsaknad idag :-)
    Kram å fortsatt fin påsk!

    SvaraRadera
  14. Det är klokt av dej. Önskar att man kunde vara så klok varje gång. I land tar orken slut och det är precis som om elakhet kan ge en energi. Att ge igen kan ge en kickar, menar jag. Men sååå fel det är. Man vinner ingenting på det. Men en blomma i kruka, bra sagt! Det ska jag ta efter.
    /P

    SvaraRadera
  15. Hoppas att ni haft det bra under Påskhelgen, och att allt är okej med er.
    Jag saknar dig. Många kramar!

    SvaraRadera
  16. Kanske ledamöterna i Svenska Akademien skulle ha tänkt på det innan de gav sig in i debatten och smutsade ner varandra. Ironi är inte det sämsta medlet att ge igen på om någon sagt något dumt. Eller kan man säga: "Hur menar du då". Det har jag läst är ett bra sätt att svara.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera