måndag 4 maj 2015

Samma som förra året

Den repliken härstammar från sketchen Grevinnan och betjänten, som visas varje nyårsafton i svensk TV sedan 1976. Vi skulle kunna säga samma sak, min dotter och jag, när det gäller musikalresorna till Köpenhamn. Vi har inte hållit på lika många år förståss. Dagen ser ungefär likadan ut varje gång vi åker. Vi får skjuts in till färjeterminalen i Helsingborg för vidare färd med båt och tåg till Köpenhamn. I lördags när vi åkte var Knutpunkten smockfull med båtresenärer. De flesta stannade dock kvar i Helsingör, så det var troligtvis något jippo på gång där.

Resan till Köpenhamn tog drygt en timme för tåget stannade vid samtliga stationer. Väl framme på Hovedbanegaarden så ställde vi kosan mot Ströget. Vi kommer alltid ner lagom till lunch, så det är bara till att hitta ett mysigt ställe att sätta sig och äta på. När vi var mätta spankulerade vi runt lite och tittade på väskor i en liten mysig affär. De har mycket kläder också där i väldigt roliga modeller, och man blir så inspirerad av att kika på allt.


För att inte behöva jäkta till teatern som ligger en bra bit från Ströget, så började vi så smått dra oss ner mot det hållet. På vägen dit slank vi inom en del butiker och jag hittade en jättesnygg skinnjacka i en orange nyans. Den passade perfekt. Det enda som inte passade var priset. Jag ska åka ner dit lite längre fram i sommar och då hoppas jag på att de rear den. Över huvud taget så visades mycket kläder i orange och aprikos och en hel del i gult också. Det är inte min älsklingsfärg, men det var inte kycklinggult så det var riktigt snyggt.

När vi sett oss mätta på kläderna gick vi vidare och hamnade i paradiset eller rättare sagt på Paradis...ett glasscafé mittemot teatern. De har världens godaste glass. Jag valde en bägare med Oreo, lakrits och choklad-karamell. För att skölja ner det hela beställde jag en cafe latte.


En halvtimme innan föreställningen började gick vi till teatern. Denna gången gavs Billy Elliot med musik av Elton John. Det handlar om gruvarbetarstrejken i England och om en pojke som av en slump är med på en balettlektion. Historien var både sorglig och rolig. Det var många barn med i föreställningen och de var otroligt talangfulla. Scenografin var som alltid mycket fantasifull och jag har nästan för mig att teatern har fått pris för den. Efter första akten smakade det bra med ett glas vin i pausen och när föreställningen var slut återstod bara för oss att promenera tillbaka till stationen för vidare färd med tåg, båt och bil hem igen. Om ett år är det dags att göra om samma sak, men då ska vi titta på Doktor Jekyll och Mr Hyde.

30 kommentarer:

  1. Så roligt att ha en sådan tradition med sin dotter. Jackan är verkligen fin. Hoppas, hoppas den finns kvar då du tänker köpa den. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att ha något att se fram emot varje vår.

      Radera
  2. Förstår att du och din dotter har haft det jättetrevligt! Och vad kul att ni har gjort det som en traditon varje år :)
    Och den där jackan var ursnygg :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att den finns kvar nästa gång jag kommer dit.

      Radera
  3. Vilken trevlig tradition! Och vilket vackert hus "Det ny teater" ligger i.
    Hoppas att du lyckas köpa den där jackan!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huset är gammalt och väldigt charmigt.

      Radera
  4. Men en sådan trevlig tradition, den måste ni ju hålla hårt på. Att gå runt i Köpenhamn är ju inte heller dumt, precis en sådan där avkoppling som man behöver allt emellanåt. En tradition x 3 så att säga, att se fram emot, uppleva och tänka tillbaka på....
    Ha en god fortsättning på veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ser båda fram emot den här dagen varje år.

      Radera
  5. Så fint att du tar oss med till Köpenhamn, Gunnel! Jag längtar dit så in i vassen och var också på väg till en god väns begravning i Danmark när svärmor gick bort och så fick vi ändra på planerna. Att vandra i sakta mak på Ströget är den dröm jag har just nu....jag tycker om att vara där. Undrar om du vet om Cranks finns kvar på Grönnegade?
    Jackan är urtjusig, den skulle jag gärna ha, jag också. Hoppas priset blir vad du vill ha det till lite längre fram.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att den är stängd sedan en del år tillbaka. Jag hoppas också på att jag ska kunna köpa jackan till sommaren.

      Radera
  6. Det är en så trevlig tradition ni har!
    Hoppas jackan blir den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kommer att hålla fast vid den här traditionen så länge som möjligt.

      Radera
  7. Vilken härlig dag det låter som! Orange is the new black?

    SvaraRadera
  8. Orange är min älsklingsfärg och har alltid varit det.

    SvaraRadera
  9. Så trevligt att hitta på något med dottern. Kul med en tradition.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en av årets höjdpunkter.

      Radera
  10. Det kan man kalla kvalitetstid! Men du, föreställningarna i Köpenhamn, är de på danska? Jag har väldigt svårt att förstå danska, kanske för att mitt språk stammar från finlandssvenskan. Vi har mycket vinterturister från Danmark och jag får alltid fråga mååånga gånger vad dom menar och det är så pinsamt. I ärlighetens namn har jag ganska svårt med skånskan också....
    Skinnjackan var skitfrän!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föreställningen är på danska. Jag förstår väl inte varje ord som sägs, men så pass mycket att jag hänger med i handlingen. De talar väldigt tydligt.

      Radera
  11. Trevligt att ha så nära till Köpenhamn som du har.
    Minns inte när jag var i Danmark senast. Var mycket länge sedan.
    Härligt att kunna göra en resa utomlands utan att behöva flyga. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng där. Fast det känns inte som man är i utlandet när man åker över till Danmark. Kanske för att vi är där så ofta.

      Radera
  12. Har ju sett filmen. I Köpenhamn går man och går och går, och kommer alltid fram på Ströget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ströget hamnar man alltid på till sist, men sidogatorna är väl så charmiga att besöka.

      Radera
  13. Vilken trevlig tradition ni har. Samtidigt är det en härlig blandning av gammalt och nytt. Resan må vara samma men föreställningen och allt annat är inte samma från gång till gång. Köpenhamn är alltid dejligt att komma till. Jag såg det på håll i fredags. En stund tänkte jag på dig. Det var när jag skulle välja en tröja. Mer om det i dagens blogginlägg. ;) Tack för fina bilder och medryckande text. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köpenhamn är en stad som jag verkligen gillar.

      Radera
  14. Låter som en massa trevligheter. Men orange jacka?? Hmm.......
    Nu ska du ha en fortsatt jättefin vecka.
    Kramiz från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst måste man ha en orange jacka! Det sätter piff på allt. Enligt mig kan allting få vara orange.

      Radera
  15. Filmen Billy Elliot har jag sett och tyckte om. Kul att gå på teater och njuta av alla duktiga aktörer.

    Skinnjackan var jättesnygg och synd att priset inte passade din plånbok, men så är det ofta. Hoppas den finns kvar på rean senare. Själv är jag ingen orange person och den färgskalan passar mig inte alls. Av gul är det bara kycklinggul som passar mig. Jag måste ha kalla färger.

    Raija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite full i skratt när jag såg att du varit inne på min blogg. Jag hade precis lämnat en kommentar hos dig. Man kan nästan känna vilka färger som passar utan att titta i spegeln. Det är nästan som om det är undermedvetet.

      Radera
  16. Vilken trevlig tradition att gå på musical i Köpenhamn! Klart du ska ha den orange jackan... hoppas den finns kvar när du kommer åter... och att priset är nedsatt också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan jag ha den jackan på mig nästa år vi åker dit.

      Radera