lördag 18 april 2015

Benigt



Bland alla konstiga mail som dyker upp i min inkorg fick jag häromdagen ett från en hälsotidning. Det handlade om att banta så man fick snygga ben till sommaren. Det är nog första gången jag läst att man ska banta benen. Annars brukar det vara midja och stuss som är i blickpunkten. Någon gång handlar det väl om att få smalare lår också och det hör ju klart till benen. Men aldrig nånsin har jag hört talas om att någon klagar över sina överviktiga smalben.


Inför våren kommer vi nu att bli överösta med bantningstips från höger och vänster. Erbjudanden kommer från det ena bantningsföretaget efter det andra om mirakelkurer, där man kan bli av med massor av kilon om man dricker nåt skumt pulver. Det enda man säkert blir av med är en bunke pengar, för det är då rakt inte billigt det som erbjuds.


Modeindustrin är en stor bov i det här dramat. Alla kläder visas på trådsmala modeller som ser riktigt sjuka ut. Inte nog med att de är magra....inte smala.... de sminkas så de ser ut som vandrande lik, med mörka ringar under ögonen och insjunkna kinder. Modellen ska klart inte vara så vacker att man glömmer titta på kläderna, men nu är de så fula så man kan inte låta bli att titta på dem. Det har blivit större krav på modehusen och inga modeller får vara med som har ett för lågt BMI.



Även äldre modeller och de som drar lite större storlekar är populära numera, och det är på tiden. Tidigare har det alltid varit så att kom man över en viss ålder så var man inte intressant längre. Tänk så många äldre tjusiga damer det finns och naturligtvis vill vi ha snygga kläder. Gunilla Pontén och Gudrun Sjödén har förstått att alla oberoende av ålder vill kunna klä sig snyggt. Dessutom är deras kläder gjorda för normala kvinnor med lite former och inte bara de som är pinnsmala.

Inlägg 45 i Blogg 100

24 kommentarer:

  1. Där fick du mej att tänka på något jag aldrig reflekterat över förut, och det är just det att man bara stirrar och stirrar på de utmärglade modellerna och glömmer helt att titta på kläderna......undrar jag om modeskaparna har en aning om hur "vanligt" folk reagerar.
    Och idag blir det en stor påse lördagsgodis......så det så!! :)

    SvaraRadera
  2. Nja....säger bara "Tänk en gång till"..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tänkte jag ändå fel förstår jag.

      Radera
  3. Smala ben??? Jag får nog ha de benen jag har ,det viktigaste är ju att de fungerar att ta sig fram med......De kryddorna var nya för mej ,och det var positivt! Kram!

    SvaraRadera
  4. Ursnygga bilder du har till inlägget!
    Just nu bland ungdomar är det trend att ha så smala ben att det blir ett mellanrum mellan låren. Jag blir smått irriterad att tidningarna anammar detta (det är min egen koppling mellan utskicket du fick och den trend som nu är). Finns bland annat haschtaggar på instagram med just detta ideal.
    Så bra att du lyfter detta! Vi kvinnor är fina som vi är oavsett storlek, form, ålder... Önskar dig en riktigt fin lördag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här magra idealet är hemskt och direkt livsfarligt. Som du skriver så har tidningar och media ett stort ansvar här.

      Radera
  5. Det där med vikten är ett dilemma. Det är inte snyggt att varken vara för smal eller för tjock, det bästa är nog att hitta sin trivselvikt.
    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lika skadligt vilket som..om man är för mager eller för tjock, men tyvärr så är det oftast fetman som får mest uppmärksamhet. Visst är det bra, men det borde talas mer om det magra alternativet, eftersom det ofta lockar unga flickor.

      Radera
  6. Så rätt du har i det du skriver Gunnel!
    Och visst funderar man ibland om modetrendarna, de som styr och ställer,
    ser vad vi andra dödliga ser. Vandrande lik som förtar ev. vackra kläder som visas.
    Ur led är tiden!
    Ha en fin dag för det!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden är verkligen ur led. Allt ska vara så utseende och åldersfixerat idag. Man måste vara väldigt stark för att kunna stå emot allt som slås upp så stort som det senaste och bästa. Som alltid så tror jag att sunt förnuft hjälper i alla lägen.

      Radera
  7. Då ska jag berätta för dig, att jag har för kraftiga smalben, vilket jag ärvt av min mamma (hon har i och för sig sina kvar också). Så det är nog ett bantningstips jag tar till mig. Jag såg faktiskt en rolig film på FB. Jag är visserligen inte med där själv, men filmen kunde jag se. Det var ett gym med stora rullar som rullade över kroppen för att få den smalare. Visserligen tror jag det var på skoj, men det såg rätt skönt ut.
    Som sagt, kan man gå på sina ben, får man vara tacksam. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara svårt att banta smalbenen. Tränar man dem så får man ju större muskler, så jag förstår inte riktigt hur det ska fungera. Jag är också fullt nöjd med att kunna använda mina ben att promenera med.

      Radera
  8. Haha! Banta benen har jag heller aldrig hört....men allt ska väl vara så benigt som möjligt nu förtiden. Att man inte kan få vara som man vill!!
    Ha en fin lördag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det konstigt. Men alltid är det någon som tjänar på folks osäkerhet.

      Radera
  9. Välvsvarade ben är väl inte trådsmala. Jag tänker behålla mina sparpengar tills det blir modernt att ha smala armbågar. Då får de putsa bort mina sylvassa. :) Solig helgkram från Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ibland kan det vara praktiskt med vassa armbågar.

      Radera
  10. För kraftiga smalben... jodå, det finns - på mig och det har jag alltid haft och lär få ha i framtiden också., men de är starka och bra och tar mig dit jag vill och det är ju huvudsaken.
    Du har så rätt i det du skriver... sällan man ser kläder på "riktiga" människor. Den värsta klädreklamen på tv just nu är Zalandos... missar att se kläderna... stirrar förskräckt på modellerna istället...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är hemskt. Undras om de själva är nöjda.

      Radera
  11. Det är verkligen tragiskt att modeindustrin inte skärper sig. Inte lätt att vara ung tjej idag med alla dessa krav på hur man ska se ut. Har upptäckt att många yngre tjejer putar med läpparna när de tar bilder av sig själva, så de ser att ha ankläppar. Ingen kan väl påstå att det är snyggt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tycker enbart det ser groteskt ut.

      Radera
  12. hihi...banta så får du snygga ben till sommaren, dem är inte kloka, hahaha, och det kommer från en hälsotidning ?
    det är väl ingen som tror på sånt !

    Modeindustrin är stor, och ändras för varje år ! så jag har sparat mina långa klänningar för
    säkerhetsskull !
    Det verkar som det är mest så kallade kändisar och ungdomar som troget följer modegrejer !
    Kanske jag var likadan i tonårsåldern, hihi...men nu köper jag kläder som jag trivs med,
    och är bekväma att ha på mig !

    Alla löjligast, tycker jag, är dem där trasiga jeans, hahaha...!

    Önskar dig en fin och härlig söndag med en kram !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tonårsmodet började när jag var tonåring. Innan dess fanns bara vuxenmode. jag minns att många reagerade för hur vi klädde oss då. Det är nog inte ovanligt att modet används frö att provocera lite.

      Radera