tisdag 15 april 2014

Dr Jekyll och Mr Hyde


Vad är det som gör att en del människor blir helt personlighetsförändrade när de håller i en bilratt? Utsöndrar den nåt mysko hormon, kanske? Det drabbar inte alla människor lika svårt. Jag har tyckt mig märka att det är mest män som smittas av den här bacillen och den ger sig gärna på lite äldre herrar....eller i varje fall sällan yngre killar. Som vid alla sjukdomar så drabbar det på olika vis. En del drabbas ganska lindrigt och blir bara lite sjuka/otrevliga medan andra kan blir rejält dåliga/oförskämda. Jag vet inte om det är materialet i ratten som "smittar" eller vad det kan vara. Detta hade väl varit något för forskarna att bita i? 

I alla tider har det klagats på kvinnors bilkörning, och det finns nog inte en man i hela världen som inte gjort sig rolig över att en del kvinnor väljer bort att fickparkera. Jag har sett många kvinnor som är experter på att fickparkera. Tyvärr kan jag inte räkna in mig själv i den gruppen, men jag kan tala om att det är inte för att jag inte kan som jag väljer bort det, utan det är för att jag känner att det är inte livsviktigt för mig att parkera precis utanför ingången till det jag nu ska besöka. 

Naturligtvis är det en man som har hittat på uttrycket att kvinnor kör bättre än höns. Jag tycker att karlar galer högre än tuppar. Har ni tänkt på att om en person får motorstopp i en korsning eller var som helst där det bildas en kö (detta händer både män och kvinnor), så är det alltid männen som slänger sig på tutan och skriker och gapar så de blir illröda i ansiktet. Tror de att motorn har somnat och att de kan väcka den med det oljudet? Ofta är det nybörjare som råkar ut för detta. De har ju faktiskt en skylt på bilen där det står ÖVNINGSKÖRNING med stora bokstäver, så det borde alla läskunniga klara av att se. Inte katten startar bilen fortare om så bakomvarande idioter tutar i kör.

Tänk vad kul om en av dessa "tutmusikanter" fick motorstopp i rusningstrafik, och alla bakom honom i kön startade en tutkonsert! Där skulle jag velat vara med. För att förgylla dagen ännu mer så skulle bilskrället helst inte starta alls, utan bärgningsbilen skulle få forsla bort den accompanjerad av biltutor.

25 kommentarer:

  1. Ha, ha... så sant. Det finns lika många bra kvinnliga chaufförer som manliga. Men som du skriver så galer männen lite högre bara. Det är väl svårt för en karl att acceptera att det finns kvinnor som är bättre att köra helt enkelt. Nä nu tutar vi och kör mot en Påsk som jag hoppas blir solig och varm.
    Hej svejs på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solen skiner här idag så än så länge ser det lovande ut.

      Radera
  2. :D. Sitter här och skrattar igenkännande.
    Men tror du inte att det handlar om stress i första hand, för jag har även märkt av fenomenet bland kvinnor.
    Du beskriver detta med fickparkerandet så bra, för precis så där tänker jag också. Varför skulle jag nödvändigtvis krångla till livet när jag kan parkera enklare en liten bit längre bort och sedan gå en liten bit...
    Något som är en rätt vanlig syn här är när folk ska backa ombord på färjorna, då oftast nog kvinnor.....de klarar inte av det utan låter besättningsmännen köra ombord bilarna åt dem istället. Jag tror att det handlar mycket om självsäkerhet i trafiken, hur mycket man har övat fickparkering och om stress. Stress i all synnerhet. Det finns någonslags bokstavsform på hur man är som bilförare...om man är A, B eller C. A lär vara den mest stressade och tutar som attan om någon ligger och "sölar" framför. A-personerna lär också vara de som lätt får hjärtinfarkt.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...oftare än andra...ska det stå, förstås

      kramigen

      Radera
    2. Det kan inte var hälsosamt att bli så uppretad för småsaker. Helt klart existerar inte bara Mr Hyde det finns en del Mrs Hyde också.

      Radera
  3. hahahaha - ja, det skulle jag också vilja se :) det skulle nog få tyst på honom för resten av livet i alla fall :)
    Sv: mm, det blåser kyliga vindar idag också
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var blev vänligheten i trafiken av?

      Radera
  4. Ler åt det du skriver.
    Den som kan tuta högst och längst är väl bäst tror han.
    Ha en bra dag
    Kram från mej som inte har körkort

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vänta är visst en svår konst. Även om det ibland bara tar ett par minuter längre innan man kommer fram.

      Radera
  5. Dom där manliga bilförare som du skriver om är dom som fått körkortet i julklapp eller på lotteri! ........Vi får väl se vad "töserna" tycker om när Kjell sätter fart på kärran.. Kram!

    SvaraRadera
  6. Kan bara hålla med och dessutom saknar dom flesta bilar blinkers. Konstigt att dom klarar besiktningen!?
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del kanske tror att deras medtrafikanter är tankeläsare.

      Radera
  7. När jag kör bil väcks min italienska gen till liv. Å vad den sprattlar och far runt. Tutar på stillastående gör jag inte. Jo, på dem som inte kan köra iväg när det blir grönt för att de pratar i mobilen. Annars är väl tutan till för att användas, den kan ju rosta ihop. Jag tutar gärna på dem som tränger sig. Knoddarna brukar bli grymt imponerade av sin lilla mamma - som både tutar och skriker och svär. Hmm.

    Vad roligt att höra, det värmer, tack!
    Ja men precis. Tänkte att det var något som handeln står bakom och släpper nyheten lagom till påsk ;)
    Kram! Tänk nu på att fylla på med nyttigheter i påskägget ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att väcka dem som pratar i mobilen när de glömmer att köra tycker jag är ens plikt, annars är jag nog ganska sparsam med tutandet. Jag får kanske hälla lite olja på den ifall den rostar.... hehe.

      Radera
  8. Du sitter väl inte och blir arg? Jag kanske är en sådan du blir arg på. Nej, det är jag inte. Jag kanske inte kör som en gud, men jag är alldeles tyst och försynt och skulle aldrig kunna med att skälla på någon annan. Det finns det så många andra som gör. Jag är bara rädd för att råka ut för en själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag är inte heller en toppenförare, men jag irriterar mig på de som inbillar sig (felaktigt) att de är det. Man får se prov på många konstigheter i trafiken.

      Radera
  9. Du är riktigt i gasen Gunell. :) Nu fick du mig att tänka på en tomte, en äldre man med vitt skägg som blev helt galen på mig för några veckor sedan. Så kan det gå när man kör i 40 km som jag gjorde. Pssss. Säg inget till någon. Jag har slutat att fickparkera och går också hellre en bit som du gör. Generellt tror jag att kvinnor kör bättre än män, men oj vad många farliga bilförare det finns i trafiken. Glad Påsk på dig. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många bilförare både manliga och kvinnliga som nog skulle tänka mer än en gång innan de satte sig bakom ratten....för där passar de definitivt inte.

      Radera
  10. Ändå är det bevisat att kvinnor kör säkrare och bättre än män! Så hoppas det är många kvinnor som kör nu i påsktrafiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvinnor är kanske mer försiktiga, men det hindrar ju inte att det finns "virrhönor" också ute på vägarna.

      Radera
  11. Mitt i prick....Sedan säger jag inget mer;)))
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Bra blogg :-)
    Nu önskar jag dig en riktigt glad och fin påsk...
    Kram Nicki

    SvaraRadera