tisdag 25 oktober 2022

Let´s dance

I förra veckan dök trädgårdskillen upp med en massa gräsmatterullar. Det var ganska stora områden han skulle täcka på olika platser i trädgården. Jag är glad att vi valde färdig gräsmatta, för det ser fint ut med en gång. Till våren behövs det lite ompyssling av den och det åtog killen sig att göra. Vi bestämde att han ska komma någon gång i början på maj, och då även frisera de höga buskar som jag inte når upp till. Det enda jag behöver göra nu är att vattna gräset. Han visade hur jag kunde kontrollera att det inte blev för lite vatten. Givetvis vill jag att det här nya gräset ska ta sig och vara grönt och fint nästa sommar. På kvällen kopplade jag ihop slangar och slangvagn och gav mig ut i det gröna. Det tog sin lilla tid innan jag var klar. Om det regnar eller är lite molnigt behöver jag inte vattna varje dag fick jag veta, så jag håller tummarna för att det ska vara regn och rusk åtminstone två veckor framåt, sen tycktes faran vara över.



För att var på den säkra sidan borde jag kanske dansa en regndans. Nu vet jag inte riktigt vilken takt den går i. Jag får nog ta kontakt med Ann Wilson, (domaren i Let´s Dance). Hon har en dansstudio i Helsingborg sen många år tillbaka och lär ut de flesta danser. Ska det bli ett rejält ösregn får jag nog dra till med en showdans. 

Jag har hämtat hit de flesta växter som fanns i Ulrikas trädgård och planterat här hos oss. Det är endast plommonträdet som väntar på sin skönhetsbehandling, sedan bommar jag snart igen förrådet med trädgårdsredskap. Det är dags för lite inomhusjobb framöver. Det ser jag fram emot.

24 kommentarer:

  1. Får ni plats med Ulrikas växter, nu när ni har tagit bort land hos er?
    Du kan ju ha lite regndans, glädjedans för att du slippar att vattna.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mest perenner jag plockar hem och jag har fortfarande rabatter kvar runt huset så det finns gott om plats.

      Radera
  2. Så skönt att du äntligen fått gräsmatta över de kala områdena. Det kommer säkert att bli bra och inte kan jag väl tro att du ska behöva ta till någon regndans nu i höst. Möjligen till våren, så du får väl lägga dig i träning.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att gräset rotat sig rejält innan våren så jag slipper dansa då.

      Radera
  3. Härligt att läsa om snabbväxande rullgräsmatta. Klokt att köpa en sådan. Hoppas på regn och rusk för din gräsmattas skull nu. Det måste kännas skönt att ha fått undan höststöket i trädgården nu. Regndansa kan du säkert göra både inomhus och utomhus nu om det skulle behövas. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge har jag inte behövt ta några danssteg.

      Radera
  4. Så skönt att gräsmattan är på plats nu. Det var ett klokt val och vi gjorde samma när vår skulle läggas om. När det gäller regndansen så tror jag inte att du behöver jobba alltför mycket på den även om jag egentligen hoppas det motsatta ;-)

    Kram och god tisdagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt praktiskt med färdigt gräs. Jag är glad om jag slipper dansa.

      Radera
  5. Härligt med en färdig gräsmatta! Undrar om man kan vattna för mycket? Det är väl inte bra om det blir "risfält" av alltihop. --- Här behövs ingen regndans idag ... 🌧
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Göran gillar inte ris så det får vi inte hoppas att det blir ett risfält.

      Radera
  6. Ha ha - du är rolig du Gunnel! Härlig rubrik! En rullgräsmatta och funderingar kring eventuell kontakt med Ann Wilson, tack så mycket för nöjet att läsa och att själv fantisera kring regndans :-)

    SvaraRadera
  7. Roligt med nya växter... även om du känner igen dem.
    Regndabs behövs inte här. Det regnar varenda dag. Kram //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft tur för det småregnar lite då och då.

      Radera
  8. Dansar lite regndans här också och skickar det åt ditt håll. ;)

    Skönt när allt är klart så du kan njuta av din fina gräsmatta.
    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  9. Nej nej nej gör ingen regndans..... fråga bönderna på Öland vad som hände då.....vet inte om det är en skröna eller sanning, men de varken ber eller dansar om nederbörd. Jag ska också snart parkera redskapen. Här blöter det på varje dag-hopplöst att bli klar. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att jobba på för fullt mellan skurarna.

      Radera
  10. Upp till bevis, men inte med en regndans, utan en soldans;-) Du är helt underbar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag ska träna in en soldans till våren.

      Radera
  11. Men det hade varit bra att gå ner i vikt!
    Kram!

    SvaraRadera
  12. Så bra att gräsmattemannen dök upp och att gräsmattan nu rullats ut- En regndans? Nja! En mer passade sol-o-dans- Det klarar du galant. En samba kanske?
    Lycka till nu med allt.
    Varm kram

    SvaraRadera