torsdag 17 februari 2022

Kaffetåren

 

När jag läste selfieinläggen denna veckan märkte jag att vi var många som hade samma morgonvana; nämligen att dricka kaffe. Jag blev lite nyfiken på det här med kaffe och uttrycket påtår. Kaffedrickandet har sitt ursprung i Etiopien och inte i Sydamerika, som jag trodde. Enligt legenden var det några getherdar som upptäckte att deras getter blev väldigt pigga och hoppiga efter att ha ätit av kaffebuskens bär. Herdarna testade själv bären och märkte att de blev ovanligt pigga. De lämnade en del bär till ett kloster i närheten, men munkarna slängde in dem i elden och ville inte äta dem. Däremot steg en otroligt ljuvlig doft upp efter att bären hettats upp. Munkarna hällde kokande vatten på bären och kaffet var klart. Det är ju en legend och tidpunkten för när detta ska ha hänt varierar mellan 400 och 900 e.Kr. Naturligtvis måste man ta allt detta med en nypa salt, men vissa saker tyder ändå på att kaffebönan har sitt ursprung i Etiopien.

Den första säkra dokumentationen av kaffedrickandet är från 1500-talets Jemen. Hundra år senare hade kaffet spridit sig till hela Mellanöstern och där kom besökare från västvärlden i kontakt med drycken. Den introducerades först i Venedig, där det diskuterades om det skulle vara tillåtet att dricka kaffe eller inte. Efter att påven Clemens VIII godkänt drycken uppfördes Europas första kaffehus i Venedig.


Idag är kaffet världens mest populära dryck och det dricks ofantligt många koppar kaffe varje år. Beräknat på mängden koppar per person ligger Finland i topp tätt följt av Sverige. Då är det naturligtvis inte så konstigt att vi är många som har samma morgonrutin. Första koppen kallas kaffetår. Tår betyder en liten skvätt vätska. Jag dricker emellertid mitt kaffe ur en mugg. Vill man ha ännu en kopp får man be om påtår. För den riktigt kaffesugne går det även att få tretår. Skulle inte det räcka fortsätter man med krusetår och pintår.



För mig är det bara en sorts kaffe som duger; nämligen Zoégas gröna från Helsingborg.

28 kommentarer:

  1. Förut så drack jag bara Gevalia brygg. Men sen började ungdomarna köpa Zoegas, och tyckte jag jag bryggde svagt kaffe, så nu köper jag Zoegas, den gröna.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  2. Nu hör jag till tedrickarna skara men vid enstaka tillfällen blir det en kopp kaffe, fast ur mugg då :D Hemma hos oss är det också Zoegas skånerost som gäller. Husse har dessutom en kaffemaskin som brygger kaffe på nymalda bönor men det avstår jag. Något tunt och blaskigt är det verkligen inte tal om här hemma i alla fall :D

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inget värre än blaskigt kaffe.

      Radera
  3. Jag läste någonstans att om kaffet skulle införas i dag skulle det klassas som narkotika och helt förbjudas. Sanningshalten i det påståendet tycker jag är ganska tvivelaktigt, men visst piggnar man till av kaffe och man får ju faktiskt lite abstinens om man inte får den där koppen på morgonen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också känna av abstinens innan jag druckit morgonkoppen, men sen dricker jag inte så mycket undre dagen. Jag vet inte om jag blir så pigg av kaffe, men det är nog inte nyttigt att dricka för mycket.

      Radera
  4. Arvid Nordström är det som gäller här. Är maken som handlar det. Är ingen kaffe gourmet, så jag tar det som finns.
    Morgonkaffe är inte tänkbart i vårt hus... inte för någon. Men förmiddagskaffe.... Det är ofta den enda tåren jag dricker... Ur mugg.
    Kommer ihåg barndomens små kaffekoppar. Då behövdes både påtår och tretår. Tar gärna en extra tår kaffe, då man fikar i goda vänners lag...
    Kaffe är gott, men ingen daglig nödvändighet...

    Kul och intressant info om kaffe! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var ung drack jag ofantliga mängder kaffe. Nu är det mer nere på normalnivå.

      Radera
  5. Påtår och tretår har jag hört, men inte krusetår och pintår. Intressant att läsa om kaffets tillkomst och utbredning, vilket historien är sann eller ej. När min pappa levde låg han ofta och vilade när vi kom på besök. Då kokade vi (syrran och jag) kaffe och sedan satte vi oss på sängkanten och sjöng: "Kaffetåren den bästa är av alla jordiska drycker....." Då tittade han plirande upp på oss och log. Han hade bara låtsas sova! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krusetår och pintår var nyheter för mig med, och jag undrar om det används så ofta.

      Radera
  6. Nu har du bidragit och höjt min allmänbildning rejält. Det var inte mycket jag visste kan jag säga. Så tusen tack! Man lär sig så länge man lever:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick själv lära mig mycket nytt. Det är bra att vara nyfiken.

      Radera
  7. Eftersom jag inte dricker kaffe så är min morgonrutin kaffefri. Istället kan det bli te, smörgås eller gröt/välling, frukt, ägg.
    Hihi, pintår får mig att tänka på ömma fötter. ;)
    "Norrig" kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läste pintår kom ordet pinkod upp. Det är en pina mad alla pinkoder och lösenord.

      Radera
  8. Kaffets historia är ju intressant och rent utav spännande.
    Detta visste jag inte något om, tackar för denna upplysning, nu vet jag mer än jag visste i morse.

    Ha en jättefin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får veta en hel del genom att leta på nätet.

      Radera
  9. Visst är kaffets historia intressant. Och att det har sitt ursprung i Etiopien kände jag till. När jag resejobbar är det en del resor norr över och vi passerar då Gävle och där fanns ju Gevalia.(Så när jag tar upp historien om Gevalia spm kommer kaffets ursprung med.) Sedan fyllde du på kunskapsförrådet och det tackar jag för .
    Vad gäller kaffe är det oftast Arvid Nordqvists som gäller. Men jag är flexibel
    Undrade just om det är din kaffeservis som var med. Antar det. Och så vackra muggar.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaffeservisen fick vi när vi gifte oss och det hör även till en matservis. Det är Björn Winbladh som designat den för Rosenthal. När jag var på en av hans utställningar för några år sen fick jag se servisen där. Shahen av Iran hade beställt en likadan med massor av kuvert......jag har bara 12. När shahen störtades slogs hela servisen sönder. Så idiotiskt!

      Radera
  10. Samma kaffe har mina föräldrar, de varvar den och intenzio. Själv kör vi med Nespresso kaffemaskin. Men om jag bygger vanligt kaffe är det den gröna paketen som gäller!

    SvaraRadera
  11. Och jag tillhör den lilla "utdöende" gruppen som kokar mitt kaffe. Jag har provat bryggare av olika slag, också pulverkaffe och automatkaffe, men inget slår kokkaffet. En gång hade jag en slags bryggare som hette don Pedro. (Det var ett slags vakuumbryggare med två glasglober på varandra. Jag var alltid rätt att någon av globerna skulle gå sönder. Så den slutade jag med).
    Men jag dricker naturligtvis det kaffe jag blir bjuden på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara druckit kokkaffe en gång och det kommer inte att bli fler.

      Radera
  12. Tack för den lektionen Gunnel!
    Två muggar svart kaffe måste jag ha på morgonen - sen blir det förmiddagskaffe och eftermiddagskaffe :) Jag dricker oftast Löfbergs Kharisma - ett mörkrostat förstås :)
    Ha en fin fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nästan att kaffe doftar godare än det smakar.

      Radera
  13. Jag tycker som du att Zoégas är bäst!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Tittar in för att läsa din söndagspost; fann förra söndagens och fick mig en gott skratt. Här handlar det om kaffe och inlägget gav lite tankar om vanor och muggar att dricka ur.
    Oftast så dricker jag te hemma på morgonen, just nu i svart vinbärsperiod.
    Vad gäller kaffe så har jag haft Gevaliska perioder. Arvid Nyqvist en god kaffevän. Zoegas likaså. Prövar gärna varianter inom märken. Vid flytten till Karlstad har jag numera Löfbergs, bor nära rosteriet och känner doften ute. Kharisma heter perioden jag nu är inne i sedan jag hit kom för två år sedan. Som med de där grå håren som jag skryter med så passar då Kharisma in - eller hur? ha ha ha
    Kram
    Ps. nu kan jag dessutom kommentera med mitt namn också upptäckte jag. DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kharisma låter härligt! Jag är nog lite envis för jag har hållit mig till samma sort i flera decennier. Så bra att ditt namn kommer med nu, men du har ändå aldrig varit anonym för mig.

      Radera