torsdag 10 februari 2022

210 år och lite till

Även om det dröjer länge innan det blir vår, så har åtminstone dagarna blivit längre. Det gör att jag blir betydligt piggare. Jag är inte den som skuttar ur sängen och sjunger, vilket säkerligen min man uppskattar, men det känns ändå positivt när jag drar upp persiennerna och ser att det är inte beckmörkt ute i varje fall. Det brukar bli nån gång mellan 7 och halv 8 som jag kommer upp. Det är tillräckligt tidigt, tycker jag. Vi har våra rutiner på morgonen och det innebär en kopp kaffe och tidningsläsning innan det blir dags för frukost. 


I tisdags fyllde mitt yngsta barnbarn, Hanna, 5 år. Tiden går i raketfart, tycks det. Tyvärr blev det inget firande på plats, men hela familjen kommer till Sverige igen i sommar, så då får vi fira lite mer. På lördag kommer Zoé med föräldrar och stannar en vecka. Det är lite enklare för de kan köra bil upp hit. Zoé fyller 10 år på tisdag i nästa vecka. Det är precis 4 år och 51 veckor mellan kusinerna. 


Zoé har länge sagt att hon ville fira sin 10-årsdag i Sverige och det tycker jag är en alldeles utmärkt idé. Daniel och Rasmus fyller år i september med 10 dagars mellanrum. Vi har pratat om att ordna ett noll-kalas i sommar eftersom det är några stycken som "nollar". Daniel och Zoé fyller 10, Katarina fyller 50, Bo fyller 60 och Göran blir 80 år.  Vi andra får naturligtvis också vara med på ett hörn även om det inte är några jämna år vi fyller.

Det ska bli kul att planera inför festen. Kanske är det idé att baka en jättelång tårta. Det tar mindre plast än en massa små. Vad vi ska ha för mer ätbart har jag inte kommit på än, men jag är ju inte ensam om att planera så det löser sig alltid. En sak vet jag i varje fall som jag måste köpa hem; nämligen Farmorbröd. Det är runda Polarkakor. Första gången Daniel var här och hälsade på oss blev han så förtjust i dem. Han åt dem till frukost, lunch och middag. Det var det viktigaste på hela bordet. Han åt dem utan både smör och pålägg. Att han inte ville ha smör har jag full förståelse för. Det gillar inte jag heller. Det har man nog mest för att limma fast pålägget, men jag har upptäckt att det stannar kvar utan smör....ifall man inte vänder upp och ner på brödskivan, förståss. 

När Hanna var här nu i julas blev de här kakorna även hennes favorit och då passade namnet bra. Men även Rasmus och Zoé har sällat sig till skaran som gärna äter dessa runda brödskivor. Jag brukar inte gilla att plocka in engelska ord i vårt språk, men i det här fallet skulle jag kunna göra ett undantag. Grandmabread låter bättre än Farmor/Mormorbröd. Det går åt ofantligt många skivor under barnbarnsbesöken, så jag tycker faktiskt att Polarbröd kunde sponsra oss lite. 

22 kommentarer:

  1. Så trevligt att Zoé och hennes föräldrar snart kommer till Sverige så att ni får träffas igen. Barnen växer så fort så det gäller verkligen att ta alla tillfällen i akt och att få fira hennes 10-årsdag blir säkert jättetrevligt.
    Jag vet ju hur det är att inte få träffa sina barnbarn så ofta som man skulle önska. Rätt vad det är är de helt plötsligt vuxna.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen erfarenhet av att det dröjer mellan barnbarnsträffarna. Idag är Rasmus myndig och jag kan inte fatta att det har gått så snabbt.

      Radera
  2. Så roligt att få besök med Zoé med familj! Det betyder så mycket att träffa nära och kära. Kan man dessutom passa på att fira någon så känns det extra bra!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Så himla kul att få träffa dina barn och barnbarn. Och att ha stort kalas för alla "nollor" i sommar låter väldigt häftigt. Det måste vara en ständig längtan när dom bor i andra länder! Ibland tycker jag så synd om mina barnbarns morföräldrar som får träffa sina barnbarn så sällan. Dom bor ju i Taiwan. Det är enda gången som jag kan uppskatta att man kan både se och prata med varandra genom sociala medier. Ha det så mysigt på 10-årskalaset! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot alla träffar och njuter så mycket jag kan.

      Radera
  4. Så fina tjejer!
    Tycker också att Polarbord borde sponsra! Skriv och berätta om Grandma-brödet.
    Så härligt med 0-kalas. Speciellt som du får hem dina långväga barn. Är Bo din svärson?
    Ha det fint! Kram// Anna-Lena

    SvaraRadera
  5. Roligt att Zoé och hennes familj kommer till er snart - och sen ser ut som ni har en riktig kalassommar framför er! Kul att "amerikanarna" kommer hem och firar också! :) Härliga bilder på dina prinsessor!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att pandemin lugnat ner sig en aning, så det går att träffas igen. Jag ser fram emot en mycket trevlig sommar.

      Radera
  6. Jodå, lite ljusare har det ju blivit, så tacksamt även om inte heller jag skuttar upp ur bädden på morgonen. ;)

    Grattis till tösen, kul att kunna se fram emot sommarens möte/kalas.

    Runda polarkakor är lite av en favorit även hos mig, gott gott.

    Ha en fin fortsättning på veckan.

    SvaraRadera
  7. Grandmabread - klockrent! Så mycket enklare med grandma och grandpå istället för mormor och farfar tycker jag då.
    Hanna är såååå fin med sin prinsessklänning som INTE är rosa - bra där:-) Zoe - hon blir nog dansare eller fotomodell. Hon poserar som ett proffs.
    Så kul att Zoe vill fira sin födelsedag hos er. Ett bra betyg det. Det kan du vara stolt över:-)

    Att gå upp ur sängen så tidigt varje dag - nej du. Det gör jag inte. Det fick jag göra medan jag jobbade. Så nu blir det betydligt senare som jag masar mig upp, speciellt under vintern.

    Polarkakor fick jag googla. Tror inte att jag har ätit dom förut, men jag har sett kakorna hos den loka ICA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt nog är jag morgonpiggare nu än när jag jobbade. Då var det en pina att gå upp.

      Radera
  8. Perfekt namn på dessa bröd. Och visst borde du bli sponsrad. Tycker absolut att du ska höra va dig till Polarbröd.
    Så fin Hanna är i sin vackra klänning. Precis som en prinsessa.
    Så roligt att ni alla kommer att ses i sommar och klart ni ska fira. En lång tårta verka ju jättebra. Och man kan ju göra den i rulltårtevariant. Vet att jag gjorde det en gång till en stor fest. Och den var lång. God blev det också.
    Jätteroligt att Zoé med familj kommer snart och extra roligt att hon vill fira sin födelsedag hos er. Härlig bild på henne-
    Mycket roligt att se fram emot. Gläds med dig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Kanske borde jag skriva till Polarbröd. Det blir ju bra PR för dem. Jag funderade faktiskt på en rulltårtevariant, så det kanske blir något sådant.

      Radera
  9. Mormorbröd har vi nog alla en relation till. Men för mig är det hembakta hålkakor. Tror att mormor penslade dem med smör och sirap. Goda var de iallafall. Vilket kalas ni har att planera och se fram emot! Ha en bra fredag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns min farmors jättestora brödkakor. Det fanns inget godare när man bredde smör och sirap på dem. Nu låter det inte alls lockande förutom själva brödet.

      Radera
  10. Lycka till med "noll-kalaset " Med Mormorbröd!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi skulle ju kunna göra en smörgåstårta med Polarbröd.

      Radera
  11. Mormor/farmor får ha speciella grejer på matbordet. Min mormor hade alltid "gokorv"(kokt medvurst), kalaspuffar, oboy, mormorsgurka, (1,2,3-lag), hacke (fruktsallad), och det bästa utav allt mormors kringlor.
    Mamma har aldrig haft något speciellt. Jag går lite på mormors linje, det är ett måste att ha oboy hemma, likaså mormors kringlor i frysen, mormors gurka är också alltid gott till söndagssteken. Sen finns det lite godis här och var.
    Så trevligt att få besök av BB. Kommer Rasmus och bo hos er då han också?
    Ni har många kalas att fira till sommaren, så underbart.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Rasmus går i skolan. De har inte lov samtidigt denna gången. O´boy gillar jag med, men jag använder bara portionspåsarna. Jag tycker det är så bekvämt.

      Radera