torsdag 24 februari 2022

24 februari 1962

 

Idag för exakt 60 år sedan träffades Göran och jag för första gången. Jag hade flyttat från Eslöv till Åstorp ett halvår tidigare eftersom min far fick ett erbjudande om nytt jobb här. Det var inget populärt beslut varken för mig eller min syster. Vi hade våra kompisar i Eslöv och trivdes bra. Eslöv har felaktigt fått epitetet "Sveriges tråkigaste stad". När Hans Ostelius blev tillfrågad om varför han sagt så, svarade han: "Har jag verkligen sagt det? Jag menade så klart Landskrona." Det kändes inte alls lockande att flytta ut på "vischan". Närmaste stad var Helsingborg och dit var det 2 mil. Till Ängelholm var det ungefär lika långt. Vi hade naturligtvis inget att säga till om utan det vara bara till att packa ihop sina pinaler och följa med. 

Jag hade ett år kvar på realskolan när vi flyttade och som tur var fanns den utbildningen i Åstorp så jag behövde inte pendla. Mina nya skolkamrater var väldigt omtänksamma och det blev inte så trist som jag befarat. De ville att jag skulle följa med dem ut och dansa på lördagskvällarna och under vintertiden var det Blå Vinkeln i Bjuv som gällde. Det gick buss från stationen i Åstorp som tog oss direkt till dansstället och när det var slutdansat stod bussarna i rad för att köra hem alla ungdomar till respektive samhälle. Vilken service!

Efter några danskvällar träffades Göran och jag och vi kom på att vi bodde ganska nära varandra, men vi hade ändå aldrig setts tidigare. Vi var ganska unga båda två. Jag skulle fylla 17 och Göran 20 senare på sommaren. Vi fyller båda år i augusti. Det måste ha varit något speciellt, för vi fortsatte att träffas och år har lagts till år. 

Häromdagen läste jag att nu skulle Blå Vinkeln rivas. Det har inte varit någon dans där på många år, men det kändes ändå lite underligt. Jag vet att det är många som träffades på just det dansstället och som sen gifte sig och bildade familj. Många av våra bekanta och t.o.m. grannar har setts för första gången på Blå Vinkeln. Lite nostalgisk blir jag allt när jag tänker tillbaka. 

20 kommentarer:

  1. 60 är tillsammans - stort Grattis till er båda!
    Roligt att läsa om flytten och hur ni sen träffades på dansstället - förstår att det känns att det nu ska rivas.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag var inte alls road av att flytta, men idag kan jag tycka att det var mycket klokt.

      Radera
  2. En fin historia. Två mil från staden.... jo, man såg det som vischan förr. Knappast numera. Vilken service med buss till och från dansstället.
    Grattis till sextio år! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var en trygghet för både ungdomar och föräldrar att det gick att åka buss både dit och hem utan problem...och helt gratis.

      Radera
  3. Grattis till er båda! Så roligt det vara att läsa om hur ni träffades och dansen på Blå Vinkeln. Sorgligt när gamla hus rivs. Jag minns gamla Folkets Hus i min stad som kallades "kåken" och där var det dans varje lördag. En väldigt vacker byggnad men den revs för att en väg skulle gå fram där. Ett nytt Folkets Hus byggdes med plats för dans men det blev aldrig riktigt samma känsla.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Blå Vinkeln var också ett Folkets hus. Lite trist när så mycket gammalt rivs. ibland tror jag inte det är nödvändigt utan mer att politiker vill sätta sin prägel på allt.

      Radera
  4. Grattis till er båda <3 Tänk så bra den där flytten till Åstorp ändå blev. Visst är det ledsamt när gamla byggnader rivs och speciellt byggnader som många har minnen ifrån. I vår lilla grannhåla fanns förr en dansrotunda där alla ungdomar höll till. Sorgligt nog så brann den ner och så gick den epoken i graven. AC/DC spelade där 1976 och även Demis Roussos och många andra kända artister.

    Kram och god torsdag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Man kan säga att flytten blev en högvinst. Min son och Rasmus gillar ACDC, men jag tycker Demis Roussos är bättre.

      Radera
  5. Grattis till de 60 åren. Det är mycket som hinner förändras när åren går och Kondis, som var mitt och Åkes stamlokus i ungdomen är rivet sedan många år tillbaka.
    Ha en fin torsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Mycket har förändrats under de här 60 åren.

      Radera
  6. Mitt ungdoms utedansställe revs nog när jag var 13 år, där hölls alltid midsommarfirandet med dans och artister som uppträdde.. Sedan hade vi ett Folkets Hus där det var dans och julgransplundringar m.m. Det försvann när jag var runt 30... Som du säger blir det sorgset för barndom och ungdom försvann med dom.. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har så många minnen från när man var barn och tonåring och ibland tror jag kanske man förskönar dem en aning.

      Radera
  7. Vilken trivsam och varm berättelse. Verkligen synd att man jämnar gamla "institutioner" med marken nuförtiden. Man skulle lika gärna kunna behålla dom, ge dem lite TLC och ge plats för en ny verksamhet - tycker jag då.

    Vilka fina kort du har lagt upp. Funderar på om du är till höger eller vänster;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är onödigt att riva gamla hus. Det hade inga gånger säkerligen gått att modernisera dem, men de flesta politiker är väldigt klåfingriga. Det är jag till höger på bilden.

      Radera
  8. Så fint det blev med både flytten för din del och att du träffade Göran. Och visst är det roligt med lite nostalgi. Hade också men lite av detta i dagens blogg.
    Trist att riva ett hus. som har sin historia. Tycker man kunde hitta något användningsområde för det-
    Tittade på de fina bilderna och funderade på om det är du till vänster eller höger. Svårt att veta.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag till höger på bilden. Hade just tagit foto till mitt körkort och vi tyckte det passade bra att även ta en systerbild.

      Radera
  9. Stort grattis ♡
    Vilken solskenshistoria du bjuder oss på. Hoppas att ni firade ordentligt igår och kanske hinner ni besöka den Blå Vinkeln en gång till innan den rivs? Ni får väl ta en sväng om utanför....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Haha! Jag tror nog vi avstår från den där svängomen utomhus. Det får bli här inne i värmen i stället.

      Radera