fredag 27 april 2018

Ska jag också hungerstrejka?


En handfull intagna på häktet i Helsingborg hungerstrejkade, för de ville ha bättre träningsmöjligheter. De har väl hamnat där för att de gjort något fuffens, och då tycker inte jag man har rätt att ställa några krav...i varje fall inte så idiotiska krav. Det finns säkert många som skulle vilja gå på gym och träna, men inte har råd till det. Tänk vilken lyx att få träna gratis!


Några hade författat en skrivelse med krav på bättre träningsmöjligheter och ett allrum. Lokalerna där är små men det finns likväl plats för träningscykel, crosstrainer, roddmaskin och en pilatesboll, men det var tydligen inte tillräckligt.

En av de ansvariga uttalade sig att de tog till sig vad de intagna önskade och att de hade en dialog med dem om vilka förbättringar som skulle ske. Jag blir så arg! Vilket annat land tar sån hänsyn till häktade personer? Jag tror Sverige är unikt i det fallet. Tänk om det hade tagits lika mycket hänsyn till äldre och sjuka. Där hade det väl varit befogat att skynda på med förbättringar? Men de två kategorierna är mer tystlåtna och tåliga och då är det enkelt att bara strunta i dem.


Några av de häktade hade hoppat över lunch och middag men på morgonen dagen efter var de hungriga så då slank frukosten ner. Det kallar inte jag hungerstrejk. Det är bara att skippa några måltider. Så gör jag ofta för att jag inte är hungrig eller kanske håller på med nåt så jag inte hinner äta just då. För att trösta dem hade personalen bakat chokladbollar och det var det många som hade ätit.

Jag tränar hemma hos min dotter. Där har jag tillgång till träningscykel, crosstrainer och roddmaskin.....men ingen pilatesboll. Ska jag hungerstrejka? Näääää..... det är alldeles för gott med mat.

22 kommentarer:

  1. Ja, jag undrar ofta hur rättssystemet fungerar i Sverige.
    Man daltar med brottslingar tycker jag.
    Ofta får jag känslan av att de som begått brott har det lättare än de som utsatts för brott. Känns väldigt snett.
    Mat är gott så jag avstår absolut från att hungerstrejka. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man gjort något olagligt ska man väl inte sen belönas med en massa förmåner. Det är helt idiotiskt.

      Radera
  2. Intagna på häkten och fängelser har bra mycket bättre förhållanden än vi pensionärer. De kräver och får också, den ena förmånen efter den andra. Beträffande att de eventuellt saknar friheten, så är det många gamla som också gör det. Det finns många som sitter isolerade i sina lägenheter år efter år utan möjlighet att ta sig ut.
    Vi kanske rent av skulle göra lite fuffens!!!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det hade varit en bra idé. Pensionärsligorna kanske brer ut sig.

      Radera
  3. Vilket klockrent inlägg och jag kan bara hålla med dig. Självklart ska de ha en dräglig miljö men att hungerstrejka och ställe krav är direkt löjeväckande. Det finns säkert väldigt många som skulle vilja träna på gym men har inte råd. Nej, lägg pengarna på andra grupper som pensionärer, äldre och sjuka som sällan badar i pengar eller blir hörda.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man läser om fängelser i andra länder påminner de inte det minsta om som det är i vårt land.

      Radera
  4. Nä, dra på trissor! Nån måtta får det väl vara, de har väl själva försatt sig i situationen. Finns många fattiga i olika åldrar som gärna hade velat haft möjlighet till fin träning och miljö. Nä, vatten å brö.... eller inte.

    Bra skrivet inlägg!
    Fredagskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditt dietförslag tycker jag hade passat perfekt.

      Radera
  5. Sm du skriver är det många pensionärer som inte har råd med att köpa träningskort. Eller för den delen att ha två lagade näringsriktiga mål mat om dagen. Man tar sig för pannan när man hör sånt.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  6. Men herregud. Är det någon lyxresort dom tror dom hamnat på. Dom ska vara glada att det finns några träningsmöjligheter överhuvudtaget.
    Ha en härlig helg

    SvaraRadera
  7. Bra inlägg! Att sitta i fängelse i Sverige är en lyxtillvaro om man jämför med andra länder. Det daltas och fjäskas alldeles för mycket med brottslingar i vårt "humana" land. Det tycks vara mer synd om skurkarna än om brottsoffren som ofta inte får någon som helst hjälp eller stöd efter det trauma de har utsatts för.
    Vatten och bröd är en passande måltid för fängelsekunder. Och den borde serveras i cellen; en mörk, kall och fuktig jordhåla. Då kan vi tala om straff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, idag kan det inte straff räknas som straff att sitta i fängelse. Det är mer som en gratissemester.

      Radera
  8. Det är gott med god mat!!Tror nog inte att jag tänket hungerstrejka.
    Men fy vad det daltas med våra brottslingar. Tyvärr så har våra brottslingar bättre än våra gamlingar på äldereboende.
    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ger helt fel signaler. Brott borde inte löna sig.

      Radera
  9. Daltande på högsta nivå. Och korkat! Och orättvist med tanke på alla ärliga ostraffade som inte har råd till mat två gånger om dagen ens och allra minst kan tänka sig att gå på gym.
    Ibland förstår man ingenting annat än att instanser verkligen fungerar som skyddade verkstäder. De lever i sin egen värld och har tappat verkligheten. Den bubblan måste det stickas hål på. Är man häktad eller fängslad ska man nog fatta att man inte kan få allt man pekar på. Det är absurt.
    Brott lönar sig tydligen. Därför läser man ibland om människor som ser till att göra något straffbart så att de blir inburade och får det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt obegripligt. Märkligt att ingen politiker försöker ändra på det.

      Radera
  10. Ja, vad säger man :( Man blir alldeles upprörd när man hör detta!
    Hur kan de få ställa krav???
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu värre tycker jag det är att någon lyssnar på dem och lovar att kraven ska genomföras.

      Radera
  11. Håller med dig Det är inte klokt som dom skämmer bort de som är intagna.
    Låt dom städa sina celler so bantar dom.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara lönsamt att vara lite kriminell, för då får man gehör för sina krav.

      Radera