måndag 30 april 2018

Försenad påsk i Skåne


Jag menar inte själva helgen utan den gula påskfärgen. Efter att ha tittat på blå och gröna väderkartor längtade jag efter en gul, och det hade passat ypperligt om den dök upp under påsken. Tyvärr blev det inte så i hela landskapet. Nu är det äntligen fint väder och det börjar smyga in sig lite orange i kanterna också. Våren är en härlig årstid.

Ett par dagar före påsk passade Rasmus och jag Daniel och Hanna, eftersom deras föräldrar
tillbringade några dagar i Milano. Rasmus är den stora idolen för alla småkusinerna, och det var full rulle hela tiden.


Jag tror alla småkillar gillar att brottas och Daniel var inget undantag. Rasmus var diplomatisk och lät honom vinna.


Hanna lekte inte lika våldsamma lekar och dessutom hade hon öroninflammation när hon var här och fick ta penicillin. Det blir man lite trött av och det kändes skönt med en eftermiddagslur i famnen på Rasmus.

Det är alltid Rasmus som står för äggmålningen till påsk, men i år var han upptaget med annat, så vi improviserade lite. Jag målade ansikte på äggen och virkade mössor och hattar och satte på dem i stället.


Jag tyckte det kunde passa med blågult till USA-familjen. Hanna fick en liten babymössa till sitt ägg, som mest fick stå till prydnad. Daniel är förtjust i Super Mario och då var det givet att hans ägg skulle ha en röd keps med ett broderat M mitt fram. 


Zoé älskar prinsessor så det var enkelt att lista ut vad hon önskade sig. Det fick bli en långhårig prinsessperuk med guldkrona på toppen. Mamma och pappa fick nöja sig med hatt och basker.


Ulrikas älsklingsfärg är lila och jag hade som tur var lite restgarn i den färgen. Precis som Daniel så fick Rasmus en keps, men denna var grön med ett R på. 


Att min älsklingsfärg är orange har nog inte undgått många. Göran fick hänga med på ett hörn med brun basker och orange tofs.

24 kommentarer:

  1. Vilka trevliga påskprydnader och vad duktig du är.
    Orange har jag förstått är något du tycker mycket om. :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, orange är färgen framför alla andra......enligt mitt sätt att se.

      Radera
  2. Vilka personliga och trevliga dekorationer till påskens ägg. Så duktig du är! Än en gång grämer det mig att jag aldrig lärde mig att virka.

    Kram och trevlig Valborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Min mor lärde mig de flesta handarbetstekniker och det är jag väldigt glad över.

      Radera
  3. Vilket jobb du lägger ned på pynt! Jag är imponerad. :-) Jättefina, är alla mössorna och hattarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är min hobby att pyssla med sånt.

      Radera
  4. Men vilka fina och personliga äggdekorationer :) Du är påhittig!
    Kram och trevlig Valborgsmässoafton

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! De flesta hattar och mössor åkte med Zoé hem. Hon skulle ha dem till sina dockor.

      Radera
  5. Men, så fint, så bra gjort av dig. Tänk att kunna sticka så pyttesmå hattar och mössor. Förstår att det blev populärt.
    Näst sista bilden, hatten och ägget längst till vänster är min absoluta favorit.
    Fina bilder allihop och Rasmus ser så snäll och stolt ut.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Rasmus gillar sina småkusiner.

      Radera
  6. Vilka trevliga ägghattar! Bästa påskpyntet jag sett på länge faktiskt.
    Tro jag det att Rasmus är populär bland småkusinerna. Han ser för himla go´ ut.
    Trevlig Valborgsmäss!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Rasmus leker med kusinerna på deras villkor och det är väldigt populärt.

      Radera
  7. Så gulliga äggmössor!
    Solen skiner här idag och det blåser så man får hälla i peruken!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Du måste vara en toppenfarmor?/mormor? till barnbarnen.Så påhittig som du är. och duktig på pyssel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har jobbat med barn i hela mitt liv och tycker det är så kul med all slags pyssel.

      Radera
  9. Wow vilka påhittiga huvudbonader, alla fick sin personliga outfit.
    Ska notera detta till nästa år, tummen upp för dig Gunell.
    Rasmus har blivit stora fina killen som bryr sig om kusinerna, kul.
    Trevlig 1 Maj/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att kusinerna trivs så bra ihop.

      Radera
  10. Här snackar vi påskpynt!!! :D Fantastiska skapelser. Och söta ungar!
    Ha det fint i vårsolen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas det är vår hos dig med nu,

      Radera
  11. Alltså ... jag vet att jag skrivit det förr, men jag upprepar - Du är helt fantastisk att skapa med dina händer! Otroligt vad du kan skapa! Så otroligt fina huvudbonader till alla ägg! WOW!
    Kram

    SvaraRadera