tisdag 17 april 2018

Mer värdefullt än guld och diamanter


Göran ligger fortfarande kvar på lasarettet och vi vet fortfarande inte hur länge det kommer att bli. Som tur är så har jag bara 2,5 mil in till Helsingborg så jag kör snabbt in där både förmiddag och kväll. Det finns inget positivt med att ligga på sjukhus och för den delen så är det inte mycket roligare att vara här hemma alldeles ensam.

Jag måste ta ögondroppar tre gånger om dagen och det har Göran alltid fixat. När jag själv försökte hamnade det mesta på kinden och där gör de inte mycket nytta. På helgerna tar Ulrika över droppandet, men det var kris nu under vardagarna. Då var jag jätteglad att jag har så omtänksamma grannar. Min grannfru kommer in till mig halv 8 på morgonen och droppar i mina ögon. Sen knackar hon på igen på eftermiddagen och kvällen efter att jag varit inne hos Göran.

Häcken mellan vara tomter är gammal och risig och vi har pratat om att såga ner den. En eftermiddag jag kom hem hade grannen sågat ner en buske och lagt grus så det såg ut som en liten gångstig. De menade på att det var det närmaste hållet för mig att gå in till dem om det var något jag ville. Jag kan komma och knacka på vad det än gäller och vilken tid som helst på dygnet fick jag besked på. Det är helt ofattbart att det finns så snälla människor. Jag kan lugnt påstå att jag har världens bästa grannar. De är guld värda.

31 kommentarer:

  1. Så glad att du gör ett litet inlägg om läget! Tänker mycket på dig och hur du har det ...
    Tråkigt att Göran fortfarande är kvar på sjukhuset, men bra att han får vara kvar så länge det behövs. Du har verkligen goda grannar - och goda vänner också som hjälper dig när du behöver. Känns bra att läsa att det fortfarande finns sådana änglar!
    Sköt om dig och hälsa Göran att han ska krya på sig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så många tankar jag har tänkt, Gunnel! Jag är också väldigt glad för att du gör ett inlägg om läget. Det känns hoppfullt även om du säkert inte är glad över att vara ensam hemma, men ibland blir det så. Huvudsaken är att Göran tillfrisknar. Lycka är goda grannar, i all synnerhet nu när du behöver dropp-hjälp.
    Många tillfriskningsönskningar till Göran och var ta väl vara på dig själv. Styrkekramar!

    SvaraRadera
  3. Sådana grannar är guld värda. Och det är säkert du också. Hoppas din man tillfrisknar snart så han kan komma hem.

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga grannar du har! De måste verkligen gilla dig och Göran. Hoppas att han kryar på sig så att du snart har honom hemma igen.
    Varm kram, Ingrie

    SvaraRadera
  5. Så fint att ha så omtänksamma grannar som är beredda att hjälpa till när det är något. Men jag är säker på att ni hade gjort det samma om det var den omvända situationen.

    Hoppas att Göran kryar på sig snart så att han får komma hem igen. Sjukhusvistelser är verkligen inte roliga men dina besök piggar självklart upp. Skönt att ni bor så pass nära att du kan köra dit ett par gånger per dag.

    Varma kramar till dig.

    SvaraRadera
  6. Ja verkligen Gunnel, dina grannar är guld värda, dem ska du vara 'rädd om'.
    Har inte varit inne på bloggen på 23 dagar (mycket strul m.m. läs blogg) + att jag varit 'vårdarinna' 4 dar hos en släkting när hennes man var tvungen resa till polen på begravning. Hon är reumatiker med svår led värk, klarar sig inte utan hjälp.Men det är ju sådant man självklart hjälper sina vänner med, en dag ropar man väl själv på hjälp . . . .
    Nu läser jag att din man är på sjukhus och blir orolig vad som har hänt, hoppas han är på bättringsvägen !?
    Sköt om dig. kram/ Eva

    SvaraRadera
  7. Jag blir rörd när jag läser om "genvägen". En härlig trygghet mitt i det jobbiga. Jag är som du och hade heller inte fixat att ta droppar på mig själv. Då hade jag snabbt blundat när "faran" kom. En positiv sak mitt i det sorgliga är att det är ljust och bra väglag under dina resor till och från Hbg. Hoppas din Göran får komma hem snart.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  8. I nöden prövas de rätta vännerna. Så skönt att du har era goda grannar.
    Men så trist att Göran är kvar på sjukhuset.
    Många styrkekramar

    SvaraRadera
  9. Men vad tråkigt Gunnel att Göran ligger på sjukhus.
    Jag har varit borta ett tag från bloggvärlden pga strul kring min deklaration här i USA.
    Vad fint att du har omtänksamma grannar.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  10. Hoppas att Göran snart är hemma hos dig igen!
    Bra med snälla och hjälpsamma grannar, och en fin liten gång har de gjort till dig. Verkligen omtänksamt!
    Tänker på er!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  11. Vilka fantastiska grannar ni har! Så skönt att veta att de alltid finns till hands.
    Skönt att få ett livstecken från dig. Hoppas nu bara att Göran snart kommer hem igen!
    Många kramar och tankar till dig ❤

    SvaraRadera
  12. Jag blev bestört när jag läste att din man blivit dålig. Det måste vara av allvarligare sort då han fortfarande är kvar på lasarettet, vilket betyder att de tar väl hand om honom. Alltför ofta läser man om patienter man dänger hem innan man är redo, och sen blir det mycket onödiga komplikationer. Att i såna lägen som du är i nu ha goda vänner och grannar är guld värt precis som du skriver, och ofta är det så att människor har mycket mer empati och vilja att hjälpa till än man är medveten om. Mitt i all bedrövelse en liten tröst. Snabb bättring önskas!

    SvaraRadera
  13. Hoppas att Göran snart får komma igen hem, frisk och att de tar väl hand om honom på sjukhuset.
    Så fint att du kan hälsa på två gånger om dagen, förstår att det uppskattas. Att vara sjuk och ligga på sjukhus, då behövs det så väl att någon kommer och hälsar på.
    Vilka grannar, härligt, sådana medmänniskor behövs och jag förstår att du och Göran är populära hos dom.
    Fint att du får hjälp med ögonen, vet själv, det är inte lätt.
    Sköt väl om dig.
    Varm kram!

    SvaraRadera
  14. Oj, så tråkigt att din man ligger på sjukhus. Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt utan att han snart är hemma hos dig igen!
    Jag fick nästan ståpäls när jag läste om dina fantastiska grannar! Tron på mänskligheten återkom..... lite i alla fall!
    Varm kram!

    SvaraRadera
  15. Jag tar också ögondroppar varje kväll. Visst hamnar det lite utanför men det gör väl inte så mycket. Men jag ligger alltid i sängen när jag tar dem. Underbara grannar har du i alla fall!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  16. hälsan är värdefullt, gulligt med egen stig.

    SvaraRadera
  17. Härligt att du har dessa gudabenådade grannar,,hoppas guben får komma hem fort nog..Haé Kram.

    SvaraRadera